Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

Har du fått mottatt disse batteriene og fått prøvd de? :)

Jepp, batteriene er mottatt. Har ladet opp det ene og testet det i kamera. Ser ut til å fungere bra. P.g.a. mye jobb den siste uken, så har jeg ikke brukt kameraet noe særlig og har derfor heller ikke fått testet "kapasiteten" på batteriet.

Men med unntak av 7D (med chippede batteri) så har jeg brukt ebay-batteri med hell på 350D/30D/50D, og jeg tror at dette også skal fungere greit. Batteriene skal uansett kun være reservebatteri, orginalbatteriet kommer til å stå i til vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, batteriene er mottatt. Har ladet opp det ene og testet det i kamera. Ser ut til å fungere bra. P.g.a. mye jobb den siste uken, så har jeg ikke brukt kameraet noe særlig og har derfor heller ikke fått testet "kapasiteten" på batteriet.

Men med unntak av 7D (med chippede batteri) så har jeg brukt ebay-batteri med hell på 350D/30D/50D, og jeg tror at dette også skal fungere greit. Batteriene skal uansett kun være reservebatteri, orginalbatteriet kommer til å stå i til vanlig.

Takk for svar. Grunnen til at jeg lurte er at det på flere av ebaybatteriene er produktet merket med 3.7V og 1300/1400mAh. Det orginale fujibatteriet har jo merkingen 3.6V og 1000mAh. Jeg mener å huske at det er en minimumsgrense for V og mAh, men er det en øvre grense og? Tenker da at batteriet ikke vil fungere, smelte, eller ødelegge kameraet da batteriene ikke har korrekte spesifikasjoner som det orginale? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Grunnen til at jeg lurte er at det på flere av ebaybatteriene er produktet merket med 3.7V og 1300/1400mAh. Det orginale fujibatteriet har jo merkingen 3.6V og 1000mAh. Jeg mener å huske at det er en minimumsgrense for V og mAh, men er det en øvre grense og? Tenker da at batteriet ikke vil fungere, smelte, eller ødelegge kameraet da batteriene ikke har korrekte spesifikasjoner som det orginale? :)

mAh gjør det ingen ting om er et høyere tall, det betyr bare at det har/lagrer mer strøm og at batteritiden varer lenger. Ikke farlig.

Forskjellig spenning kan det være verre, men 3,6 og 3,7 er stort sett neglisjerbar forskjell. All god elektronikk har beskyttelse og kretser for å justere litt på spenningen om den ikke er innenfor toleransene. Selv om et apparat er laget for 3,6V så er kanskje 3,5-3,9 innenfor toleransene uansett (Dette var kun som et eksempel, jeg vet ikke hvor mye som faktisk er vanlig).

Hvis det er avvik på spenningen, så er kan lavere spenning være et større problem enn høy spenning. Lav spenning kan medføre bl.a. høyere strømmer som etter hvert kan ta knekken på elektronikken (overbelaste/opphete komponenter). Og det er dessuten lettere å regulere ned en for høy spenning.

Det er også flere faktorer inne i bildet, f.eks. hvordan måles spenning/strømmen, er merkingen korrekt, hvilke andre egenskaper er annereledes, kvalitet (eksploderer/selvantenner de oftere), etc. Men kanskje det er samme batterier fra samme fabrikk bare med litt annen farge og merking..

Man leser stadig om folk som er fornøyde med uoriginale batterier (ingen garanti), men jeg syns det går lenge mellom hver gang noen har hatt en ulykke med at det har tatt fyr (og det hender det er originalbatteriet uansett), eller at ting slutter å virke på grunn av uoriginalt batteri.

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Som Zamot sier, så er mAh en indikasjon på hvor stor kapasitet batteriet har. Men ettersom forskjellige produsenter har forskjellig måte å måle dette på, så kan 1400 mAh ikke nødvendigvis være noe bedre enn de originale på 1000 mAh (kan til og med være dårligere). De rimeligste uoriginale har gjerne de "snilleste" målemetodene for å få høyest mulig mAh.

Men jeg tipper de fleste batteriene i samme standard har omtrent samme faktiske mAh, og ikke så mye å bry seg om.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Alltid kjekt å få servert fakta, og gode svar dere kom med. Er det riktig at man har garanti dersom man kjøper uorginale batterier i Norge, mens garantien forsvinner om man kjøper uorginale batterier fra utlandet ( garanti ved at butikken som selger batteriene sitter igjen med ansvaret) ? :)

Lenke til kommentar

Batteributikken/altitec har en form for garanti, såfremt at du kan bevise at batteriet er årsaken så får du nytt kamera fra dem.

Altitec garanterer at produktet fungerer etter spesifikasjonene og at de ikke gjør skade på ditt produkt. Dersom varene ikke fungerer som anvist, erstatter Altitec varen med tilsvarende ny vare eller reparasjon. Produktets (det du bruker batteriet/laderen på) reklamasjonsrett påvirkes ikke om du bruker kompatibelt eller uoriginalt batteri/lader, selv om enkelte produsenter hevder dette. Dersom noen av produktene kjøpt av oss ødelegger/skader det du bruker det på eller forårsaker andre følgeskader, dekker vi alle kostnader i denne forbindelse. Altitec gir 1 års garanti mot fabrikasjonsfeil på ladbare batterier og ladere/adaptere. Noen av produktene vi selger kan ha lengere/kortere garantitid, dette er i såfall opplyst i produktbeskrivelsen. Reklamasjonsrett etter kjøpsloven for de gjeldende produkter.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har fått et Canon Powershot g12 til jul. Men jeg synes det er i største laget - så jeg vurderer å bytte det til for eksempel Powershot S100 eller Olympus XZ-1.

S100 er halve vekten og noen centimetre mindre i alle retninger - og det øker sannsynligheten for at jeg har kameraet med meg og tilgjengelig, i stedet for hjemme eller langt nedi ryggsekken.

Testene jeg har klart å finne sammenligner G12 med "lignende" kamera - dvs samme størrelse. De tekniske spesifikasjonene er forholdsvis like, i hvert fall så langt jeg klarer å lese. Men en eller annen pris er det vel å betale for den reduserte størrelsen.

Så hvor mye kvalitet mister jeg egentlig?

Og er det andre kamera enn s100 og xz-1 jeg eventuelt bør vurdere?

Lenke til kommentar

Jeg har fått et Canon Powershot g12 til jul. Men jeg synes det er i største laget - så jeg vurderer å bytte det til for eksempel Powershot S100 eller Olympus XZ-1.

Det er jo en mulighet. Bildekvaliteten vil være mer eller mindre lik.

Sjekk også Panasonic LX5.

Lenke til kommentar

Det du mister ved å gå ned på størrelse er først og fremst kontroll. Har ikke fikla med verken G12 eller S100 selv, men det er jo noen kontrollhjul på G12 som sikkert er kjekk å ha for å få en bedre fotoopplevelse under selve fotograferingen enn det man kan oppnå med et helt kompakt lommekamera. Utover det tror jeg S100 er vel så bra som G12. LX5 er kanskje en mellomting (?).

Lenke til kommentar

Ved å gå fra G12 til s100 får du litt bedre ytelese på høy Iso, mer vidvinkel (24mm på S100, 28 på G12), litt mer tele på G12 og S100 er fakisk mer lyssterk på vidvinkel mens G12 er best på tele. Jeg oppfatter også objektivet til G12 som hakket bedre optisk.

Andre ting du mister ved å gå fra G12 til s100 er innebygd søker, blitssko, vribar LCD-skjerm og som flere har nevnt har G12 mange flere knapper og ratt for direkte kontroll av funksjoner (dvs du må i menyene for å gjøre det samme med S100).

S100 har forøvrig bedre videomodus med Full HD og en rekke andre forbedringer.

Den mest direkte konkurrenten til G12 er Nikon P7100, men det er ennå større. LX5 og XZ-1 er mellom S100 og G12 i størrelse og funksjoner. Har du mulighet vil jeg anbefale en tur i butikken og sammenligne størrelser for å finne ut hva som passer deg best.

Lenke til kommentar

Den mest direkte konkurrenten til G12 er Nikon P7100, men det er ennå større. LX5 og XZ-1 er mellom S100 og G12 i størrelse og funksjoner. Har du mulighet vil jeg anbefale en tur i butikken og sammenligne størrelser for å finne ut hva som passer deg best.

Jeg må i butikken (Fotoknudsen) for å bytte uansett, så det blir nok en tur ja. Nå ser jeg at i hvert fall ut fra prisene på nettbutikken deres så er s95 en mer realistisk match om jeg skal slippe et stort mellomlegg. Men jeg får gå og kjenne litt i romjulen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har Canon Powershot s100 blitt skrinlagt? ingen som har den på lager, og kan ikke se noen som har "forventet på lager xx"

Nei, det betyr bare at de ikke har den på lager eller enda ikke fått den inn. Jeg mener B&H blant annet hadde den på lager før jul - de er nå utsolgt.

Lenke til kommentar

Den skulle jo være i butikk i november, men skjønner Canon ble påvirket av flodbølgen osv. Men vi er snart halvveis i Januar og ingen pekepinn på når den kommer inn.

Så vidt jeg vet har det i hvertfall vært en leveranse av S100 i Norge. En bekjent skulle få den levert i romjulen.

Lenke til kommentar

Den skulle jo være i butikk i november, men skjønner Canon ble påvirket av flodbølgen osv. Men vi er snart halvveis i Januar og ingen pekepinn på når den kommer inn.

Den har vært på lager der jeg jobber. Vi fikk inn et parti i begynnelsen av desember var det vel, men vi ble relativt raskt utsolgt. Etter dette har ikke Canon klart å levere flere partier enda, og det er nok på grunn av flodbølgen.

Jeg vet heller ikke når det kommer flere partier, og det vet neppe Canon Norge selv heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...