Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ettersom Fujifilm Finepix X10 oppfyller alle kriterier i førstepost regner jeg med at litt informasjon rundt kameraet er på sin plass.

Fujifilm har i dag annonsert at kameraet kommer i starten av November, med en salgspris på 599CAD, som tilsvarer rundt 4600 her i Norge.

En annen grunn til at jeg nevner kameraet nå er at det også i dag har blitt gitt ut bilder tatt med kameraet. Sample images kan sees i spoileren og bildene er JPG tatt med blenderprioritet programmet. Med andre ord blir det spennende å se hva en kan presse ut av råfilene :)

NB: Store bilder

ff_x10_001.JPG

ff_x10_002.JPG

ff_x10_003.JPG

ff_x10_004.JPG

Se resten: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x10/sample_images/

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt noen slike bilder og, men de kommer vel nå som lanseringsdatoen nærmer seg. Foreløpig er det kun to sider som har lagt ut bilder tatt med en ferdig produksjonsmodell.

Interessant å se bilde tatt inne på kafe med en ISO på 800. Syntes kameraet klarer seg godt der, mtp på nedjusteringene på kameraet før bilde ble tatt. Noen av portrettbildene er noe ute av fokus, muligens grunnet blenderen. Skal dog sies at flere av bildene ble markant bedre etter bare noen minutter i lightroom. Godt mulig filene krever litt ekstra for å levere maksimalt. Blir spennende å lese tester, og ikke minst akam og dpreviews som forhåpetligvis kommer om ikke alt for lenge :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

X10 prøvd i felten hos LuLa - ser ut til å være snasen.. :)

Tusen takk for linken! Har sett frem til en skikkelig anmeldelse, og syntes denne var svært godt skrevet. Både eksempelbildene og det øvrige i anmeldelsen lover godt for kameraet, og nå som vi har erfart at bildekvaliteten og er svært god bør denne bli en slager for de som mente x100 var i overkant høyt priset mtp brennvidde.

Ser fram til å lese både akams og dpreviews anmeldelse, og forhåpentligvis får norske forhandlere snart inn kameraet i butikkene. Kan tipse om at adapterring og solblender koster i underkant av 400 kroner, og den flotte vesken koster i underkant av 600 hos blant annet japanphoto :)

Lenke til kommentar

Spennende lesing, og det virker svært lovende. Hadde ikke drømt om at bildekvaliteten skulle være så god. Da gjenstår det å vente til den 18 som er datoen JP får inn kameraet. Fujifilm retweetet meg tidligere i dag og bekreftet dette.

Blir det et kjøp fra din side trondster? :)

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om X10 jo mer vil jeg ha den, MEN......

Jeg kjøpte for få uker siden en Sony NEX-5n, og selv om billedkvaliteten var godkjent, så vart jeg ikke fortrolig med apparatet. Når jeg skulle velge et 2. kamera (i tillegg til 7D) så er lommevennlighet (som jeg nok har nevnt litt for ofte) ett viktig punkt. NEX'en ble ikke "diskvalifisert" der, men var nok på grensen av hva som passer i de fleste lommer. Objektivets størrelse er mitt største ankepunkt. Mitt andre "problem" var at jeg faktisk hadde problemer med å koordinere fingrer og øyner når jeg skulle bruke zoom på objektivet sammen med skjermsøker. På Canon 7D bruker jeg omtrent ikke Live View av samme grunn, jeg holder meg der til opstisk søker.

Så jeg skrev en lite epistel på Nex-tråden, der jeg seriøst vurderte å skifte over til et "lite" kompakt, sannsynligvis Canons nye S100.

Så kom Tomsi med et tips om også å vurdere bl.a. Fujifilm X10, og jo mer jeg leser og ser bilder som er lagt ut, jo mer kommer lysten.

Men, og et stort men, er det at ankepunktene er mye av det samme som med NEX-5n. I grenseland når det gjelder lommevenlighet, og i lommen skal det (ikke noen liten veske eller noe sånt). Zoomen er også her på objektivet, men X10 har tross alt en optisk søker som gjør at jeg kan bruke det omtrent som en DSLR. Om søkerens "manglende" dekningsgrad og manglende "infolinje" gjør at den ikke er brukervennlig nok er ett stort spørsmålstegn.

Så jeg er meget usikker på om jeg skal gå for det som frister mest og synes å være best rent billedmessig (x10), eller om jeg vil "feige" ut og gå for det mye mer lommevennlige (og ikke dårlige) S100. Zoomen på kamera àla S100 fungerer også bedre med skjermsøker (for meg).

Lenke til kommentar

X10 er vel nærmere G12 i størrelse enn NEX-5 med kit-objektiv?

Joda, jeg er nok vel mye opphengt i størrelse istedet for "kvalitet". Nå hadde jeg tilfedigvis liggende en eske med omtrent samme "size" som X10 (uten kurvene selvsagt), og prøvde den i mine mest brukte "rusle-omkring-jakker". Samtidig så tenkte jeg tilbake på min gamle G3 (som ligger i ett eller annet skap) så tror jeg faktisk at dette skal fungere det.

Men samtidig så er ikke X10 i handelen ennå, og hvem vet hva annet snadder jeg har funnet i løpet av den neste uken eller to. :whistle:

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om X10 jo mer vil jeg ha den, MEN......

Jeg kjøpte for få uker siden en Sony NEX-5n, og selv om billedkvaliteten var godkjent, så vart jeg ikke fortrolig med apparatet. Når jeg skulle velge et 2. kamera (i tillegg til 7D) så er lommevennlighet (som jeg nok har nevnt litt for ofte) ett viktig punkt. NEX'en ble ikke "diskvalifisert" der, men var nok på grensen av hva som passer i de fleste lommer. Objektivets størrelse er mitt største ankepunkt. Mitt andre "problem" var at jeg faktisk hadde problemer med å koordinere fingrer og øyner når jeg skulle bruke zoom på objektivet sammen med skjermsøker. På Canon 7D bruker jeg omtrent ikke Live View av samme grunn, jeg holder meg der til opstisk søker.

Så jeg skrev en lite epistel på Nex-tråden, der jeg seriøst vurderte å skifte over til et "lite" kompakt, sannsynligvis Canons nye S100.

Så kom Tomsi med et tips om også å vurdere bl.a. Fujifilm X10, og jo mer jeg leser og ser bilder som er lagt ut, jo mer kommer lysten.

Men, og et stort men, er det at ankepuinktene er mye av det samme som med NEX-5n. I grenseland når det gjelder lommevenlighet, og i lommen skal det (ikke noen liten veske eller noe sånt). Zoomen er også her på objektivet, men X10 har tross alt en optisk søker som gjør at jeg kan bruke det omtrent som en DSLR. Om søkerens "manglende" dekningsgrad og manglende "infolinje" gjør at den ikke er brukervennlig nok er ett stort spørsmålstegn.

Så jeg er meget usikker på om jeg skal gå for det som frister mest og synes å være best rent billedmessig (x10), eller om jeg vil "feige" ut og gå for det mye mer lommevennlige (og ikke dårlige) S100. Zoomen på kamera àla S100 fungerer også bedre med skjermsøker (for meg).

Så bilder i et svensk fotoblad. Nex 5n hadde mye bedre høy ISO bilder enn A77.

X10 er smukt. Hva ned Nokon V1 når den faller i pris?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...