_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Er det noe å tjene på å bytte intercooler på bilen? Har en 1.9TDI, 150hk (etter chipping) og vurderer å sette inn en FMIC (Front mounted intercooler) på bilen. Har original intercooler idag, så vil jeg merke noe forskjell på effekten om jeg setter inn en ny intercooler? Bytter ut den originale Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Har du ikke alt frontmontert kjøler da? Hva har du evt foran den i dag da? På min (Opel) har jeg bare fordamperen til klimaanlegget foran ladeluftkjøleren, og jeg har ikke merket noen forskjell om jeg har klimaanlegg av eller på. Blir jo veldig subjektiv selvsagt, men har prøvd å merke forskjell, men klarer det ikke. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Er det noe å tjene på å bytte intercooler på bilen? Har en 1.9TDI, 150hk (etter chipping) og vurderer å sette inn en FMIC (Front mounted intercooler) på bilen. Har original intercooler idag, så vil jeg merke noe forskjell på effekten om jeg setter inn en ny intercooler? Bytter ut den originale Intercoolerens oppgave er å fjerne varmen som turboens komprimering av luft til inntaket har gitt. Vi må antakelig kunne gå ut fra at ingeniørene har klart å matche en intercooler til turboen? Ole Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Joda, har intercooler idag. Ingeniørene ja, men da man skal drive med TDI tuning så må ting byttes ut. Og ja, vet godt hva intercooleren gjør. Det jeg ville vite var om en ny større intercooler ville bli bedre på bilen? og merkbar forskjell Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Joda, har intercooler idag. Ingeniørene ja, men da man skal drive med TDI tuning så må ting byttes ut. Og ja, vet godt hva intercooleren gjør. Det jeg ville vite var om en ny større intercooler ville bli bedre på bilen? og merkbar forskjell Om du vil kunne merke forskjell kommer jo helt an på både det ene og andre. Du kan jo starte med å svare på det jeg spurte deg om i mitt forrige svar. Så må du jo nesten finne ut hvor stor kjøleeffekt det er på den du har idag og hvor mye den nye har. Er det noen få kalorier i forskjell blir det jo mer en gimmick enn reell funksjon, men du har jo tunet den litt, og vil tro at en av tingene som er gjort er å øke ladetrykket? I så fall har du jo naturlig nok fått høyere temperatur på luft etter turbinen, og følgelig et større behov for kjøling. Er det original-vare den nye kjøleren, eller er det et-eller-annet fancy-schmancy-china-tuning-company vi snakker om? Men igjen; har produsenten av bilen trødd ladeluftkjøleren bak alle andre radiatorer, eller er det bare fordamperen til klimaanlegget som ligger før? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) intercooleren står for seg selv i fronten, til venstre for radiator og en annen radiator. AC radiatoren står på høyre side. Så er ingenting i vei for denne intercoolern egentlig Endret 13. februar 2011 av _tHokA_ Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Sånn som du ser på dette bilde Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Sånn som du ser på dette bilde Sikkert meg som ser feil, men i mine øyne har du ladeluftkjøleren bak fordamperen. Den til høyre på bildet er kanskje til giret (har du automatgir forresten?)? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Den du ser helt ytterst der er intercoolern. Så er nok du som ser feil ja Her er bilde av originale intercooleren Lenke til kommentar
KongKebab Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Det er alltids noe å hente, men rundt de effektene det er snakk om her er det helt andre ting enn størrelsen på den originale intercooleren som er begrensningene (spesiellt når det gjelder en såpass liten og lite turtallsvillig motor). Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Ja, oki. Så da blir det jo mest for utsende man vil tjene på å bytte da. Da gidder jeg ikke å sti med det enda Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Den du ser helt ytterst der er intercoolern. Så er nok du som ser feil ja Her er bilde av originale intercooleren Hmm, det var en "nusselig" liten sak, den originale... Sånn som jeg kan se det må den ha begrenset effekt. Den du lenker til viser ikke noen tekniske data, men om den er beregnet for å sette i front/senter av andre radiatorer og den er mye større, "må" det gi en positiv effekt. Men om det blir målbart/merkbart tør ikke jeg å svare på. På min er ladeluftkjøleren den største radiatoren av alle, og noenlunde slik har det vært på andre turboladete biler jeg har hatt. På Opelen jeg har nå kan jeg kjenne tydelig forskjell på temperaturen på inn og ut på ladeluftkjøleren. Endret 13. februar 2011 av fikse Lenke til kommentar
KongKebab Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 ...men ja, er du bitt av trimmings-basillen, så vil jeg vel egentlig helst anbefale deg å bytte bil Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg satte denne som løst nå, siden du nå begynner å snakke om å kjøpe ny bil. Helt offtopic. Vet så klart at det er best å kjøpe ny bil, men nå skal jeg ha det "gøy" med den bilen jeg har. Teste ut diesel tuning Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Ville ikke tatt meg nær av slike kommentarer, kongkebab vet fint lite om hva han snakker om. Nå vet jeg ikke hva du hadde i utgangspunktet men det er ikke uvanlig at en god dieselchip gir 50-100Nm og 20-50hk ekstra, men da går også eksos og innsugstemperaturen opp. Når du en trimmer en dieselmotor så er det 2 ting som er viktig, en effektiv intercooler og et eksosanlegg med lavt mottrykk. Hensikten er å få innsugsluften så kald som mulig (høyere lufttetthet), da går eksostemperaturen også ned (kald luft inn gir kaldere eksos) samt at et eksosanlegg med lavt mottrykk vil sørge for at turboen spinner opp tidligere. Hvor gøy en 1.9TDi kan bli er opp til deg, men hiver du på intercooler og eksos så kan du få det ganske gøy. Bare se på youtube, nok av eksempler der. Lenke til kommentar
joka Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 morsomt lesestoff en som "leker" litt med metanol-innblanding og lystgass 1,9 tdi, ca 215 hk (278 m/lystgass) http://uk-mkivs.net/forums/t/301171.aspx Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Ville ikke tatt meg nær av slike kommentarer, kongkebab vet fint lite om hva han snakker om. Nå vet jeg ikke hva du hadde i utgangspunktet men det er ikke uvanlig at en god dieselchip gir 50-100Nm og 20-50hk ekstra, men da går også eksos og innsugstemperaturen opp. Når du en trimmer en dieselmotor så er det 2 ting som er viktig, en effektiv intercooler og et eksosanlegg med lavt mottrykk. Hensikten er å få innsugsluften så kald som mulig (høyere lufttetthet), da går eksostemperaturen også ned (kald luft inn gir kaldere eksos) samt at et eksosanlegg med lavt mottrykk vil sørge for at turboen spinner opp tidligere. Hvor gøy en 1.9TDi kan bli er opp til deg, men hiver du på intercooler og eksos så kan du få det ganske gøy. Bare se på youtube, nok av eksempler der. Endelig et bra svar Jeg hadde 115hk, og er oppi 145-150hk i følge chiptuning selskapet. Har fått inn et sports/åpent filter, med varmeskjoll. Står jo 5% økning med filter, men tviler veldig på de 5% som produsenten oppgir. Har så klart veldig lyst på større, og mer effektiv intercooler, og eksos anlegg. Men da vil jeg vel få problemer med å få godkjent effekten? Chippen er TUV godkjent og skal inn i vognkortet. Da blir jo bilen registrert med 145hk. Men med både intercooler og bedre eksos så vil vel effekten bli mer enn de 145. Vil jeg ikke da får "problem" om jeg blir stoppet og de klager/sier noe på effekten på bilen min? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Sportsfilter er det faktisk ikke så mye å tjene på, det er mer for lyden sin del at de fleste monterer det. Intercooler og eksos er ikke noe som forandrer på TUV godkjenningen som er på chippen, de sjekker at vilkårene for TUV godkjenningen stemmer over ens med bilen den er montert i. Om du blir stoppet i en kontroll og har fått godkjenningen inn i vognkortet, så er jo papirene i orden. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Oki. Får man godkjent effekten intercooleren og eksosen gjør da? Eller er det ikke så "farlig" eller mye å tenke på? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Intercooleren og eksosen i seg selv er ikke noe en kan sammenligne med en chip, der finnes ingen "faste satser" for hvilket utslag du blir å få av å montere disse tingene. Du blir ikke automatisk kjeltring av å ha intercooler og eksos, så ville ikke tenkt så mye på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå