# offline Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Nye bilder tatt med XZ-1. JPG med det drama filteret. Endret 21. mai 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Diorama filter mener du vel? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 (endret) Diorama er miniatyr filter, Dramatic Tone er det filteret jeg har brukt. Endret 21. mai 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Diorama er miniatyr filter, Dramatic Tone er det filteret jeg har brukt. Slik å forstå - hadde ventet meg noe mer drama Flotte bilder, men hadde ventet mer punch med Dramatic Tone. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Kun fire av bildene er tatt med det innebygde filteret, resten er redigert i LR. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2011 Smått og godt Resultatet: 1 Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Då har eg òg fått meg eit avansert kompaktkamera. Det vart den rimelege varianten, Samsung EX1 Ikkje minst fordi virdbar skjerm var eit absolutt krav. Eg ser minste blendaropning er f/7.0. Det er sikkert ikkje så dumt med tanke på diffraksjon, men vert det eit problem på dagar med mykje ljos? Eller går det greitt til vanlege snapshots i ein ørken i midtausten midt på sumaren? Spørsmålet er altså: Treng eg (røyr og )ND-filter eller klarar eg meg utan? Auto-objektivdeksel er på veg. Ekstra batteri må eg vel òg ha. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2011 ... Diverse til Samsung EX1/TL500: Adapter tube: http://cgi.ebay.com/Lens-Conversion-Filter-Adapter-52mm-4-Samsung-TL500-EX1-/160569579608?pt=AU_Cameras_Photographic_Accessories&hash=item2562b15858 Hoya ND filter: http://cgi.ebay.com/New-52mm-Hoya-HMC-ND-4-ND4-NDx4-Filter-DSLR-Lens-CA-/290565873591?pt=Camera_Filters&hash=item43a7135fb7 http://cgi.ebay.com/New-52mm-Hoya-HMC-ND8-Neutral-Density-ND-Filter-Ndx8-CA-/300557351866?pt=Camera_Filters&hash=item45fa9d3bba Close up filter: http://cgi.ebay.com/52mm-Macro-Close-up-2-3-4-8-Filter-DSLR-US-/290570466513?pt=Camera_Filters&hash=item43a75974d1 Jeg bestilte 3+ og 8+. Har ennå ikke fått de og kan ikke si hvordan de er. ND Fader: http://cgi.ebay.com/Fader-ND-Filter-ND2-ND400-52mm-Neutral-Density-/140363150372?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_CameraLensesFilters_JN&hash=item20ae4bb424 Handstrap: http://stores.ebay.com/RainbowImaging/Hand-Strap-Neck-Strap-/_i.html?rt=nc&_fcid=154&_fsub=1396717011&_jgr=0&_localstpos=&_sid=887351901&_stpos=&_trksid=p4634.c0.m14.l1513&gbr=1&_pgn=3 Half case: http://stores.ebay.com/cameramate2010/_i.html?_nkw=samsung+ex1&submit=Search&_stpos=&_jgr=0&gbr=1&_localstpos=&_fcid=154&_sid=990295329 Batteri og lader(original): http://stores.ebay.com/iBestMart/_i.html?_kw=samsung%20tl500&_fcid=154&_jgr=0&_localstpos=&_sid=182563725&_stpos=&gbr=1 Uoriginale batteri: http://cgi.ebay.com/BATTERY-SAMSUNG-EX1-/310226981649?pt=Batteries_Chargers&hash=item483af81311 1 Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 (endret) Takk for lenkjer. Det slo meg at eg ikkje berre skal labbe rundt i ørken, men at eg òg skal reise mykje rundt med buss. Då er det praktisk med cpl-filter for å fjerne refleksjon frå bussruta når eg skal knipse ting me køyrer forbi. Difor bestilte eg sånn røyr(55mm, sidan produsenten av det 52mm-røyret seier vignetering kan oppstå på vidvinkel) og cpl. Endte opp med B+W-cpl-filter til $28, men no gjekk det opp for meg at det sjølvsagt må vere uncoated Jaja, håpar det går greitt likevel. Sidan det tek gode to stopp er det vel som eit nd4-filter? Treng eg å ta vekk meir ljos enn det? Har du prøvd dei uorginale batteria? Viss dei er ok, kjøpar eg to av dei. Du får skrike ut når du har fått sånne nærfilter. Har merka meg at makrofunksjonen er så som så. Ikkje at makro er innanfor mitt interesseområde då. B+W-filteret: http://www.camerafilters.com/detail.aspx?ID=2832 Endret 28. mai 2011 av -.- - .- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Har du prøvd dei uorginale batteria? Viss dei er ok, kjøpar eg to av dei. Jeg er veldig skeptisk til kjøp av batterier på Ebay, uansett om de er uoriginale eller påstått originale. Nå jobber jeg hos en norsk forhandler (bare så det er sagt), men det betyr også at jeg opplever en del fortvilte kunder som har kjøpt tilleggsutstyr (eller totalt r*vva kamera) fra utlandet som ikke holder mål Jeg vet jeg har skrevet om dette flere ganger tidligere, men det er på sin plass å advare så flest mulig slipper lignende problemer. Hvis batteriet er uten sikringer, så risikerer du at batteriet kortslutter og kan overopphetes. Det kan skade kameraet. I verste fall kan batteriet faktisk begynne å brenne. Om feilen i et kamera skyldes et uoriginalt batteri av dårlig kvalitet, så går det ikke på garanti. Selgeren det er snakk om her, garanterer i følge han selv, kun batteriet. Jeg ser ingen notis om sikring i batteriet, noe selgerne ofte er ivrige etter å poengtere. Kjøp KUN uoriginalt batteri om selgeren/produsenten garanterer at det inneholder nødvendig sikring og samtidig garanterer at de betaler reparasjonskostnader ved feil på kamera som følge av kortslutning i batteriet. Det finnes mange rimelige batteri på Ebay der det påstås. Om det stemmer, er jo en annen sak. Så akkurat batterier vil jeg påstå er tryggest å kjøpe i Norge, der du er beskyttet av Forbrukerkjøpsloven... du finner ganske rimelige og trygge uoriginale batterier her i landet også. Når det gjelder andre varer, så vær oppmerksom på at majoriteten av kjente merkevarer som selges fra Hong Kong på Ebay, er fake. Spesielt på filtre og minnekort kan dette være kritisk. Det er gode kopier, men kun på den måten at de ser 100% ekte ut. Ytelsen kan imidlertid være langt dårligere enn den originale varen. Andre ting, som vesker, remmer, adapter tubes og andre ting som ikke påvirker kvalitet eller sikkerhet, kan trygt kjøpes fra Ebay om man vil spare noen kroner. Før dere stiller spørsmål om min misjon med å legge ut disse innleggene, så vil jeg bare si at de fleste jeg klarer å "omvende" nok uansett ikke kjøper akkurat der jeg jobber. Og uansett så tjener ikke jeg én krone mer uansett om alle skulle kommet direkte til meg og kjøpt varen. Men jeg har sett og hørt om mye rart, og vil rett og slett bare advare. Så er det opp til den enkelte om det de sparer er verdt risikoen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg har kjøpt uoriginale batterier i 4 år nå, aldri hatt problemer. Jeg kommer aldri til å kjøpe et batteri til 500-700kr. i butikken din når jeg kan få et batteri som koster mellom 30 og 100kr. med halve levetiden. Kjøp originalbatteriet, koster 123kr. inkl. porto: http://cgi.ebay.com/Genuine-Samsung-SLB-11A-Battery-TL350-TL500-HZ25W-HZ30W-/390270739228?pt=Batteries_Chargers&hash=item5addf2e31c I Norge koster batteret fra 350kr. og oppover... Når det gjelder andre varer, så vær oppmerksom på at majoriteten av kjente merkevarer som selges fra Hong Kong på Ebay, er fake. Spesielt på filtre og minnekort kan dette være kritisk. Det er gode kopier, men kun på den måten at de ser 100% ekte ut. Ytelsen kan imidlertid være langt dårligere enn den originale varen. Og majoriteten av de ansatte i Japanphoto kjeden er UV-filter selgende kjeltringer Alt av CPL og ND har jeg kjøpt fra HK. Jeg kjøper fra gode sjapper, kjøper ikke det billigste og har aldri blitt "lurt av fake varer". Hvorfor skal jeg kaste bort nesten 1000kr. på et filter jeg kan bestille for under halvparten? Jeg kjøper kameraer og utskrifter på Japanphoto, det får holde. Jeg har kjøpt billig skit for å prøve, er det bare rask så kaster jeg det. Hva er 20-30kr. idag, det er ikke to liter bensin engang. Men jeg har sett og hørt om mye rart, og vil rett og slett bare advare. Så er det opp til den enkelte om det de sparer er verdt risikoen. Hva har du sett? Hva har du hørt? 1 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Har du prøvd dei uorginale batteria? Viss dei er ok, kjøpar eg to av dei. Jeg har kun gode erfaringer med uorginale batterier. De er nesten like gode som orginalen, og mye billigere. (Men det forutsetter at kameraet ikke er sperret for bruk av uorginale batterier. Panasonic gjør dette med firmware på noen av sine kameraer.) Jeg har handlet batterier fra MyTrendyPhone.no. Det er billig og raskt, og batteriene har vært gode. Jeg ser de har batterier til Samsung EX1 (Samsung SLB-11A) til 75,- kr + porto. Lenke til kommentar
-.- - .- Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Mange gode innspel Då kjøpte eg dei world wide weird tipsa om, sidan ein dansk nettbutikk som sel til Noreg òg ligg under norsk kjøpslov. Camerafilters.com er ein amerikansk nettbutikk, utan at det gjer nokon skilnad frå eller til. Eg trudde likevel det var ein velrenommert nettbutikk for filter. Skyt meg om eg tek feil (i så fall helst med kamera). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Jeg handler filter fra Maxsaver.net, der er forholdsvis rimelige og selger kun original-filter. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2011 Dagens bilder tatt med Samsung EX1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg har kjøpt uoriginale batterier i 4 år nå, aldri hatt problemer. At du aldri har hatt problemer, betyr ikke at ingen andre har hatt det. Heldigvis unngår nok de fleste slike problemer, men er man uheldig, så kan man oppleve det. Jeg kommer aldri til å kjøpe et batteri til 500-700kr. i butikken din når jeg kan få et batteri som koster mellom 30 og 100kr. med halve levetiden. Du skal lete lenge i en norsk butikk før du finner en uoriginal variant til EX1 til 5-700 kroner. Du finner også rimeligere uoriginale batterier enn de som selges i fysiske butikker rundt omkring. Uoriginale og trygge batterier finner du på diverse norske/nordiske nettsider for noen tikroninger mer enn det usikre Ebay-Hong Kong batterier koster. Mytrendyphone.no med EX1 batteri til 75 kroner er allerede nevnt, og i produktbeskrivelsen står det "Batteriet er EU godkjent og inneholder et sikkerhetskretsløp(...)", noe det ikke er nevnt noe om i linken du postet. Jeg synes det er verdt å betale den lille ekstrakostnaden. I tillegg er du dekket av norsk forbrukerkjøpslov, og som en liten bonus så er frakttiden kortere. Når det gjelder andre varer, så vær oppmerksom på at majoriteten av kjente merkevarer som selges fra Hong Kong på Ebay, er fake. Og majoriteten av de ansatte i Japanphoto kjeden er UV-filter selgende kjeltringer Jeg skjønner poenget ditt, men jeg ser ikke helt relevansen. Burde uansett moderert meg litt og skrevet "majoriteten av de rimeliste kjente merkevarene". For der er det mye tull, spesielt blant minnekort. Leste en artikkel, lurer på om det var her på Akam, om at de fleste Sandisk og Lexar-minnekortene som ble privatimportert fra Hong Kong faktisk var falske. Det er imidlertid et par år siden, og ting er nok ikke blitt så veldig mye bedre. Hva har du sett? Hva har du hørt? Jeg har sett batterikammer hvor plasten rundt har smeltet på grunn av overoppheting i batteriet. Jeg har opplevd at batteriet på en venninnes mobiltelefon ble så varmt at det ikke gikk ann å ta på den uten å brenne seg. Jeg har hørt om mobiltelefoner og kamera som har tatt fyr, nær eksplodert, på grunn av dårlig uoriginalt batteri. Var en del snakk om det i media for en stund siden også. Da kom det imidlertid opp et par tilfeller av originale batterier på mobiltelefoner også, men forskjellen er at da byttes produktet som ble skadet på grunn av batteriet uten kostnad for kunden. Så det er opp til hver enkelt. Er en besparelse på kanskje 50 kroner verdt risikoen for at kamera/mobilen/whatever blir ødelagt, og at garantien bortfaller? Sjansen er liten, men det er prisforskjellen også. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Du skal lete lenge i en norsk butikk før du finner en uoriginal variant til EX1 til 5-700 kroner. Du finner også rimeligere uoriginale batterier enn de som selges i fysiske butikker rundt omkring. Uoriginale og trygge batterier finner du på diverse norske/nordiske nettsider for noen tikroninger mer enn det usikre Ebay-Hong Kong batterier koster. Mytrendyphone.no med EX1 batteri til 75 kroner er allerede nevnt, og i produktbeskrivelsen står det "Batteriet er EU godkjent og inneholder et sikkerhetskretsløp(...)", noe det ikke er nevnt noe om i linken du postet. Jeg synes det er verdt å betale den lille ekstrakostnaden. I tillegg er du dekket av norsk forbrukerkjøpslov, og som en liten bonus så er frakttiden kortere. Så uoriginale batterier er greit så lenge man kjøper de fra en dotno adresse? Jeg ville heller betalt 123kr. inkl. porto for originale Samsung batterier. Burde uansett moderert meg litt og skrevet "majoriteten av de rimeliste kjente merkevarene". For der er det mye tull, spesielt blant minnekort. Leste en artikkel, lurer på om det