Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor rister bilen min på tomgang?

smismas

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 1998 mitsubishi carisma.

I det siste har den begynt å riste fælt på tomgang, det gir seg med en gang jeg gir bittelitt gass - men starter igjen noen sekunder etter at turtallet har falt igjen.

Jeg har merket at dersom jeg slår av vifte, lys, varme i sete, annlegg osv så rister den betydlig mindre! Slår jeg av alt sammen rister den stort sett ikke i det hele tatt.

Når jeg står i kø merker jeg også at den slutter å riste en stund dersom jeg slipper clutch og/eller bremse - men begynner igjen etter kort tid og blir gjerne mer og mer intens til den til slutt stopper opp på et "jevnt ristenivå"

Noen som har et lite clue på hva dette peker mot?

Er veldig mye enklere for meg å levere fra meg bilen til bekjente som har peiling på bil når jeg kan be de sjekke enten det ene eller det andre istedenfor hele sulamitten!

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne ristingen kommer etter min erfaring av at bensinen ikke tenner riktig. Setter en krone på at nye tennplugger vil løse problemet. Alternativt så kan det være at tenningen må justeres en halv grad for å få et jenvt turtall.

Når du først er å henter nye tennplugger så kjør gjerne på med et rensemiddel for innsprøytingssystemet.

Lenke til kommentar

Det er sånn når du setter på mye forbrukere når det er kaldt. Setevarme, vifte, varme i bakruta, fulltlys osv. Det senker tomgangshastigheten for dynamoen går tungt. Det er nok følgende av en litt sliten tomgangsregulator eller tomgangsventil som slipper igjennom litt for lite luft.

Lenke til kommentar

Det er sånn når du setter på mye forbrukere når det er kaldt. Setevarme, vifte, varme i bakruta, fulltlys osv. Det senker tomgangshastigheten for dynamoen går tungt. Det er nok følgende av en litt sliten tomgangsregulator eller tomgangsventil som slipper igjennom litt for lite luft.

Er dette noe jeg bør/kan gjøre noe med? :) Det høres veldig fornuftig ut, ettersom jeg kan ikke huske å ha hatt disse problemene i høst. Jeg merket det første gang når sprengkulden slo til i Bergen i november. Tror det skjer når det er plussgrader og, er litt usikker for å være ærlig! Har stort sett vent meg til problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...