Tommelom Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Mitt neste kamera bytter ut et Canon 7D. Ja, litt av en nedgradering. Fotointeressen har falt noe etter at 7D'n ble innkjøpt og det ble ofte liggende igjen hjemme pga størrelsen. Er derfor alt for mye penger å ha liggende, så derfor blir dette solgt. Når det er sagt, så elsket jeg mulighetene på 7D når jeg først brukte dem. Derfor er jeg litt redd for at nedgangen til et rent kompaktkamera kan bli noe stor. Derfor virket tilbudet på NX100 til 2300 kr. som veldig fristende. Det som holder meg tilbake der er mangelen på blits. E-PL1 har blits, men har dårligere skjerm bl.a. ogvirker litt mindre kompakt. Der vinner jo XZ-1. Den er liten, har blitz, god skjerm og knall bildekvalitet. Videokvaliteten er ikke fantastisk av det jeg har sett, men helt grei. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Tenk dypt og grundig på det. Vil du ha Xz-1 i lommen hele tiden? Et av de små systemkameraene trenger fort litt mer enn en jakkelomme, særlig hvis du begynner å suplere med ekstra stæsj... Et veldig godt kompaktkamera som er med, slår et mye bedre kompakt systemkamera som ligger hjemme, hver gang Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) Tommelom, skal du selge alt av dSLR utstyr og kun ha noe kompakt? For min egen del så er jeg litt usikker på om vanlig kompaktkamera vil holde i lengden, systemkamera med stor sensor er kjekt; bedre på høy ISO, smal DoF og bedre DR. Hvis jeg hadde solgt min NX100 så ville jeg ha beholdt alle kompaktkameraene, XZ-1 og LX5 både overlapper og utfyller hverandre. EX1 er bare morsom å ha. NX100 er et godt kamera og NX100 med 20mm f/2.8 til 2300kr. er et meget godt tilbud. Kjøper du 30mm f/2 og 16mm f/2.4 når den kommer så har du et rimelig kompakt system. Samsung har to billige blitser, jeg kjøpte den til 1390kr. Du finner en rimeligere. Kjøper du XZ-1 så vil jeg anbefale deg å kjøpe VF-2 søkeren. Bare spør hvis du lurer på noe Endret 17. mai 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 (endret) NX100 hadde vært fint kontra XZ-1 om jeg ønsker skikkelig tele noen ganger. Men når jeg så hva 70-300 linser koster til disse små rakkerne, forsvant hele problemstillingen. Vanvittige priser! Om jeg hadde kjøpt den NX100-pakken, så hadde jeg sensynligvis ikke kjøpt flere linser. Da er det vel like greit å gå for XZ-1. Den har jo iallefall noe tele. Eneste problemet jeg ser nå er at jeg bruker video en del. Og den delen var faktisk en del skuffende på XZ-1. Delvis antagelig fordi de av totalt uforståelige grunner bruker mpeg fra 1800-tallet på video istedet for AVCHD. Men det kan sikkert fikses opp noe i postproduskjon. Endret 17. mai 2011 av Tommelom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 17. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2011 Skikkelig tele til slike små kameraer blir litt dumt pga størrelsen. Jeg holder meg til små pancake objektiv, lettere å få i lomma Panasonic LX5 er en av de beste på video. Den har også multiformatsensor med en egen bryter for å velge mellom 1:1, 4:3, 3:2 og 16:9 formatene. Meget hendig. 24mm vidvinkel er også morsomt. XZ-1 har en del ting som jeg liker meget godt. Bedre nærgrense på makro, lengre brennvidde, mer lyssterk, bedre søker/skjerm, blendering osv... Det eneste jeg ikke liker med XZ-1 er at man ikke kan justere størrelsen på den AF spotten, på både LX5 og NX100 kan man justere den til å være ganske stor til å være meget liten. Har litt problemer med å få fokusert på små motiver ved nærgrensen, det er noe jeg jobber rundt ved å fokusere manuelt til næregrensen og så gå over til makro. Noen bilder tatt med XZ-1: Ca. 100% crop av bildet over. XZ-1 har jo bokeh (pga kraftig vind ble det fokusbom) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 jeg har en misstanke om at det vil dukke opp eksemplarer på bruktmarkedet om ikke veldig lenge fra folk som enten bare ville ha tidlig og egen erfaring med et mye omtalt kamera, eller som rett og slett ikke ble venn med det. Whoha! Jeg er synsk. Nå ligger det første(?) ute på foto.no, 495,- å spare i forhold til full pris Lurer på om ikke det er en uke for sent å tilby det til en pris så nær nypris? -men så spanderer han porto da. Angivelig helt ubrukt (Det er sært!) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg kjøpte DP2 fra han og solgte GF1 til han Han er mye værre enn meg når det kommer til kjøp og salg av kameraer. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Han er enda bedre enn meg når det kommer til kjøp og salg av kameraer. Sånn Lenke til kommentar
Epp Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Kameraet er veldig som forventet, -etter å ha lest forhåndsomtaler og tester siden nyåret (kjennes det ut som) så er det ikke så mange overraskelser. Og det er bra, for dette er et sært kamera. Godt man er litt sær Det er ikke et kamera jeg vil anbefale mange, og jeg har en misstanke om at det vil dukke opp eksemplarer på bruktmarkedet om ikke veldig lenge fra folk som enten bare ville ha tidlig og egen erfaring med et mye omtalt kamera, eller som rett og slett ikke ble venn med det. I så måte veldig likte Sigma sine DP1 og DP2'er. Prototypekamera, med en fantastisk sensor som gjør at det er gøye å bruke. Ting skal være litt sært for å like det syns jeg Håper bare jeg vinner i lotto så jeg kan oppgradere D40'en og kjøpe en SD1 med objektiver I og med at det ikke skjer, så kan jeg nok se langt etter det ønsket Tror ikke det blir populært hjemme med flere kamera nå. Skulle gjerne hatt et DP1x dog. Da det er likt DP2 så kan jeg kanskje få lurt det inn om jeg bare bruke en av dem om ganga Men ville nok vært lurere å kjøpe et bruke D300 e.l. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Har tatt overgangen fra D300 med grei optikk til LX5. Angrer ikke, selvom jeg ser at det nok blir innkjøpt et kamera for sportsbruk senere. Muligheten for grei video er genial, og noe som har vært mye brukt i vinter for å la besteforeldre i Frankrike se hvordan deres kjære barnebarn har det på vinteren i NOrge. Her er et par bilder fra Deauville området tatt i påskeferien. Og trepakken kostet meg €4.50 Vannet holdt ca 8 grader.... Endret 18. mai 2011 av gwh 1 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Har tatt overgangen fra D300 med grei optikk til LX5. Nice Kanskje jeg skal prøve å overtale en kompis til det samme Fine bilder, btw. Så lenge man er interessert i foto, kan noe evt. setter seg inn i ting og bruker RAW så kan kameraer som Olympus XZ-1 og Panasonic LX5 holde i massevis. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Kenta: Hvilket av de to foretrekker du å jobbe med? Ser for meg at jeg kommer til å gremmes over bildene jeg ikke får tatt uansett hvilket jeg velger - så kan like greit ta det som irriterer meg minst å jobbe med. Orker nemlig ikke dra med meg fotobaggen på ferier og festivaler i sommer - så tenker at LX5/XZ-1/S95 er greie alternativer (når det er nok lys anyways). 1 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg har satt auto power off til 5 minutter, og når minuttene har passert og kameraet skrur seg av så får du ikke liv i det igjen uten å skru powerknappen av og på igjen, det våkner ikke av et trykk på utløseren f.eks. Bug eller som tenkt? Har du prøvd å trykke utløseren halveis inn og holde den der en liten stund? I følge dpreview fungerer dette. 1 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Kenta: Hvilket av de to foretrekker du å jobbe med? Den første helgen med XZ-1 var jeg litt skuffet av hvordan den måtte håndteres. LX5 er lettere å jobbe med, har flere direktevalgsknapper og step-zoomen digger jeg. Jeg er mere vant til XZ-1 nå og jeg merker ikke store forskjellen. XZ-1 har ikke AEL knapp, noe som kan være irriterende for noen. Det er et vanskelig valg, jeg liker begge og har begge Hva trenger du? (LX5 - XZ-1) 24mm vidvinkel eller 112mm f/2.5 Lett tilgang til forskjellige formater(1:1, 4:3, 3:2, 16:9) eller cropper du i PP Egen knapp for AF valg(AF, Makro AF og MF) eller innom menyer for å velge AF(AF, Makro, Supermakro, tracking og MF) Egen lader, men har svindyre proprietære batterier eller billige uoriginale batterier, men må lade batteriet i kameraet(etter det jeg vet så har ikke Oly samme chip greia i batteriene). Sjekk post #41 Dårlig søker eller god