var her på Akam, om at de fleste Sandisk og Lexar-minnekortene som ble privatimportert fra Hong Kong faktisk var falske. Det er imidlertid et par år siden, og ting er nok ikke blitt så veldig mye bedre. Jeg har aldri anbefalt minnekort fra Hong Kong eller andre plasser. Jeg kjøper kun Sandisk og Lexar kort. Alle kortene mine er kjøpt på enten JP eller MPX. Sandisk Extreme III eller Extreme Pro, class 10, 30-45MB/s lese/skrivehastighet. Jeg sparer aldri på minnekort. Jeg har sett batterikammer hvor plasten rundt har smeltet på grunn av overoppheting i batteriet. Jeg har opplevd at batteriet på en venninnes mobiltelefon ble så varmt at det ikke gikk ann å ta på den uten å brenne seg. Jeg har hørt om mobiltelefoner og kamera som har tatt fyr, nær eksplodert, på grunn av dårlig uoriginalt batteri. Hvor mange av dem hadde kjøpt batteri hos en jallaselger på et gatehjørne i Spania e.l.? De fleste, "vanlige folk", som er innom fotobutikker i Norge handler ikke på ebay, de kjøper billigskiten på charterferien sin. Så det er opp til hver enkelt. Er en besparelse på kanskje 50 kroner verdt risikoen for at kamera/mobilen/whatever blir ødelagt, og at garantien bortfaller? Sjansen er liten, men det er prisforskjellen også. Prisforskjellen er ikke liten! Olympus Batteri LI-50B hos JP = 529kr. + frakt. Olympus Batteri LI-50B + lader = 110kr. inkl. frakt. Jeg sparer gjerne 419kr. ved å vente 2-3 uker og itillegg få en lader med på kjøpet. XZ-1 lader batteriene i kameraet, jeg trenger lader Jeg anbefaler sjapper/utstyr jeg går god for og har prøvd. JCS sjappa på ebay har jeg handlet mye av; batteri til Sigma DP2, Olympus XZ-1 og et kamera jeg ikke husker. Har også kjøpt fjernutløsere og mye annet. De sender rekommandert for 3dollar mer og de sender mail for å høre om man vil ha den ekstra sikkerheten. Endret 30. mai 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Så uoriginale batterier er greit så lenge man kjøper de fra en dotno adresse? Jeg ville heller betalt 123kr. inkl. porto for originale Samsung batterier. Som sagt, så er man da beskyttet av den norske Forbrukerkjøpsloven om batteriet skulle ødelegge kameraet. Og som jeg også sier, så garanterer Mytrendyphone at batteriet har de nødvendige sikringer for å beskytte mot overoppheting. Om du heller vil kjøpe originale til den prisen, så forstår jeg det. Men det kan være greit å gjøre andre oppmerksomme på at ikke alle originale faktisk er originale selv om du vet at din leverandør er til å stole på. Det er mye fake på Ebay. Men vi snakket her først og fremst om uoriginale og prisen på disse (som du hevdet var 5-700 kroner i Norge). Hvor mange av dem hadde kjøpt batteri hos en jallaselger på et gatehjørne i Spania e.l.? De fleste, "vanlige folk", som er innom fotobutikker i Norge handler ikke på ebay, de kjøper billigskiten på charterferien sin. Det jeg selv har opplevd, har vært uoriginale batterier uten noe som helst merkenavn påtrykt batteriet, kun hvilket batteri det tilsvarer. Om det var Hong Kong eller ikke, tør jeg ikke påstå. Det kan være at det var kjøpt på en bule i Spania for alt jeg vet. Billigste sort var det uansett. Og av en eller annen grunn, så er det stort sett uoriginale batterier uten merkenavn som byttes ut, når kunder kjøper batterier hos oss. Prisforskjellen er ikke liten! Vi snakket om uoriginale Originale er det større prisforskjell på. Jeg anbefaler sjapper/utstyr jeg går god for og har prøvd. Det er vel og bra. Men jeg synes det er greit å advare om at ikke alt som selges på Ebay er bra greier, selv om selgeren har høy score. Det må være lov Lenke til kommentar
# offline Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg fikk 8+ Close-up filteret og Olympus batteri + lader til XZ-1 idag. Jeg får teste om det er "fake" før jeg anbefaler andre til å kjøpe det. Close-up filteret er ikke av beste sort, det kostet kun litt over 30kr. inkl. frakt. Samsung EX1 på 72mm i makromode er tragisk: f/2.4 - 1/20sek. - ISO 160 Med 8+ Close-up filter av billigste sort: 72mm@f/2.4 - 1/30sek. - ISO 400 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hmm. Vil det være dumt av meg å være kjip og spare ~1500kr på og heller kjøpe Canon Ixus 300 HS i forhold til XZ-1/LX5? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå