Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig interessant diskusjon.

D7000 eller noe lignende føles som det beste alternativet synes jeg hvis man først kaster det med størrelse på båten. Hvis du ikke skal kaste det med størrelse på båten, så står du igjen med et spørsmål om hvilken størrelse som er akseptabel; kan man akseptere at det buler såpass mye som på speilløse kamera, eller må man ned i fastoptikk og kompaktklassen. Foreløpig tenker jeg personlig at speilløse kamera lett faller litt mellom to stoler; De er ikke små nok til å ha i lomma, og du taper en del både av fotograferingsopplevelse / kontroll og bildekvalitet og funksjon (f.eks. bra autofokus), i forhold til et skikkelig speilrefleks. Eller tar jeg feil? Det er forsåvidt et poeng det som sies oma at det er fotografen det står på og ikke kameraet, men det betyr jo ikke at man ikke skal kunne glede seg over godt utstyr og "riktig" verktøy.

Foreløpig er min innstilling at det beste for en entusiast/hobbyfotograf i dag er å ha ett lite kompaktkamera til dagligbruk (LX5 og XZ1 er helt i grenseland ift dette), og ett speilrefleks av hvilken størrelse man vil til hobbybruken. (Håper for øvrig at dette fortsatt regnes som on-topic ift hva vi diskuterer nå).

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Litt for mye off-topic her inne.

Vennligst les post #1:

Følgende modeller havner under denne kategorien:

Canon G12 (+tidligere modeller)

Canon S95 (+S90)

Fujifilm Finepix X100

Leica D-Lux 5 (+tidligere modeller)

Leica X1

Nikon P7000

Olympus XZ-1

Panasonic LX5 (+tidligere modeller)

Ricoh GR Digital III

Ricoh GXR (grunnmodul + tilleggsmodulene)

Samsung EX1

Sigma DP-serie

Kanskje en moderator kan flytte følgende poster over til Diskusjonstråd: FourThirds, MicroFT og Olympus E-system.: #197, #198 og #200.

Evt. kan de som har skrevet disse 3 innleggene legge de inn i en spoiler. Innleggene er store og dominerende pga mye/store sitat blokker.

Lenke til kommentar

Foreløpig tenker jeg personlig at speilløse kamera lett faller litt mellom to stoler; De er ikke små nok til å ha i lomma, og du taper en del både av fotograferingsopplevelse / kontroll og bildekvalitet og funksjon (f.eks. bra autofokus), i forhold til et skikkelig speilrefleks. Eller tar jeg feil?

Jeg mener du tar feil. Og har rett. :) Den vurderingen vil variere fra bruker til bruker. Jeg synes størrelsesforskjellen er betydelig, og betjeningsulempene neglisjerbare. Andre motsatt. Med et pannekakeobjektiv sklir det ned på lite plass i en jakkelomme, samtidig er fleksibiliteten der for å kunne bruke lyssterk fastoptikk som Nikkor 50mm/1.2, som i tillegg er både billig og veldig god. :)

Kompakte strekker seg jo også over enorme forskjeller i størrelse, grad av fleksibilitet og i bildekvalitet, og ikke alle går i en liten jakkelomme.

Lenke til kommentar

Litt for mye off-topic her inne.

Evt. kan de som har skrevet disse 3 innleggene legge de inn i en spoiler. Innleggene er store og dominerende pga mye/store sitat blokker.

Kan legge det i spoiler flytte dem.

Men når det gjelder annonser av kamerautstyr, bør ikke det da gå i kupp på bruktmarkedet o.l.?

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Foreløpig tenker jeg personlig at speilløse kamera lett faller litt mellom to stoler; De er ikke små nok til å ha i lomma, og du taper en del både av fotograferingsopplevelse / kontroll og bildekvalitet og funksjon (f.eks. bra autofokus), i forhold til et skikkelig speilrefleks. Eller tar jeg feil?

Jeg mener du tar feil. Og har rett. :) Den vurderingen vil variere fra bruker til bruker. Jeg synes størrelsesforskjellen er betydelig, og betjeningsulempene neglisjerbare. Andre motsatt. Med et pannekakeobjektiv sklir det ned på lite plass i en jakkelomme, samtidig er fleksibiliteten der for å kunne bruke lyssterk fastoptikk som Nikkor 50mm/1.2, som i tillegg er både billig og veldig god. :)

Kompakte strekker seg jo også over enorme forskjeller i størrelse, grad av fleksibilitet og i bildekvalitet, og ikke alle går i en liten jakkelomme.

Enig. Dessuten så nærmer hybridene seg speilrefleks mer enn det kompaktene gjør. Da tenker jeg på at man kan skifte optikk samtidig som at AF, ISO o.l. blir mer og mer på høyde. Men selvsagt så er ikke hybridene så enkle å ha i lomma, men de er lette å ha over skuldra ;)

Kan vel ta en Ole Brum og si ja takk, alle tre ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Kan legge det i spoiler flytte dem.

Takk :)

Denne tråden er ment for avanserte kompaktkameraer(ikke systemkameraer), det er ganske mange tråder for hybridkameraer rundt omkring.

Men når det gjelder annonser av kamerautstyr, bør ikke det da gå i kupp på bruktmarkedet o.l.?

Å poste link til annonser og gode tilbud på avanserte kompaktkameraer er lov så lenge det ikke er dine egne annonser.

Men selvsagt så er ikke hybridene så enkle å ha i lomma, men de er lette å ha over skuldra ;)

Det er heller ikke det nyeste "kompaktkameraet mitt" :wow:

Filmruta har nesten plass til en IXUS 870 inni !!!

Lenke til kommentar

Denne tråden er ment for avanserte kompaktkameraer(ikke systemkameraer), det er ganske mange tråder for hybridkameraer rundt omkring.

Joda, men hvor diskutere man kompakt vs hybrid?

Kan du oppdatere den tidligere posten din nå som innleggene er borte?

Lenke til kommentar

Apropos kompaktkameraer. Leste i dette Black + White bladet (juni utgaven tror jeg det var)

BW125-0611rg.jpg

om en fotograf som reiste rundt i Russland for å ta bilder. Han tok ikke med seg det dyre utstyret sitt, men et Nikon Coolpix P6000 kamera. Grunnen var at han var selvsagt redd for tyveri/overfall og korrupte politi, men også at et lite kamera lettere førte til at folk ikke ble skremt når han spurte om han kunne ta bilder av dem. Han endte opp med noen tusen RAW-bilder som jeg syns ble bra (de som var i bladet). Har ikke bladet for hånden nå, men skal finne adressen til hjemmesiden til fotografen.

Han hadde et mantra om at det ikke var kamera, men heller fotografen det stod på for å lage gode bilder. :)

Fotografen heter Richard Schofield og siden var: http://www.richardschofieldphotography.com/

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Sklir inn her med et lite dilema jeg har. Skal oppgradere til et nyere kamera og har vært i tvil om jeg skal ha speilrefleks eller et kompaktkamera. Har et gammelt Canon S3 og har vært på utkikk etter en nyere modell en stund nå. Har kikket på Nikon D5100 og Canon 550D og de virker flotte, men tenker også på størrelse, pris og hvor mye det blir brukt. Ser disse bildene som er lagt inn her og begynner derfor å helle mot et kompaktkamera. Dette virker jo lovende.

Ønsker anbefalinger fra dere som kan dette. Har satt meg en pris på ca: 4000-5000,- på et kompaktkamera.

Lenke til kommentar

...tenker også på størrelse, pris og hvor mye det blir brukt. Ser disse bildene som er lagt inn her og begynner derfor å helle mot et kompaktkamera. Dette virker jo lovende.

Hva skal kameraet brukes til?

Hva slags fotografering interesserer du deg for?

Når kommer til kompaktkamera så er min anbefalning Olympus XZ-1 + Olympus VF-2. Det blir litt over 5200kr. inkl. frakt, men du må ikke kjøpe søkeren akkurat nå :)Anbefalt minnekort

Lenke til kommentar

Nikon Coolpix P7000, Canon G12, Panasonic Lumix DMC-LX5, Olympus XZ-1, Canon Powershot S95, Nikon Coolpix S9100 i nevnte rekkefølge!

Og skulle du foretrekke et lite, lett og rimelig men veeeldig bra DSLR så anbefaler jeg Nikon D3100.... ! :thumbup:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Ville egentlig ikke vurdert noe annet enn LX-5, XZ-1 og S95 for å være ærlig. P7000 sliter med at det er tregt, G12 gjør ikke mye S95 ikke kan, mens S9100s objektiv ikke er i samme liga som de tre førstnevnte lysstyrkemessig.

Personlig gikk jeg for XZ-1 på grunn av finfint zoomområde (for tiltenkt bruk), best i klassen lysstyrke og gode høy ISO-egenskaper. Dersom video er viktig er LX-5 et bedre valg, da den har manuel kontroll i videomodus.

Lenke til kommentar

P7000 har god optikk med større zoomrekkevidde enn de andre "kandidatene", og er treig i Raw-modus. Skyter du Jpeg og vil ha større zoomrekkevidde er P7000 glimrende. Jeg vil til mitt eget bruk heller ha LX-5, XZ-1 eller S95, men det kommer an på hva man selv prioriterer. :)

Lenke til kommentar

Ville egentlig ikke vurdert noe annet enn LX-5, XZ-1 og S95 for å være ærlig. P7000 sliter med at det er tregt, G12 gjør ikke mye S95 ikke kan, mens S9100s objektiv ikke er i samme liga som de tre førstnevnte lysstyrkemessig.

Personlig gikk jeg for XZ-1 på grunn av finfint zoomområde (for tiltenkt bruk), best i klassen lysstyrke og gode høy ISO-egenskaper. Dersom video er viktig er LX-5 et bedre valg, da den har manuel kontroll i videomodus.

Liker dog P7000 best jeg da (brukes ikke til RAW vel og merke). Oppleves slettes ikke tregt...og tegner utrolig skarpt..! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...