smismas Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei. Har en 1998 mitsubishi carisma. I det siste har den begynt å riste fælt på tomgang, det gir seg med en gang jeg gir bittelitt gass - men starter igjen noen sekunder etter at turtallet har falt igjen. Jeg har merket at dersom jeg slår av vifte, lys, varme i sete, annlegg osv så rister den betydlig mindre! Slår jeg av alt sammen rister den stort sett ikke i det hele tatt. Når jeg står i kø merker jeg også at den slutter å riste en stund dersom jeg slipper clutch og/eller bremse - men begynner igjen etter kort tid og blir gjerne mer og mer intens til den til slutt stopper opp på et "jevnt ristenivå" Noen som har et lite clue på hva dette peker mot? Er veldig mye enklere for meg å levere fra meg bilen til bekjente som har peiling på bil når jeg kan be de sjekke enten det ene eller det andre istedenfor hele sulamitten! Takker for svar Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Denne ristingen kommer etter min erfaring av at bensinen ikke tenner riktig. Setter en krone på at nye tennplugger vil løse problemet. Alternativt så kan det være at tenningen må justeres en halv grad for å få et jenvt turtall. Når du først er å henter nye tennplugger så kjør gjerne på med et rensemiddel for innsprøytingssystemet. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Det er sånn når du setter på mye forbrukere når det er kaldt. Setevarme, vifte, varme i bakruta, fulltlys osv. Det senker tomgangshastigheten for dynamoen går tungt. Det er nok følgende av en litt sliten tomgangsregulator eller tomgangsventil som slipper igjennom litt for lite luft. Lenke til kommentar
smismas Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Det er sånn når du setter på mye forbrukere når det er kaldt. Setevarme, vifte, varme i bakruta, fulltlys osv. Det senker tomgangshastigheten for dynamoen går tungt. Det er nok følgende av en litt sliten tomgangsregulator eller tomgangsventil som slipper igjennom litt for lite luft. Er dette noe jeg bør/kan gjøre noe med? Det høres veldig fornuftig ut, ettersom jeg kan ikke huske å ha hatt disse problemene i høst. Jeg merket det første gang når sprengkulden slo til i Bergen i november. Tror det skjer når det er plussgrader og, er litt usikker for å være ærlig! Har stort sett vent meg til problemet. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Det du kan gjøre er å demontert det som styrer tomgangen på bilen din og få det renset. Er som sagt ikke sikker på hva slags system som er på bilen din. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Denne har vel GDI motor? De er kjent for å bygge en del sot i gasspjeld, innsug og tomgangsregulator. Dette kan være greit å rense vekk en gang i blant. Er litt ubehagelig, men absolutt ikke farlig å kjøre med Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Rense vekk aka flat hammer, turtall og blås ut dritten! (Evt kjøp bensintilsetning til dette formålet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå