murrik Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg ser nesten alle bildene jeg tar får ganske kraftige røde og grønne utslag på kantene. Dessuten kommer det ganske mye grain på bildene. her, la meg vise. Hva kan være årsaken til dette uhyggelige fenomenet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Kromatisk aberrasjon er det ja. Du fjerner det enkelt i et redigeringsprogram, hvilken kamera/objektiv har du brukt og har du et redigeringsprogram. Hvis du bruker et billig UV-filter som beskyttelse kan det forsterke de kromatisk aberrasjoner. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Først: Fy! Ikke pikselpeepe på 100% crop! Så vil du alltid finne feil. Her er det flere ting. Første ser ut som coma - at lyse områder blør litt utover. Den andre er kromabokeh (dybdekroma, LoCA og andré navn) - magenta og grønt på ting foran og bak fokusplanet. Dette siste er vanskelig å korrigere i etterbehandlingen, og er spesielt i lyssterk optikk på på stor blender. Lenke til kommentar
murrik Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 7d, canon 50mm 1.4, og lightroom. prøvde å slide rundt på keomatisk aberrasjon, men det eneste som skjedde var at aberrasjonen skiftet farge Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 En annen ting også, bruker du jpg rett fra kameraet eller skyter du i raw-formatet ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Som jeg skrev - dette er dybdekroma - det er ikke "vanlig" kromafeil. Hvis du vil se "vanlig" kromafeil - ta bilde av et svart/hvitt motiv (avisside er fint) på stor blender med kantene av bildet skarpe, og kikk på bokstavene i kantene - så ser du fargeskjær på siden av bokstavene - og dette kan du rette opp. Dybdekroma er mye vanskeligere å fjerne - akseptér at den er der. Les mer for eksempel hos Lensrentals: http://www.lensrentals.com/news/2010.10.05/the-seven-deadly-aberrations Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg bruker å tone ned disse fargene ved å stille på Saturation og Luminance, men da bør ikke disse fargene være så mye med i selveste bildet. Prøv deg fram... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Og ja - hvis du vil ha skarphet - blend ned objektivet litt - til f/5.6 eller så. Skyt med stativ og blender f/4-8 for færre aberrasjoner og mer skarphet - skyter du på stor blender får du liten dybdeskarphet, men også mer soft, og objektivets svakheter kommer godt fram. Blend ned, og 50/1.4 er et seriøst skarpt objektiv. Lenke til kommentar
murrik Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 hva innebærer det å "pikselpeepe på 100% crop" ? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det innebærer å kikke på bildet i 100% forstørrelse ("100% crop") og nikikke på hver enkelt piksel om det er noen småfeil ("pixelpeepe"). Hvor stort skal du printe bildet? Skal du ha det på web? Resize til størrelsen du skal bruke det i, for eksempel 1280x853 eller så, og så kan du vurdere om feilene er plagsomme eller ikke - i den grad se synes. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Ser ut til at det er noe bevegelsesuskarphet i bildene også. I allefall på siste bildet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå