Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, takk for tipset.

Men hvordan er S95 i bruk kontra G12? For meg virker det som om G12 har hurtigknapper til det meste av manuelle innstillinger, i motsetning til S95.

Jeg kjenner ikke til disse to direkte, har selv et LX3 som lettvekter, og opplever at jeg sjeldent bruker avanserte innstillinger på denne type kameraer.

Lenke til kommentar

Jeg får henvende meg direkte til de som besitter X100 som blant annet er Kaian, og høre noen personlige erfaringer.

Kan dette kameraet måle seg med et speilreflekskamera ved normal bruk i dagslys med stillestående motiver? Dette kameraet virker for meg som det perfekte kameraet i det daglige liv, perfekt til gatefoto, turer i nårområde, dokumentere hendelser og med størrelsen kan det være med overalt. Med et speilrefleks i backup, og en håndfull objektiver i telelengde i nevnte backup, vil jeg tro at jeg er dekket for det moder jord har å kaste mot meg. Kan noen komme med de positive og negative sidene ved dette kameraet, og ikke minst om det kan ta over for speilreflekskameraet i det daglige liv? :)

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Om X100 kan ta over for speilrefleks sånn i det daglige, når man har et speilrefleks med objektiver til spesielle situasjoner?

Jo, jeg vil vel si det. Med tanke på bildekvalitet (skarphet, dynamisk omfang, iso-egenskaper, fortegning, kromatisk feilbrtyning osv) så står det ikke tilbake for mange andre kamera/objektiv-kombinasjoner i tilsvarende brennvidde. Det kan gi endel flare i visse situasjoner, men det har jeg lest mer om på nett enn jeg har sett det selv.

Bildekvalitetsmessig er det altså ingen ting å utsette på X100, men det er et sært kamera. Firmware-oppdateringen hjalp enormt på veldig mange feil og mangler med kameraet, og jeg har egentlig ikke noen lang liste over ting jeg ønsker anderledes nå.

Jeg har nesten utelukkende brukt X100 siden jeg kjøpte det i mai, selv om jeg beholdt E-P1 med Nikkor 50mm/1.2 til tette portretter (og på Island til litt mer).

Bruktprisen på X100 er nå på vei ned under 8000.- på foto.no og handler du brukt så vil jeg si at det er uproblematisk å anbefale folk å gi X100 et seriøst forsøk. Jeg tror at bruktprisen vil komme ytterligere litt ned, så å kjøpe nytt nå vil jeg si er dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får henvende meg direkte til de som besitter X100 som blant annet er Kaian, og høre noen personlige erfaringer.

Nå har ikke jeg mye erfaring med X100, men du kan regne med at X100 på mange måter tilsvarer et speilrefleks med 12MP og et godt objektiv når det gjelder bildekvalitet. X100 er dessuten mye mindre enn en slik kombiansjon, men en del større enn for eksempel LX5 og XZ-1. Søkeren til X100 er spesiell og må oppleves.

Det jeg tror en del ikke er "klare for" når de velger X100 er at de er låst til en fast brennvidde. Jeg har selv hatt flere kameraer med kun en brennvidde, men tviler på om jeg vil kjøpe det igjen. Det har sine fordeler med mulighet bra lysstyrke og optisk kvalititet i et kompakt kamera, mens ulempen er mindre fleksibilitet. Her tror jeg det er lurt å tenke seg om før kjøp - passer X100-størrelsen og brennvidden deg er det store sjanser for å bli fornøyd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for raske og ikke minst, gode svar !

Dere oppsummerer på mange måter de tankene jeg besitter, og hva andre mener om kameraet utifra tester og brukererfaringer på nettet. Det er ikke tvil om at det er mange fallhøyder med kameraet, og at brennvidden blir en overgang, og en stor sådan.

Personlig føler jeg meg sikker på at brennvidden er i min gate, og noen tester med mitt dslr på nevnte brennvidde gav mersmak. Nå skal det sies at det blir annerledes med kameraet i hånden, og motivet noen meter ifra. Jeg er glad for at dette kameraet på mange måter kan ta over for et dslr i det daglige bruk, for det er nettopp det jeg er ute etter. Et kamera som er lett, kompakt, lite, sklir ned i lommen, god bilekvaitet, musestille lukker og nøytralt design er det jeg er ute etter, og her føler jeg x100 scorer godt. Det at man ikke kan skifte opptikk etter situasjon blir en overgang, men jeg tror også at jeg som fotograf vil bli bedre samt lære mye av å zoome med føttene. Sånn det er i dag er jeg lei tonnevis av opptikk, og jeg føler på mange måter at utstyret hindrer meg i å ta bilder. Jeg har rett og slett for mye utstyr til at kameraet blir med ut, og det føles ofte som et ork å ta det med. Det blir en ekstra bagasje, istedenfor en ipod som ligger i lommen og som er med overalt.

Jeg skal selvsagt klype meg i armen og se på kameraet med åpne øyne. Jeg har allerede blitt forelsket i kameraet, og kjærlighet gjør blindt. Dog ser jeg at det er enkelte sider ved kameraet som er svakere enn mitt dslr i dag, og at det kan bli en stor overgang. Det er vanskelig å forklare det, men det er noe med utseende, størrelsen og tanken på å ha et slikt kamera i hånden som appelerer noe innmari til meg. Jeg har en hypotese om at mange kjøper x100 uten egentlig være klar hva en går til, og det ønsker jeg ikke å gjløre. Derfor er jeg takknemmelig ovenfor dere som har svart i tråden.

Hvilke andre alternativer er det en har om en ønsker et lite og lett kamera som har god bildekvalitet, nøytralt utseende, musestille lukker og utskiftbar opptikk som kan konkurrere med x100 med en pris som er nogelunde det samme?

Og dersom dette blir kameraet jeg går for skal jeg se på bruktmarkedet, Kaian. Takk for godt tips!

Takk for alle svar hittil (en + har aldri vært mer fortjent) :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

At det er en, ubyttbar brennvidde er etter min mening, sammen med den optiske søkeren, det som gjør X100 til et kamera som er verdt pengene man betaler for det. Jeg skal innrømme at jeg heller ville hatt en 50mm på kameraet, menmen, det har jeg på Leicaen.

For min del er det største problemet at manuellfokus er ubrukelig, og at kameraet er digitalt (jeg bruker det nesten ikke av den grunnen). Batteritiden er også ganske elendig.

Edit: De eneste digitale alternativene er for meg et av de digitale Leicaene, selv om sensoren på en X100 er vesentlig bedre enn på en M8 (som er det eneste alternativet fra et økonomisk standpunkt) så har jeg ofte vurdert å bytte for å få manuellfokus.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar

Edit: De eneste digitale alternativene er for meg et av de digitale Leicaene, selv om sensoren på en X100 er vesentlig bedre enn på en M8 (som er det eneste alternativet fra et økonomisk standpunkt) så har jeg ofte vurdert å bytte for å få manuellfokus.

Det kommer et nytt alternativ til deg fra Ricoh - den siste A12 modulen med M-fatning.

Lenke til kommentar

Et alternativ kan være den nye modulen til Ricoh's GXR, lurer på om den heter A12, den tar i hvertfall optikk med Leicas M-fatning og er på vei til butikkene nå, om ikke den er framme alt. Jeg er ikke godt orientert om hvilke objektiver man bør se etter og til hvilken pris til et sånt kamera, men det er jo mye å velge mellom, ikke alt er like hinsides... -det kan og være en rolig måte å nærme seg et Leica en gang i framtiden.

Manuell fokus på X100: Jeg bruker X100 stort sett i manuell fokus, men jeg fokuserer ved å trykke på AFL/AEL knappen. Fokusringen ble mye bedre etter firmwareoppdateringen, men er fortsatt ikke god. Jeg bruker den sammen med avstandsskalaen (med dof-angivelse) til å forhåndsfokusere på en gitt avstand for å være klar til å skyte uten å ta ny fokus først.

Det viktigste jeg ønsker meg fikset i X100 er at det skulle vært mulig å endre innstillinger mens kameraet skriver til minnekortet, f.eks. for å prøve en eksponering med blits.

edit: batteritiden er ganske dårlig, men er bedre etter hvert som jeg ikke bruker så mye tid på å kikke på bilder / prøve ulike framkallinger i kamera. Jeg har kjøpt fire ekstrabatterier fra Altitec for ca 150,- pr stk. På Oslo Fotomaraton trengte jeg bare litt mer enn ett batteri.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld, jeg har en Leica (M2) og jeg har objektiver med M-fatning. Det jeg er interessert i er et digitalt kamera som er en rangefinder. Da har jeg tre valg, et relativt dårlig kamera som er mer eller mindre uaktuelt (Epson RD1), et ganske bra kamera som jeg såvidt kanskje har råd til og et kamera jeg aldeles ikke har råd til, og som er så dyrt at jeg hadde følt meg ukomfortabel med å eie, men som er veldig, veldig bra.

Spørsmålet er i grunn om jeg er villig til å bytte X100 som er et veldig godt kamera med fantastisk ISO-ytelse mot et M8 som fortsatt er ganske dyrt og har veldig dårlig ISO-ytelse kun for å få en digital rangefinder.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er i grunn om jeg er villig til å bytte X100 som er et veldig godt kamera med fantastisk ISO-ytelse mot et M8 som fortsatt er ganske dyrt og har veldig dårlig ISO-ytelse kun for å få en digital rangefinder.

Jeg forstår hvorfor du sliter med det. Jeg sliter litt med det samme, enda jeg ikke har noe optikk liggende til et M8. :shrug:

Lenke til kommentar

Etter en helg dag med youtubetitting av kameraet (som for meg betyr at den blir kjøpt inn) har jeg bestemt meg for at jeg skal få finansiert et X100. Tanken på et stille, lite, enkelt, godt og samtidig lekende forførende med sitt retrolook kamera ble for mye for dette hodet. Samtidig kan det at man ikke kan bytte objektiv gjøre at penger blir spart og ikke kastet bort på objektiver som støver ned i fotovesken.

Jeg likte veldig godt en kommentar på en unboxing video av kameraet.

"This camera is made for those who know how to handle a real camera, not some all auto point&shoot crappy lighter shaped toy.

I would buy it instantly, until I can make enough money for a Leica M."

Jeg kjenner meg litt igjen i tankegangen, og får bare håpe at dette er kameraet for meg.

Jeg ser prisene på kameraet i norske nettbutikker ligger på rundt 9000 enkelte steder. Brukt kan man på foto.no få det til rundt 8000, men som alltid er det morsomt med nytt. Hvordan er prisen i Danmark, og eventuelt i andre nærliggende land. Er det noe å spare?

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har siklet på Olympus E-p3 med 12mm, men det blir fantastisk dyrt for et kamera nr 2, som fortsatt ikke er kompakt nok til å ha i lomma.

Så da er Canon S100 mer aktuell, og håper det finner veien til markedet snart. :)

De viktigste oppgraderingene for meg blir 24mm og raskere.

Om de i fremtiden også lager en mer robust utgave som tåler litt regn/juling, og er lett å håndtere med hansker, så nærmer det seg det perfekte kompaktkamera for min del..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...