Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det blir en Epson V700 eller V750, har ikke bestemt meg.

Jeg vil tro at en V500 vil holde til mellomformat negativer. V700/V750 er vel mer for de som også må scanne 135 film i høyere kvalitet enn V500.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
The Epson Perfection V500 Photo is an allround device with the primary goal of scanning papers directly at the desk, comfortably and fast. The possibility of digitizing slides and negatives is fine for the occasional application. To me the V500 Photo, due to its performance data, doesn't seem to be the right device to scan film material in good quality.

V500 holder ikke mål til sånt.

Edit: Lagde en egen tråd om skannere på egnet sted.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Jeg vurderer faktisk å ta det skrittet og selge mitt Canon 7D med div objektiv for å bytte til et mer kompakt digitalkamera.

Ser med interessant blikk på Olympus sine nye PEN E-P3 , E-PL3 eller det enda mer kompakte E-PM1 , kameraprodusenten lover hurtig AF og skuddtakt på 4-5 b.p.s. Dessuten kan man skifte objektiv.

Fujifilm X100 er også interessant men vet ikke hvordan denne er i forhold til PEN kameraene.

Nå har jeg fotografert med speilrefleks lenge og mitt siste kompakte kamera var et Canon Powershot G4 , med dette fikk jeg gode bilder men ikke hastighet , autofokus og utskiftbar optikk.

Nå ser jeg at oftere og oftere blir 7Den et ork å ta med seg på fjellturer , motorsykkelturer og ferier. Jeg ser også at det er på disse turene kameraet blir brukt mest.

Men så kommer det store dilemmaet.......vil jeg angre???

Jeg vet at dette kan ingen av dere svare på men kanskje om det er skjedd så mye på disse kompakte systemkameraene at de kan ta opp kampen med speilrefleksen på de bildekvalitet og hastighet og hva tror dere som vil savnes mest?

Jeg har desverre ikke råd til å beholde 7Den og samtidig legge ut 10000,- på nytt kamerautstyr.

Håper dere som har slike kameraer eller vet litt mer om dette en meg kan gi noen råd , jeg tar sjansen på å spørre i denne tråden slik at jeg unngår å starte en nye tråd.

Lenke til kommentar

Om du kommer til å angre er avhengig av hva slags bilder du tar. Tar du bilder av sport, sportslige motiver, fugler og andre ville dyr så ville jeg ha beholdt 7D'en. Tar du bilder der du ikke trenger seriebilde- og fokushastighet så kan du kjøpe hva som helst, nesten.

Dette er en tråd for avanserte kompaktkameraer uten mulighet for å bytte optikk.

Sjekk ut disse trådene hvis du ønsker kompakt systemkamera:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1135601

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1239794

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1299885

Lenke til kommentar

Dette er vel mer tråden for avanserte kompaktkameraer uten utskiftbar optikk, så det er vel kun X100 som er relevant for denne tråden. Så du bør muligens spørre i denne tråden også. Der pågår det faktisk en diskusjon rundt konvertering akkurat nå

Det jeg foreslår, er å prøve å unngå å selge i første gang; men finn en måte få vurdert mulighetene ;) Kjøp av brukt som sleges etterpå er et alternativ. F.eks. finne en Olympus E-P1 eller E-PL1 brukt. De vil si deg en del om bruk; men ikke AF hastighet. Er du opptatt av rask følgefokus, så er det bare å beholde 7D, og finne ent kamera du kan ha ved siden av.

X100 er et interessant kamera - meget god bildekvalitet. Er nok bedre enn de beste µ-4/3. Men da er du låst til den ene brennvidden.

Lenke til kommentar

Fuji X100 har fantastisk dynamisk omfang, bedre enn 7D, og en god del bedre enn micro-four thirds. Nå skal E-P(ml)3 :p ha enda et trinn dynamisk omfang mer enn GH2 som var mer enn et trinn bedre enn E-P1 som jeg har, synes jeg at jeg leste her en dag, og i så fall begynner forskjellen å bli relativt ubetydelig.

Hvis du benytter deg mye av følgefokus nå så er det trolig det du vil savne mest. Hvis du er glad i litt tele kommer du til å savne det. Du må også være mer forsiktig i regnvær, men man kan absolutt bruke X100 i regn, jeg gjør det i hvertfall, men som sakt, litt mer omtanke er lurt.

Om X100 kan være et alternativ for deg kan du jo finne ut ved å sette på et 22mm på 7D (evt gaffa på zoomen) og se om du kan like det. Det er nok litt sært for de fleste. X100 vil gi tynnere dof når du ønsker det, litt mer dynamisk omfang og litt mer støy på høy iso. For sammenligningens skyld vil du og "miste" følgefokus i forhold til raske motiver. Det er mer fumlete å endre fokuspunkt. Du får en fantastisk søker og et kamera som tar lite plass.

Ellers synes jeg det høres mest ut som du bør sjekke ut micro four thirds med et lyssterkt fastobjektiv og en grei kit-zoom. Og jeg vil anbefale å se an de nye modellene som kommer i august/høst.

Lenke til kommentar

Nikon Coolpix P7000 er det beste kompaktkameraet jeg har prøvd hittil. Sabla bra på det meste....

Flott at noen synes P7000 er et bra kamera. Den har fått pepper i de fleste testene jeg har lest. LX5, G12/S95, XZ-1 og t.o.m. EX1 har fått mye bedre score enn P7000. P7000 har god bildekvalitet, men hva hjelper det når alt annet suger. Det samme er det med Sigma DP2 som jeg hadde en liten stund, direkte utrivelig å bruke men bildene fra Foveon sensoren var skikkelig digg.

Jeg lekte meg litt med kaian's X100 i København, kameraet er utrolig flott, tar gode bilder og alt det der. Men 10K for et kamera som ikke er en fornøyelse å bruke er bare sørgelig. Mulig jeg skifter mening på X100 etter FW oppdateringen og litt tid med den.

Leser en del tester jeg og, og P7000 får jevnt over god kritikk. Har brukt både dette en del, samt LX3 og LX5 og G12. P7000 vil jeg beskrive som det mest "spennende" å bruke av disse tre. Et meget godt kamera til en billig penge, og det duger langt mer enn det "suger".

LX3 er meget godt og "traust" kamera, LX5 er mye av det samme men litt mer innoativt. G12 er en skikkelig "traust" kloss for de som liker slike, men et godt kamera uansett. Ender nok opp med P7000 som reisefølge når SLRène legges igjen hjemme. Faktisk litt "forelsket" i P7000 for tiden jeg. :love:

Får jeg sjansen (og nok disponible kroner) så blir det nok til å "få tak i" en X100 (om ikke annet enn for kombinasjonen av retrolook og at jeg liker å prøve "alt" nytt!):whistle:

Neste test blir vel uansett en liten grei Nikonsak med "skikkelig" zooooooom (Coolpix S9100) :cool:

PS!

Og diverse tester leser jeg med en del "klyper salt", vil nok helst prøve og se først jeg da.... :mrgreen:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Dette er vel mer tråden for avanserte kompaktkameraer uten utskiftbar optikk, så det er vel kun X100 som er relevant for denne tråden. Så du bør muligens spørre i denne tråden også. Der pågår det faktisk en diskusjon rundt konvertering akkurat nå

Når jeg spurte om E-PL1 i Olympustråden så fikk jeg tips om å spørre her. Så vi kan vel ta en diskusjon når man ønsker å vurdere m43 systemer opp mot fastoptikk kamera. har jo vært en del allerede her på Samsung, Panasonic o.l. som faktisk har utskiftbar optikk.

X100 er et interessant kamera - meget god bildekvalitet. Er nok bedre enn de beste µ-4/3.

Det er litt avhengig av hva en ser på, syns jeg. Har aldri likt den maleriske støyreduksjonen som Fujifilm bruker. Leser også at en del mener at det trengs mer etterbehandling av X100 bildene for å få dem bra.

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av hva en ser på, syns jeg. Har aldri likt den maleriske støyreduksjonen som Fujifilm bruker. Leser også at en del mener at det trengs mer etterbehandling av X100 bildene for å få dem bra.

Enig i det med støyreduksjonen, jeg har satt den til minimum og da er den praktisk talt borte. Mye bedre å ta det med Noise Ninja eller lignende. :yes:

Den største fordelen til X100 er nok dynamisk omfang, samtidig så er det ikke umiddelbart opplagt hvordan man skal gjøre om så stort omfang til en presentasjon på et medie som ikke egentlig kan vise hele omfanget, men man må altså komprimere kurvene noe. Såvidt jeg forstår så er det på gang programvare/plugins for å gjøre dette mer elegant og forutsigbart - X100 er jo ikke det eneste kameraet med så stort omfang. Tror jeg leste noe på bythom.com om det for litt siden :hmm: Vel, uten litt jobbing så kan 13-14 trinn se nokså blasst/flatt ut. :yes:

Ellers er det ganske fantastisk hvor forskjellige jpeg-filer man kan få ut av kameraet basert på samme eksponering. Jeg bruker kameraet til konvertering foreløpig, mens jeg venter og venter og venter på ny versjon av Bibble, så jeg har eksperimentert ganske mye med det. Hvis man kun tar opp i raw så har man jo enda større muligheter i post. Derfor sparer jeg raw-filene jeg misstenker at jeg vil ønske å ha når jeg får støtte for dem.

Det blir veldig spennende å se snart hva Fuji gjør med speilløst. Jeg håper de blir med i µFT. Det ryktes også at de vil komme med enda et fast-brennvidde kompakt i høst, billigere enn X100, men det er jo bare rykter og spekulasjoner enda alt sammen.

Lenke til kommentar

Det blir veldig spennende å se snart hva Fuji gjør med speilløst. Jeg håper de blir med i µFT. Det ryktes også at de vil komme med enda et fast-brennvidde kompakt i høst, billigere enn X100, men det er jo bare rykter og spekulasjoner enda alt sammen.

Om de kom med en x100 lite, så tror jeg nok det ville ha vært interessant for mange. x100 er et interessant kamera, men det er altfor dyrt for meg. Dessuten har jeg egentlig bra dekt opp i forhold til gate-bilde segmentet med det jeg har nå.

Jeg ville hatt mer glede av D400/D7000 eller E-P3, tror jeg.

Lenke til kommentar

Apropos kompaktkameraer. Leste i dette Black + White bladet (juni utgaven tror jeg det var)

BW125-0611rg.jpg

om en fotograf som reiste rundt i Russland for å ta bilder. Han tok ikke med seg det dyre utstyret sitt, men et Nikon Coolpix P6000 kamera. Grunnen var at han var selvsagt redd for tyveri/overfall og korrupte politi, men også at et lite kamera lettere førte til at folk ikke ble skremt når han spurte om han kunne ta bilder av dem. Han endte opp med noen tusen RAW-bilder som jeg syns ble bra (de som var i bladet). Har ikke bladet for hånden nå, men skal finne adressen til hjemmesiden til fotografen.

Han hadde et mantra om at det ikke var kamera, men heller fotografen det stod på for å lage gode bilder. :)

Endret av Epp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...