tomsi42 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Var ute i kveld og tok en god del bilder med class 6 kortet, og det oppførte seg upåklagelig. DP2-en er ikke rask, men dene farten kan jeg leve med. Fikk vel også fastslått at DP2 ikke er det beste lavlys og nattfoto-kameraet Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Fikk vel også fastslått at DP2 ikke er det beste lavlys og nattfoto-kameraet Her er det vel på tide med en korreksjon. Det går faktisk helt greit å bruke DP2 som lavlys/nattfoto kamera. Bare å bruke stativ. Men noen ganger, er det like greit med s/h: Rakk også et bilde på morgenkvisten: 1 Lenke til kommentar
Epp Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Fikk vel også fastslått at DP2 ikke er det beste lavlys og nattfoto-kameraet Her er det vel på tide med en korreksjon. Det går faktisk helt greit å bruke DP2 som lavlys/nattfoto kamera. Bare å bruke stativ. Bra bilder. DP2 krever litt av fotografen (i motsetning til kamera fra spillkonsoll produsenten) og her viser fotografen at han duger Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Bra bilder. DP2 krever litt av fotografen (i motsetning til kamera fra spillkonsoll produsenten) og her viser fotografen at han duger Takk for vennlige ord. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Veldig bra førstepost. Jeg slenger meg med i tråden da en kamerat spurte etter lommevennlig kompaktkamera i prisklassen 2-3 tusenlapper, til bruk for ferie og barnefotball. Jeg foreslo kjapt Canon S95 og S100, Panasonic LX5, Olympus ZX-1 og Samsung EX1, men er ikke helt sikker på om disse er optimale for hans bruk. For fotball bør jo fokusen være ganske kjapp. For ordens skyld, han er ikke interessert i å bruke noe annet enn grønn auto. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Hvilke lysforhold er det snakk om - og hvor svær er banene som det spilles på? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Veldig bra førstepost. Jeg slenger meg med i tråden da en kamerat spurte etter lommevennlig kompaktkamera i prisklassen 2-3 tusenlapper, til bruk for ferie og barnefotball. Jeg foreslo kjapt Canon S95 og S100, Panasonic LX5, Olympus ZX-1 og Samsung EX1, men er ikke helt sikker på om disse er optimale for hans bruk. For fotball bør jo fokusen være ganske kjapp. For ordens skyld, han er ikke interessert i å bruke noe annet enn grønn auto. Det er vel ingen kamera i den prisklassen som har rask AF. Ville sett på Nikon J1 eller E-PL3, E-PM1 Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 I DPreviews reviews av S100, XZ-1 og LX5 får de alle bra karakterer på AF og generell "performance". Det er sagt lite om følgefokus under actionfotografering. Kun en kommentar for S100, der det er sagt at AFen sliter litt med å holde følge. Antakelig må du opp en (størrelses-)klasse før du får bedre dekning på dette feltet. Det sgat så har jeg selv tatt ok bilder i smådårlig belysning av løpere med XZ-1. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Hvilke lysforhold er det snakk om - og hvor svær er banene som det spilles på? Jeg vet ikke, men regner med det er både uopplyste og sparsomt opplyste baner. Jeg tipper det spilles mest på ettermiddagene mellom kl 17-20 og at det kun gjøres i den lyse årstida her i nord. Det er vel ingen kamera i den prisklassen som har rask AF. Ville sett på Nikon J1 eller E-PL3, E-PM1 Alle de der ville blitt for store og for dyre. Han vil ha kameraet i bukselomma og maks pris er ca 3000 kr (inkludert objektiv). Om han ikke synes det blir godt nok og kommer tilbake om et år eller to og ber om tips til et systemkamera får bare være. Men jeg tviler, han er ikke typen til å bytte objektiver eller bruke noe annet enn grønn auto. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Tror ingen kompaktkameraer har følgefokus som det er verdt å ta med i betraktningen. Men selve AFen kan være rask og enorm DOF kan redde det meste. Forøvrig har ingen av de "gode" kompaktkameraene nok zoom til at de kan brukes på en fotballkamp hvis målet er å zoome inn på det som skjer et stykke unna. Jeg ville heller sett på et av "travel zoom"-kameraene som Panasonics TZ-modeller. Tror alle produsenter har modeller i den klassen. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) Det er vel ingen kamera i den prisklassen som har rask AF. Ville sett på Nikon J1 eller E-PL3, E-PM1 Alle de der ville blitt for store og for dyre. Han vil ha kameraet i bukselomma og maks pris er ca 3000 kr (inkludert objektiv). Om han ikke synes det blir godt nok og kommer tilbake om et år eller to og ber om tips til et systemkamera får bare være. Men jeg tviler, han er ikke typen til å bytte objektiver eller bruke noe annet enn grønn auto. E-PM1 koster 3500,- ny med kit. J1 koster 3995,- med kit. Det er også en brukt (ny) på foto.no til 3400. Så 500,- kroner mer burde være overkommelig. Størrelsen er noe større, men blandt det minste du finner av noe som er bedre enn kompakt. Må da være hyggeligere med bilder en kan bli fornøyd med og se på når en blir gammel enn at man ikke får et kamera i lomma? Kan vel bruke mobilen om det er viktigst... Både J1 og E-PM1 er designet for grønn auto... Størrelsen til J1 mot LX5: 106x61x29 mm vs 109x65x42 mm Men om det er viktig med størrelsen, hvorfor ikke en rimelig s95? Endret 8. mars 2012 av Epp Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Synes det høres litt stusselig ut med ~100mm FF-ekvivalant til fotball. Tror nok kanskje - som se# er inne på, at en Travelzoom-lignende sak er et greit utgangspunkt. Men det forutsetter greie lysforhold. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Lommevennlig betyr at kameraet blir med i stedet for å være et plagsomt vedheng man må huske på. Han var klar på at han ville ha plass til det i bukselomma. S95 er ett av de jeg anbefalte. Jeg tror jeg holder på den anbefalingen. Kameraene du nevner skriker etter noe bedre enn kitoptikk og da ryker budsjettramma så det synger etter. Systemkamera er ikke mye vits når han ikke er typen til å skifte objektiv. Fastoptikk "null zoom" hadde han over hodet ingen forståelse for sist jeg var på besøk der og tilfeldigvis hadde med kameraet mitt. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. mars 2012 Del Skrevet 8. mars 2012 Kameraene du nevner skriker etter noe bedre enn kitoptikk og da ryker budsjettramma så det synger etter. Å? Hvor har du det fra. Sammenlignet med S95/S100 er nå 10-30mm bedre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) På fokushastighet? Ok, jeg ser den har ganske kjapp fokus, men den er fortsatt for stor for han som ville ha den i bukselomma. Endret 9. mars 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 På søken etter ett BRA kompaktkamera, dette skal brukes til bilder av familien, både hjemme og på farta, samt litt reiser og fjellturer. Har sett på både Canon s100 og Fujifilm X10, men er meget i tvil her... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 På søken etter ett BRA kompaktkamera, dette skal brukes til bilder av familien, både hjemme og på farta, samt litt reiser og fjellturer. Har sett på både Canon s100 og Fujifilm X10, men er meget i tvil her... Alle nevnte kameraer i denne tråden oppfyller dine ønsker, så kjøp etter magefølelsen hvis du ikke vil at en fanboy skal prakke på deg sitt fabelartige merke Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 På søken etter ett BRA kompaktkamera, dette skal brukes til bilder av familien, både hjemme og på farta, samt litt reiser og fjellturer. Har sett på både Canon s100 og Fujifilm X10, men er meget i tvil her... Alle nevnte kameraer i denne tråden oppfyller dine ønsker, så kjøp etter magefølelsen hvis du ikke vil at en fanboy skal prakke på deg sitt fabelartige merke Ett godt svar:) men hadde håpet på noe annet;) Det jeg er ute etter er: -gode bilder "out of the box" -lommevennlig(jakkelomme) -zoom(?) Ser fordeler også med superzoomkameraer, men mister nok lommevennligheten her... Er ikke lett dette her hehehe. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 hadde håpet på noe annet;) Det jeg er ute etter er: -gode bilder "out of the box" -lommevennlig(jakkelomme) -zoom(?) Alle oppnår de kriteriene, utenom lommevennlig Zoom/brennvidde er litt forskjellig på disse kameraene men ikke mye, det det er lagt mest vekt på er "kjempe" stor sensor og lyssterk blender "typisk f/2 til f/2,8" Jeg har selv en Panasonic LX3 "LX5" og den er i grenselandet til og kunne puttes i lomma, hadde jeg kjøpt i dag ville nok Canon S100 stått høyt oppe på listen grunnet GPS/geotagging men det har ikke et kjempestort brennviddespekter, et annet alternativ som faktisk gir stort brennviddespekter "stor zoom" og innehar meget god bildekvalitet er nye Canon GX-1 men da mister du lommevennlig. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 Jeg har selv en Panasonic LX3 "LX5" og den er i grenselandet til og kunne puttes i lomma, Enig i det Nautica skriver her, i en stor jakkelomme går en LX5 relativt greit, men S100 er klart mindre og lettere, mer zoom har det også. Problemt med S100 er at lysstyrken på litt lengere brennvidder er mye dårligere enn på LX5 og ikke minst X100 eller XZ-1. Skal du ha mer zoom enn 5x må du opp i Nikon P7100 som er ennå mye større eller et kamera som TZ20/TZ30 (det finnes masse modeller med 10x-20x zoom fra nesten alle produsenter) som ikke er så mye større, men er dårligere på høy Iso og har dårligere lysstyrke (med vidvinkel) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå