Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne jobb, 14 år gammel.

25 stemmer

1. 1. Hva syns du om å selge aviser?

• Verste jobben man noen gang kan få!
      9
    • Styr unna.
      5
    • Grei nok den.
      8
    • Joda, den er bra.
      3
    • Beste jobben i verden!
      0

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå en god stund tenkt på å skaffe meg en liten jobb. Da tenkte jeg på f.eks å gå med avisen eller lignende. Spørsmålet er om dette lønner seg eller om det finnes bedre jobber en som så?

Har gått med avis før, og ser helst til å slippe det. Husker at det var skikkelig pyton og at jeg ga opp ganske så raskt.

Er bare 14 år.

!Tok også med en liten avstemning, men den er bare lagd for gøy.

Endret av Grøgger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir det Norpost!

Neida, men noen seriøse forslag kanskje? :yes:

Posten har også en slik tjeneste. Posten forbrukerkontakt eller noe slikt. Mulig jeg husker feil navn. Det er 9-10 år siden jeg jobbet der...

Kanskje jeg skal sjekke det. Høres hærlig ut og ikke måtte prøve å selge noe, eller?

Lenke til kommentar

Skal ikke ødelegge all motivasjon du har for å få deg jobb.

Men pga rettigheter, regler og lover er det veldig få bedrifter som vil eller kan ansette folk før de er fyllt 18 år.

I jobbsøkerbunken blir jobbsøknaden til en 14-åring lagt til side meget fort.

Det som sikkert de fleste vil fortelle deg er at du må bruke kontakter, det er stort sett det eneste som fungerer for at du skal få deg en noen lunde ok jobb.

De bedriftene som ansetter 14-åringer og tar sikte på å ansette unge folk, er gjerne bedrifter som skal ha gjort drittjobber som ingen andre vil ta fordi de kan få seg noe bedre.

Sitt deg ned med tanter og onkler, mor og far, evt eldre søsken og spør om de har noe arbeid du kan få utføre på deres arbeidsplass - og eventuelt om de har noen kontakter som jobber i et firma hvor det går an å få en sånn løs jobb på siden hvor du ikke trenger erfaring på området.

Selv fikk jeg (på din alder) etter mye mas jobbe hos min far, hvor jeg arkiverte, ryddet på lageret, organiserte, makulerte, demonterte pappkartonger de fikk leveranser i slik at de passet i container osv.

Med en gang jeg fylte 18 satt jeg meg ned med søknader og fikk meg ganske straks en "ordentlig" jobb :)

Stå på og lykke til, og håper ikke jeg var altfor kvass i begynnelsen av innlegget :)

Lenke til kommentar

Butikk. Kan man ikke jobbe i butikk når man er 14? Isåfall er det det beste, jeg likte det..

Moren min jobber i butikk, og hun foreslo at jeg kunne jobbe der som ev. vareteller og slikt noe. Men da jeg spurte om lønn så var hun ikke helt sikker. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Butikk. Kan man ikke jobbe i butikk når man er 14? Isåfall er det det beste, jeg likte det..

Moren min jobber i butikk, og hun foreslo at jeg kunne jobbe der som ev. vareteller og slikt noe. Men da jeg spurte om lønn så var hun ikke helt sikker. Noen som har erfaringer?

Minstelønn for ufaglærte under 18 er 93 kr timen sist jeg sjekket.

Slike jobber er veldig ideelle, men man får sjelden jobb i butikk som 14-åring uten kontakter. Men stort sett alle kjenner vel en som jobber i butikk :)

EDIT: Så ikke at det var trådstarter sin mor som jobbet i butikk! Da kjører du på og maser, bedre jobb enn det tror jeg ikke du får i din alder :) Da har du også sjans til å jobbe på ettermiddager, noe som er ideelt for deg siden du går på skole.

Endret av smismas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minstelønn for ufaglærte under 18 er 93 kr timen sist jeg sjekket.

Slike jobber er veldig ideelle, men man får sjelden jobb i butikk som 14-åring uten kontakter. Men stort sett alle kjenner vel en som jobber i butikk :)

EDIT: Så ikke at det var trådstarter sin mor som jobbet i butikk! Da kjører du på og maser, bedre jobb enn det tror jeg ikke du får i din alder :) Da har du også sjans til å jobbe på ettermiddager, noe som er ideelt for deg siden du går på skole.

Ja, men jeg tror at mamma bare tenkte på sommerjobb akuratt da. Vi har praksis i uke 9 og jeg skal jobbe der. Kan jo spørre når jeg kan begynne da.

Noen som har noe som funker til jeg begynner på sommerjobben?

Lenke til kommentar

Det er bare å gå med avisa på søndager og gjøre drittjobber. du har flaks om du får noe annet.

Og noe god lønn kan du se langt etter. Se det fra en annen vinkel; Du bor hjemme og kan bruke alle pengene på deg selv.

14 år og jobb er ikke lett. Har selv vært der. Hadde masse småjobber i tillegg og klipte plenen hos folk på sommeren. Gikk med VG hver søndag fra 14 år til 16.

Det er desverre sånn det er. Og vil man ikke gjøre "drittjobber" så får man ikke jobb.

Anbefaler deg å ikke ha den instillingen resten av livet.

Som andre sier, så anbefaler jeg ikke norpost!

Lenke til kommentar

Det er bare å gå med avisa på søndager og gjøre drittjobber. du har flaks om du får noe annet.

Og noe god lønn kan du se langt etter. Se det fra en annen vinkel; Du bor hjemme og kan bruke alle pengene på deg selv.

14 år og jobb er ikke lett. Har selv vært der. Hadde masse småjobber i tillegg og klipte plenen hos folk på sommeren. Gikk med VG hver søndag fra 14 år til 16.

Det er desverre sånn det er. Og vil man ikke gjøre "drittjobber" så får man ikke jobb.

Anbefaler deg å ikke ha den instillingen resten av livet.

Som andre sier, så anbefaler jeg ikke norpost!

Som jeg sa ville jeg "helst slippe" å gå med avisa ettersom jeg har vært der før. Men jeg sa aldri at det ikke var mulig, lurte bare på om det var andre plasser som kanskje var bedre.

Vel, da får jeg se etter en avisjobb. Til sommeren er det butikk uansett og det er jeg nå veldig glad for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...