søker(større og sitter løst sammenlignet med LX5 og LVF1E) Velge blender med tommelhjul eller velge ved blenderring rundt optikken AVCHD HD video på 1280*720pix - 30fps eller 1280*720pix - 30fps AVI. LX5 er best på video etter min mening. Mye bedre konternuerlig AF og format. NB! NB! NB! LX5 har f/2-3.3 opptil 1/2000sek. Man må ha f/4 eller mer for å kunne bruke kjappere lukkertid enn 1/2000sek. XZ-1 har maks 1/2000sek. men den har innebygd ND filter. Jeg liker det innebygde ND filteret framfor lukkertid på 1/4000sek. på f/4. Begge har lengste lukkertid på 60sek. XZ-1 har også bulb. LX5 har ISO 80, 100 osv. XZ-1 har ISO 100 og oppover. Panasonic LX5: Aperture/blender valg: F2.0-3.5 = 8-1/2000sekund F4.0-8.0 = 8-1/4000sekund Shutter/lukkervalg: 8-1/2000sekund = F2.0-3.5 8-1/4000sekund = F4.0-8.0 Manuell Eksponering: F2.0-3.5 = 60-1/2000sek. F4.0-8.0 = 60-1/4000sek. Edit: Olympus XZ-1 i manuell modus: F1.8-8.0 = 60-1/2000sek. + bulb + ND8=3trinn. Endret 18. mai 2011 av Kenta F1.8 2 Lenke til kommentar
Axl@hw Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Jeg har satt auto power off til 5 minutter, og når minuttene har passert og kameraet skrur seg av så får du ikke liv i det igjen uten å skru powerknappen av og på igjen, det våkner ikke av et trykk på utløseren f.eks. Bug eller som tenkt? Har du prøvd å trykke utløseren halveis inn og holde den der en liten stund? I følge dpreview fungerer dette. Takker, det funket bra det! Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Den første helgen med XZ-1 var jeg litt skuffet av hvordan den måtte håndteres. LX5 er lettere å jobbe med, har flere direktevalgsknapper og step-zoomen digger jeg. Jeg er mere vant til XZ-1 nå og jeg merker ikke store forskjellen. XZ-1 har ikke AEL knapp, noe som kan være irriterende for noen. Det er et vanskelig valg, jeg liker begge og har begge Hva trenger du? Ikke helt lett valg - heller dog mest mot XZ-1 tror jeg. 24mm ER najs, men samtidig tror jeg jeg vil være mer tjent med 112/2.5 på konserter. Begge har sine pros and cons, men for min del virker det som om mest taler i XZ-1s fordel - jeg cropper uansett i etterbehandlinga, billige batterier (gjør meg ingenting å lade i kamera, da jeg sjeldent har behov for å lade mens jeg tar bilder), ND virker utvilsomt som den beste løsninga, samt blenderringen. Video og ekstern(?) søker er irrelevant, da jeg nok ikke kommer til å bruke noen av delene. Eneste AF-knappen jeg kanskje kan komme til å savne på LX-5. Hmm. Må vel gå og tafse på kameraene før jeg handler, men kan nok se ut til at det blir XZ-1. Iallefall når lønninger og de fakturane jeg har sendt ut kommer på konto. Takk for utfyllende og godt svar forresten. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Har bestilt lader og batteri fra Hong Kong til den nette sum av kroner 112,49 inkl. frakt. Fikk to stk batterier og en fjernutløser idag. Skal gi beskjed hvordan batteriene er. Betalte litt over 100kr. for den pakken Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Bare å le til de prisene der :!: Skal ned til Japan Photo å tafse litt imorra, så får håpe de har noen av disse kameraene inne. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Har bestilt lader og batteri fra Hong Kong til den nette sum av kroner 112,49 inkl. frakt. Fikk to stk batterier og en fjernutløser idag. Skal gi beskjed hvordan batteriene er. Betalte litt over 100kr. for den pakken Disse batteriene virker å være sikre ut fra hva som skrives på salgssiden. Men vær forsiktig med de aller billigste kinabatteriene (typisk Ebay-vare) da de kan mangle sikringer mot overoppheting og brann. Overoppheting/brann oppstått i slike batterier vil fjerne all garanti/reklamasjon. Jeg har sett dette på mobiltelefoner, og hørt om kamera som også har tatt kvelden etter at de har smeltet rundt batterirommet. Når det er sagt, finner man j*vli mye billig på Ebay så lenge man passer på hva man kjøper. Hvor bra det er i forhold til original vare, er en annen sak Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2011 Batteriene til 33kr/stk holdt til ca. 170 bilder. Ikke ille det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå