Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tips om det er folk som vil prøve ut Foveon. Fotovideo har DP2 til 1748,- og DP1s til 1498,- på tilbud nå. SD15 er også billig å få tak i, men det er DSLR

Mye billig optikk til SD15 også. Hvor lenge har FotoVideo dette tilbudet?

Vet ikke, men det står lagertømming på forsiden...

Lenke til kommentar

Vet ikke, men det står lagertømming på forsiden...

Om jeg var usikker på Foveon, men vilel prøvd det så hadde jeg valgt DP2. Absolutt det kamera som gir minst irritasjon av Sigmaene :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Absolutt det kamera som gir minst irritasjon av Sigmaene :)

Det beste argumentet jeg har hørt på lenge for å kjøpe et kamera. :)

Regner med at folk har fått med seg at man ikke skal forvente for mye av "kameraene" til Sigma, sensoren er det som er bra. :)

Ser at Sigma skal annonsere nye modeller i morgen (fra twitter/photo rumours). Vet ikke om det menes kamera (antas) eller kun objektiver/blits. Får se...

Lenke til kommentar

Ser at Sigma skal annonsere nye modeller i morgen (fra twitter/photo rumours). Vet ikke om det menes kamera (antas) eller kun objektiver/blits. Får se...

Har kommet info nå - DP1M og DP2M. med den nye Foveon sensoren og forbedret optikk.

Samt SD1M til rundt prisen av D800. What gives?

DP2M er interessant når den kommer ned i pris :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått testet ut DP2'en min litt.

Som alltid skyter jeg i RAW, og etter å ha prøvd litt forskjellig, så har jeg endt opp med å bruke Adobe sin DNG konverter sammen med ACDSee Pro 5. Kunne brukt PS Elements 10, men det programmet er utrolig tregt, og jeg ender opp med mer eller mindre identisk resultat som med ACDsee Pro.

Som nevnt i en annen tråd, så synes jeg lagring til kort veldig treg til tider (men ikke alltid). Mistenker at den ikke liker kortet mitt, så jeg skal teste med et annet kort i morgen.

Har ikke hatt noe særlig godvær å teste, så det er mer gråværsbilder jeg har tatt foreløpig.

Noen eksempler:

6895420721_e243946d95_z.jpg

SDIM0147 by tomsi42, on Flickr

6895420139_e7d2b87ecb_z.jpg

SDIM0138 by tomsi42, on Flickr

6895419879_a06a42f058_z.jpg

SDIM0126 by tomsi42, on Flickr

6895419167_70e2a38ede_z.jpg

SDIM0109 by tomsi42, on Flickr

6895418147_93fcf33606_z.jpg

SDIM0098_1 by tomsi42, on Flickr

6895420455_9720d6fa3f_z.jpg

SDIM0140 by tomsi42, on Flickr

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet ut DP2'en min litt.

:thumbs: meget bra bilder! Tror du blir godvenn med Foveon jeg ;)

Skriving til kort varierer ikke hos meg. Jeg bruker dog kun Sandisk kort etter å ha gått på en smell med SD14. Sandisk ingen over ingen ved siden (som Freia sa før)... Har bare 30Mb/s utgave, tror ikke du trenger raskere for det er kamera som er begrensningen, men du må gjerne google litt på det... I motsetning til DP1s so er DP2 lynrask med skrivinga ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg tror det er SanDisk Extreme Pro (45MB/s) kortet mitt som ikke DP2 vennlig. Sliter med det kortet i mange kortlesere også. Satte inn et class 6 (20MB/s) nå og det er ihvertfall ikke tregere.

Men skal vente med en konklusjon til jeg har brukt class 6 kortet noe mer.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er SanDisk Extreme Pro (45MB/s) kortet mitt som ikke DP2 vennlig. Sliter med det kortet i mange kortlesere også. Satte inn et class 6 (20MB/s) nå og det er ihvertfall ikke tregere.

Men skal vente med en konklusjon til jeg har brukt class 6 kortet noe mer.

Har bruke Classe 6 og 10 uten problem. Ikke 45Mb/s dog. 30Mb/s maks.

Lenke til kommentar

Jeg tror også klasse 10 går bra. Har noen slike også. Men det er noe rart med Extreme Pro kortene (UHC-1, 45MB/s). Jeg var innom 2 som var defekte (de to eneste SanDisk kortene jeg har hatt med feil).

Lenke til kommentar

Var det ikke noe med sandisk vs sonykamera for et par år siden ?, mener og huske at kameraet ikke godtok sandisk kortene, kan hende det er noe tilsvarende med sigma.

Er overrasker at Sony bruker SD/CF og ikke sine egne tullekort...

Nei, sandisk er det som funker best med Sigma, men 45Mb/s er overkill på en gammel DP2. Det kan være noe i hvordan de har lagd hardwaren,

Jeg kjøpte Kingston kort (CF) til SD14 og de funka ikke i det heletatt. Sandisk gjorde...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg tror også klasse 10 går bra. Har noen slike også. Men det er noe rart med Extreme Pro kortene (UHC-1, 45MB/s). Jeg var innom 2 som var defekte (de to eneste SanDisk kortene jeg har hatt med feil).

Ja, jeg fikk som sagt problem med CF kort fra Kingston og de var også slike "raske" kort. Skal gjøre skikkelig research før jeg kjøper mer SD kort til SD15... Ingen vits i høy hastighet på kortet om hardwaren i kamera ikke støtter det eller klarer å tømme bufferet så hurtig likevel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...