Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Har nå prøvd og få opp en web server hjemme hos meg. Har instalert Xampp på vista ( noen som var et problem ) og alt ser ut til og fungere. MEN : Det er kun 127.0.0.1, samt intern IP som fungerer. Ekstern IP fungerer ikke og koble seg til på. Må noen endres i host filen ? Har åpnet følgende porter : 80 8080 143 25 443 110 Jeg har Lyse hvis det betyr noe Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Med mindre du bruker følgende porter til annen virksomhet, kan du stenge disse: 8080, 143, 25 og 110. Sett at du ikke har konfigurert Apache til å lytte på annet enn 80 og 443 (SSL). Er du sikker på at du har videresendt port 80 og evnt 443 til den lokale IPen din? Prøv å kjøre en portskanner mot ekstern-IPen din og se om portene er åpne. NAT loopback må også være aktivert i routeren din. Hvordan ser konfigurasjonsfilen til Apache ut? Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Med mindre du bruker følgende porter til annen virksomhet, kan du stenge disse: 8080, 143, 25 og 110. Sett at du ikke har konfigurert Apache til å lytte på annet enn 80 og 443 (SSL). Er du sikker på at du har videresendt port 80 og evnt 443 til den lokale IPen din? Prøv å kjøre en portskanner mot ekstern-IPen din og se om portene er åpne. NAT loopback må også være aktivert i routeren din. Hvordan ser konfigurasjonsfilen til Apache ut? Portene er åpnet ja, har skjekket disse via canyouseeme.org portene 143, 25 og 110 bruker jeg til mail. Nat loopback hva er det? Har ikke rørt noe særligt i apache config. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Det tillater deg som sitter på samme lokalnett som serveren, å få tilgang til serveren via den eksterne IPen. Hvis det ikke er aktivert hos deg, så er det mulig at problemet kun er for deg og de andre som er på lokalnettverket ditt. Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Det tillater deg som sitter på samme lokalnett som serveren, å få tilgang til serveren via den eksterne IPen. Hvis det ikke er aktivert hos deg, så er det mulig at problemet kun er for deg og de andre som er på lokalnettverket ditt. Okey, har du noen peiling hvordan du aktiverer dette på lyses hjemmesentral? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Aner ikke. Du får lete i konfigurasjonen. Edit: Det er jo ikke helt sikkert at det er det som er problemet, engang.. Men det er en enkel måte å sjekke ut - gi meg IPen din, så kan jeg teste om jeg når serveren din. Endret 13. februar 2011 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Aner ikke. Du får lete i konfigurasjonen. Edit: Det er jo ikke helt sikkert at det er det som er problemet, engang.. Men det er en enkel måte å sjekke ut - gi meg IPen din, så kan jeg teste om jeg når serveren din. Sendte IPen til en venn, og ser nå at den fungerer fint hos han. Må bare bruke Lokal IP jeg da? Hos lyse er det utoligt plain, så står ikke noe om noe loopback... Et annet problem jeg har kommet over er nameserver. Etter som jeg har forstått så er alt jeg trenger og gjøre er og lage en DNS der jeg har domene eks : ns1.domene.com som skal sendes til <ekstern ip> Kan dette stemme? Endret 13. februar 2011 av Luraguttn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) http://www.alekstef.com/rot/Skjermbilde%202011-02-13%20kl.%2021.59.51.png Her er det jeg får opp. Ser ut som det fungerer, men du må gjerne konfigurere Apache for å få det slik som du vil.. Jeg anbefaler at du ringer kundeservice og hører hva de kan gjøre. Kanskje de kan hjelpe deg. Hvis ikke blir du nødt til å bruke lokal-IP hjemmefra, ja. Angående DNS.. Nei, det stemmer ikke. Det du må gjøre, er å sette opp en A-oppføring som peker domene.com til ekstern ip, eventuelt også www.domene.com. Hvem har du kjøpt domenet ditt hos? Hvis det er Domeneshop, så har de allerede satt opp navnetjenere for deg, og det eneste du trenger å gjøre da, er det som jeg beskrev nå. DNS-server er ikke noe jeg vil anbefale at du setter opp selv, da det kan være ganske komplisert. Du kan jo bruke ZoneEdit eller noe. Endret 13. februar 2011 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 http://www.alekstef.com/rot/Skjermbilde%202011-02-13%20kl.%2021.59.51.png Her er det jeg får opp. Ser ut som det fungerer, men du må gjerne konfigurere Apache for å få det slik som du vil.. Jeg anbefaler at du ringer kundeservice og hører hva de kan gjøre. Kanskje de kan hjelpe deg. Hvis ikke blir du nødt til å bruke lokal-IP hjemmefra, ja. Angående DNS.. Nei, det stemmer ikke. Det du må gjøre, er å sette opp en A-oppføring som peker domene.com til ekstern ip, eventuelt også www.domene.com. Hvem har du kjøpt domenet ditt hos? Hvis det er Domeneshop, så har de allerede satt opp navnetjenere for deg, og det eneste du trenger å gjøre da, er det som jeg beskrev nå. DNS-server er ikke noe jeg vil anbefale at du setter opp selv, da det kan være ganske komplisert. Du kan jo bruke ZoneEdit eller noe. Takk for hjelpen Alt fungerer som det skal uten om han kødden som fant opp Windows vista... Takk igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Bare hyggelig Haha, ok. Jeg bruker ikke Windows, men de sier at 7 er bedre Endret 13. februar 2011 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Bare hyggelig Haha, ok. Jeg bruker ikke Windows, men de sier at 7 er bedre Kom på en ting, de domenene jeg sender over til min server, vil jo ikke fungere for meg siden at jeg er på det nettverket hvor disse domene er.. Da må jeg aktivere loopback ja? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Riktig. Enten det, eller sette opp en lokal DNS-tjener som peker domenene dine til den lokale IP-adressen, og videresender alle andre forespørsler til internettleverandøren sine DNS-tjenere. Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Riktig. Enten det, eller sette opp en lokal DNS-tjener som peker domenene dine til den lokale IP-adressen, og videresender alle andre forespørsler til internettleverandøren sine DNS-tjenere. riktigt.... (????) Men kan også bruke <intern IP>/<mappe navn til domene>? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ja, hvis det er slik konfigurasjonen din er, så er jo det kanskje den enkleste løsningen. Jeg vet ikke hva du tenker å kjøre på serveren din, men det kan by på problemer hvis du skal kjøre f.eks. Wordpress eller et annet CMS, da vil gjerne alle lenkene peke til domenet, og ikke http://xx.xx.xx.xx/mappenavn... Så siden blir i praksis ubrukelig. Det beste er å ringe Lyse og høre om det er mulig å få skrudd på NAT loopback. Lenke til kommentar
Luraguttn Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Ja, hvis det er slik konfigurasjonen din er, så er jo det kanskje den enkleste løsningen. Jeg vet ikke hva du tenker å kjøre på serveren din, men det kan by på problemer hvis du skal kjøre f.eks. Wordpress eller et annet CMS, da vil gjerne alle lenkene peke til domenet, og ikke http://xx.xx.xx.xx/mappenavn... Så siden blir i praksis ubrukelig. Det beste er å ringe Lyse og høre om det er mulig å få skrudd på NAT loopback. Skal være en web server for de domene jeg har, skal kjøres alt fra cms til enkle script så.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå