Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt det nyeste Ricoh-apparatet med fastoptikk.

GR Digital III? Jeg kan ikke huske at det har kommet noe nyere fra den kanten.

GR Digital III er ikke veldig nytt lenger, og har et mye større støynivå enn mange av konkurrentene på høyere ISO. Den optiske kvaliteten er bra, men den er ikke veldig langt foran LX-5, XZ-1 og S95 for eksempel. Disse tre har også omtrent samme lysstyrke i objektivet på største vidvinkel, og har i tillegg muligheten for å zoome noe.

Og av egen erfaring (jobber i fotobutikk), så må man regne med å sende inn kameraet på grunn av objektivfeil et par-tre ganger i løpet av relativt kort tid. Flere av Ricoh-kameraene er sterkt plaget med nettopp objektivfeil, og GR Digital II var en av verstingene (har forsøkt å unngå å selge GR Digital III etter dette, så kan ikke uttale meg for bastant på hvordan denne modellen er mtp. driftsikkerhet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at det er det nyeste i den serien, men det har rukket å bli to år gammelt. Det er ikke veldig gammelt, men det skjer faktisk litt på de to årene, og Ricoh har aldri vært av de beste i klassen på sensorstøy. På lav ISO har det veldig god bildekvalitet, men jeg foretrekker heller et kamera som også kan brukes på høyere ISO uten at man får lyst til å rive ut øynene når man ser bildene i etterkant ;)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Gah. Ser ut som jeg har mista ladekabelen til XZ-1. Hellvetes ustandariserte kontakt. Hadde vært kjekt å ha med kameraet som kamera nummer to i helga. :|

Lønner seg alltid å ha orden i "sysakene"... :innocent:

Håper da inderlig du ikke har mista det på ordentlig!

Letetips:

1: hvor var du sist du brukte kabelen....?

2: hvis du vet det er du ikke langt fra å finne kabelen....

3: hvis du ikke vet det, lukk øynene og "se" etter kabelen (utrolig effektivt når en skal rekonstruere hendelser)....

4: hvis dette ikke funker, så gjenta følgende setning et dusin ganger før du legger deg til å sove i natt(mens du "ser" kabelen for deg): "der var kabelen ja, heldigvis så fant jeg den"....

Lykke til!:thumbup:

(hilsen en som har en liten plasteske med lokk( Claes Ohlsson) for alle mine forskjellige kameraer, ipoder, mobiler og annet med ledninger og manualer og annet tilbehør)..... Noe som har spart meg for sikkert uttallige lignende situasjoner etter at jeg hadde samme opplevelse for en del år siden...... :cool:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Hihi, misstenker at jeg mista kabelen i Berlin for en måned siden. Da jeg brukte den sist iallefall. Bruker vanlgivis å ha faste plasser for sånt i fotosekken, men den var litt omdisponert - siden den også inneholdt alt av klær og andre ting man trenger for to uker på reisefot. :)

Men skal huske på lista di neste gang jeg ikke finner noe - noe som ikke er et par flyturer unna iallefall. :p

Irriterende, men får vel klare meg med speilrefleksen i helga. :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har et lite dilemma her;

Jeg ønsker å kjøpe et kompaktkamera for å supplere mitt speilreflekskamera. Fra før av har jeg et Canon EOS 450D, 17 - 85mm, 50 mm f/1,8, 55-250mm og en ekstern Canon 430 EXII blits. Det som er mest viktig for meg med et kompaktkamera er at størrelsen skal være mindre enn nevnte speilrefleks, men samtidig skal kompakten ha en del "proff" funksjonalitet.

Det hele skroter seg ned til at jeg ønsker å investere i et Canon - kamera, ikke for å være fanboy, men fordi jeg liker deres produkter. De aktuelle kameraene er Canon Powershot S95 eller Canon Powershot G12.

Jeg har litt vanskelig for å gi slipp på tanken på G12 mest som følge av at kameraet har blitsko som støtter min Canon 430 EXII eksterne blits. Men samtidig er jo størrelsen samt blenderverdien på S95 noe som tiltaler meg.

Noen som har en formening om hva jeg bør velge? Er den innebygde blitsen i S95 dugende til vanlig bruk?

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma her;

Noen som har en formening om hva jeg bør velge? Er den innebygde blitsen i S95 dugende til vanlig bruk?

Uansett hvor god den innebygde blitsen er så vil den kun kunne brukes rett forover og ikke kunne vris oppover i taket sånn som du kan med 430 EX II, så annet bruk en til fyll-inn-lys er den omtrent ubrukelig i mine øyner.

Hvis du bruker noen av Canon sine programmer er det også en fordel, G12/S95 bruker samme programmer som 450D.

Du burde sjekke om du klarer og leve med størrelsen til G12, hvis ikke så er S95 det klare valget, siden S95 har litt bedre blenderverdier vil den kunne brukes i litt mørkere omgivelser uten blitsbruk.

Lenke til kommentar

...

Jeg har litt vanskelig for å gi slipp på tanken på G12 mest som følge av at kameraet har blitsko som støtter min Canon 430 EXII eksterne blits. Men samtidig er jo størrelsen samt blenderverdien på S95 noe som tiltaler meg.

Tror du at du kommer til å orke å dra med deg en ekstern blits til et kompaktkamera?

Innebygget blits duger til å dempe harde skygger på en solrik dag.

Lenke til kommentar

Har et lite dilemma her;

Uansett hvor god den innebygde blitsen er så vil den kun kunne brukes rett forover og ikke kunne vris oppover i taket sånn som du kan med 430 EX II, så annet bruk en til fyll-inn-lys er den omtrent ubrukelig i mine øyner.

Hvis du bruker noen av Canon sine programmer er det også en fordel, G12/S95 bruker samme programmer som 450D.

Du burde sjekke om du klarer og leve med størrelsen til G12, hvis ikke så er S95 det klare valget, siden S95 har litt bedre blenderverdier vil den kunne brukes i litt mørkere omgivelser uten blitsbruk.

Ok, takk for tipset.

Men hvordan er S95 i bruk kontra G12? For meg virker det som om G12 har hurtigknapper til det meste av manuelle innstillinger, i motsetning til S95. Jeg er ikke typen som er avhengig av fysiske knapper for alle mulige innstillinger, men jeg tenker jo ofte at jo flere jo bedre. Jeg liker ikke når alle manuelle innstillinger må gjøres vha retningsknapper og en ok - knapp på skjermen...

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Tror du at du kommer til å orke å dra med deg en ekstern blits til et kompaktkamera?

Innebygget blits duger til å dempe harde skygger på en solrik dag.

Et godt spørsmål som jeg ikke helt har fasiten på. Det vil være en sannsynlighet for at den eksterne blitsen havner i sekken ved turer/utflukter. Det er trossalt volummessig forskjell på å dra med seg den nevnte eksterne blitsen og G12, enn hele fotosekken med speilrefleksen, blits og en del objektiv.

Uansett hvor mye den eksterne blitsen vil bli brukt så er det kjekt å ha muligheten til å bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...