Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Sette på større intercooler på bilen


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Er det noe å tjene på å bytte intercooler på bilen?

 

Har en 1.9TDI, 150hk (etter chipping) og vurderer å sette inn en FMIC (Front mounted intercooler) på bilen. Har original intercooler idag, så vil jeg merke noe forskjell på effekten om jeg setter inn en ny intercooler? Bytter ut den originale :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke alt frontmontert kjøler da? Hva har du evt foran den i dag da? På min (Opel) har jeg bare fordamperen til klimaanlegget foran ladeluftkjøleren, og jeg har ikke merket noen forskjell om jeg har klimaanlegg av eller på. Blir jo veldig subjektiv selvsagt, men har prøvd å merke forskjell, men klarer det ikke.

Lenke til kommentar

Er det noe å tjene på å bytte intercooler på bilen?

 

Har en 1.9TDI, 150hk (etter chipping) og vurderer å sette inn en FMIC (Front mounted intercooler) på bilen. Har original intercooler idag, så vil jeg merke noe forskjell på effekten om jeg setter inn en ny intercooler? Bytter ut den originale :blush:

 

Intercoolerens oppgave er å fjerne varmen som turboens komprimering av luft til inntaket har gitt. Vi må antakelig kunne gå ut fra at ingeniørene har klart å matche en intercooler til turboen?

 

Ole

Lenke til kommentar

Joda, har intercooler idag.

 

Ingeniørene ja, men da man skal drive med TDI tuning så må ting byttes ut. Og ja, vet godt hva intercooleren gjør. Det jeg ville vite var om en ny større intercooler ville bli bedre på bilen? og merkbar forskjell

Om du vil kunne merke forskjell kommer jo helt an på både det ene og andre. Du kan jo starte med å svare på det jeg spurte deg om i mitt forrige svar. Så må du jo nesten finne ut hvor stor kjøleeffekt det er på den du har idag og hvor mye den nye har. Er det noen få kalorier i forskjell blir det jo mer en gimmick enn reell funksjon, men du har jo tunet den litt, og vil tro at en av tingene som er gjort er å øke ladetrykket? I så fall har du jo naturlig nok fått høyere temperatur på luft etter turbinen, og følgelig et større behov for kjøling.

Er det original-vare den nye kjøleren, eller er det et-eller-annet fancy-schmancy-china-tuning-company vi snakker om?

 

Men igjen; har produsenten av bilen trødd ladeluftkjøleren bak alle andre radiatorer, eller er det bare fordamperen til klimaanlegget som ligger før?

Lenke til kommentar

Den du ser helt ytterst der er intercoolern. Så er nok du som ser feil ja :p

 

Her er bilde av originale intercooleren

4AI112-10.jpg

Hmm, det var en "nusselig" liten sak, den originale... Sånn som jeg kan se det må den ha begrenset effekt. Den du lenker til viser ikke noen tekniske data, men om den er beregnet for å sette i front/senter av andre radiatorer og den er mye større, "må" det gi en positiv effekt. Men om det blir målbart/merkbart tør ikke jeg å svare på. På min er ladeluftkjøleren den største radiatoren av alle, og noenlunde slik har det vært på andre turboladete biler jeg har hatt. På Opelen jeg har nå kan jeg kjenne tydelig forskjell på temperaturen på inn og ut på ladeluftkjøleren.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Ville ikke tatt meg nær av slike kommentarer, kongkebab vet fint lite om hva han snakker om. Nå vet jeg ikke hva du hadde i utgangspunktet men det er ikke uvanlig at en god dieselchip gir 50-100Nm og 20-50hk ekstra, men da går også eksos og innsugstemperaturen opp. Når du en trimmer en dieselmotor så er det 2 ting som er viktig, en effektiv intercooler og et eksosanlegg med lavt mottrykk. Hensikten er å få innsugsluften så kald som mulig (høyere lufttetthet), da går eksostemperaturen også ned (kald luft inn gir kaldere eksos) samt at et eksosanlegg med lavt mottrykk vil sørge for at turboen spinner opp tidligere.

 

Hvor gøy en 1.9TDi kan bli er opp til deg, men hiver du på intercooler og eksos så kan du få det ganske gøy. Bare se på youtube, nok av eksempler der. ;)

Lenke til kommentar

Ville ikke tatt meg nær av slike kommentarer, kongkebab vet fint lite om hva han snakker om. Nå vet jeg ikke hva du hadde i utgangspunktet men det er ikke uvanlig at en god dieselchip gir 50-100Nm og 20-50hk ekstra, men da går også eksos og innsugstemperaturen opp. Når du en trimmer en dieselmotor så er det 2 ting som er viktig, en effektiv intercooler og et eksosanlegg med lavt mottrykk. Hensikten er å få innsugsluften så kald som mulig (høyere lufttetthet), da går eksostemperaturen også ned (kald luft inn gir kaldere eksos) samt at et eksosanlegg med lavt mottrykk vil sørge for at turboen spinner opp tidligere.

 

Hvor gøy en 1.9TDi kan bli er opp til deg, men hiver du på intercooler og eksos så kan du få det ganske gøy. Bare se på youtube, nok av eksempler der. ;)

 

Endelig et bra svar :)

Jeg hadde 115hk, og er oppi 145-150hk i følge chiptuning selskapet. Har fått inn et sports/åpent filter, med varmeskjoll. Står jo 5% økning med filter, men tviler veldig på de 5% som produsenten oppgir. Har så klart veldig lyst på større, og mer effektiv intercooler, og eksos anlegg.

 

Men da vil jeg vel få problemer med å få godkjent effekten? Chippen er TUV godkjent og skal inn i vognkortet. Da blir jo bilen registrert med 145hk. Men med både intercooler og bedre eksos så vil vel effekten bli mer enn de 145. Vil jeg ikke da får "problem" om jeg blir stoppet og de klager/sier noe på effekten på bilen min?

Lenke til kommentar

Sportsfilter er det faktisk ikke så mye å tjene på, det er mer for lyden sin del at de fleste monterer det. Intercooler og eksos er ikke noe som forandrer på TUV godkjenningen som er på chippen, de sjekker at vilkårene for TUV godkjenningen stemmer over ens med bilen den er montert i. Om du blir stoppet i en kontroll og har fått godkjenningen inn i vognkortet, så er jo papirene i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...