Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hallo Jeg trenger et tema som jeg må snakke om. Temaet må være fra andre verdenskrig. Dette er et lite foredrag som skal vare i 2 minutter, og da trenger jeg dere til å foreslå noen interessante begivenheter som jeg kan snakke om. Atombombingen i Nagasaki og Hiroshima, Pearl Harbor, og greiene i Finnmark er opptatt. Jeg tenkte på DS Donau eller attentatforsøkene mot Hitler, men jeg vil gjerne bli opplyst om andre mer interessante temaer fra andre verdenskrig. Takker for eventuelle tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hva med tungtvannsabotasjen på Vemork? http://no.wikipedia.org/wiki/Vemork-aksjonen Endret 13. februar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hva med tungtvannsabotasjen på Vemårk? Den er også opptatt, jeg glemte å nevne det. Har du noen andre? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hva med den norske motstandsbevegelsen? Slaget om Stalingrad? Slaget om Berlin? Det skal ikke være mangel på stoff i hvert fall. Slaget om Vinjesvingen? Dette skal være regnet som et av de største slagene mellom tyske tropper og norsk motstandsbevegelse. Dessverre, er det liten info om dette slaget. http://no.wikipedia.org/wiki/Vinjesvingen Endret 13. februar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Er Japanernes ubåt I-400 class submarine et bra tema å snakke om? http://en.wikipedia.org/wiki/I-400_class_submarine Noen av de slagene er aktuelle å snakke om. Den norske motstandsbevegelsen er opptatt. Endret 13. februar 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Slaget ved Midway? http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Midway Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Slaget ved Midway? http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Midway Takker for forslaget, dette er også en kandidat som kan brukes. Noen som har flere forslag? Så velger jeg det beste forslaget. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hva med konsentrasjonsleirene? Et sårt emne, men likevel interessant. Temaer under dette kan blant annet være historien om Anne Frank. Hvis du vil gå inn på noe litt mer uvanlig, så kan du også velge Josef Mengele (også kjent som Dr. død). EDIT: Det er ikke mangel på stoff, Tricell. Søker du litt på nettet vil du relativt fort kommer over noe. Man kan jo også velge litt uvanlige temaer, ikke bare gå for de mest omtalte temaene. Hva med de ulike hærenes kampstrategier, og/eller deres våpen? Min bror hadde et foredrag på vgs som omhandlet stridsvognene som ble anvendt under krigen. Under dette tar man med hvor disse ble brukt, da tenker jeg spesielt på ørkenkrigen i El Alamain og kampene i Russland. Uansett så spiller stridsvognene en sentral rolle i alle kriger som kjempes. Endret 13. februar 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Når vi er innom konsentrasjonsleirer. Hvorfor ikke finne noe om nacht und nebelfangene, som blant annet levde i Natzweiler. Her satt blant annet Kristian Ottosen, og Trygve Brattlie. Det finnes mye god litteratur på dette område. Ikke fullt så mye på wikipedia(men det bruker en uansett ikke i skolesammenheng). Nacht und Nebelprogrammet var noe av det jævligste nazistene fant på, kun slått av de rene produktive dødsleirene som Auschwitz. Foredrag om konsentrasjonsleirer kan bli noe, kjedelig. Derfor kan det slå positivt ut, dersom du snakker om et program som kanskje ikke er fullt så kjent, som NN-fanger. -- Andre ting du kan ta for deg; - Tysklands ubåter som terroriserte de allierte - Afrikakorpset - Rommel - Liket av Hitler (som Russerne fant, nå er det bare kjeven som er igjen) - Årsaker til 2.verdenskrig (MASSE SNADDER HER!) - Hamsun? - Quisling (Ennå Norges beste uteksaminerte kandidat fra krigsskolen) Endret 13. februar 2011 av Scannor Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Rommel og Afrikakorpset er en uhyre spennende del av krigen mange ikke engang har hørt om. Her er det lettfattelige og basiske faktorer som spiller inn som vann, forsyninger, kommandoens taktikk og flystøtte til pansertroppene og alt pakket inn i en gentlemanskrigføring av de sjeldne. Ørkenreven Rommel er en karakter som (med rette) beundres av mange i dag, tross at han sloss på tysk side i krigen, grunnet hans overlegne sans for taktikk, omsorg for sine tropper og respekt ovenfor sin fiende. Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Rekker man egentlig å si noe spesielt på 2 minutter? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ta en "alle slagene du finner i Battlefield 1942 på 2 minutter"-greie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå