Gå til innhold

Hvor mye må man ha i snitt for å bli advokat?

Anbefalte innlegg

5,6? Nesten umulig å komme inn da

Ikke så lett som det der, kun de aller aller flinkeste av de igjen får bli advokater. De andre får bare en juridisk embetsmanneksamen og kan få jobb i nav og UDI.

En fersk elev fra vgs trenger kun 5,0 i snitt, det kan jeg klare. 5,6 i snitt er for voksne personer i alderen 21.

Om det er bra er veldig individuelt. Hvis du liker den slags arbeid så må du bare kjøre på!

Men, du blir ikke advokat etter utdanningen, du blir en jurist. Som jurist kan du prøve å få stilling som advokatfullmektig(som er vanskelig - du trenger gode karakterer), for å så bli advokat etter noen år.

Men det er lenge til du trenger å tenke på dette... Gjør det bra nå, så har du alle muligheter åpne.

Altid sjekt med å planlegge tidlig, da trenger du ikke å tenke på det senere. Nå som du har mer tid til å tenke på slike ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5,6? Nesten umulig å komme inn da

Ikke så lett som det der, kun de aller aller flinkeste av de igjen får bli advokater. De andre får bare en juridisk embetsmanneksamen og kan få jobb i nav og UDI.

En fersk elev fra vgs trenger kun 5,0 i snitt, det kan jeg klare. 5,6 i snitt er for voksne personer i alderen 21.

Om det er bra er veldig individuelt. Hvis du liker den slags arbeid så må du bare kjøre på!

Men, du blir ikke advokat etter utdanningen, du blir en jurist. Som jurist kan du prøve å få stilling som advokatfullmektig(som er vanskelig - du trenger gode karakterer), for å så bli advokat etter noen år.

Men det er lenge til du trenger å tenke på dette... Gjør det bra nå, så har du alle muligheter åpne.

Altid sjekt med å planlegge tidlig, da trenger du ikke å tenke på det senere. Nå som du har mer tid til å tenke på slike ting.

Han snakker om karakterene fra studiet. Du blir ikke advokat etter utdanningen, du blir jurist. Bare de flinkeste(med få unntak) av dem som går jussutdanningen blir advokater.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

jeg gjorde akkurat det samme som deg på den alderen.. Jeg satt timesvis og leste om medesinutdanningen. Jeg var 100% sikker på at det var akkurat det jeg ville studere! Så noen år senere tenkte jeg akkurat det samme om siviløkonom.. Så om ingeniør.. Så lege igjen, osv. Jeg har forandret mening utallige manger ganger. Det er bare fint at du planlegger utdannelsen din, og at du har ambisjoner, men vær åpen for andre studierettninger også - Det kan godt være du forandrer meningen din de neste årene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Over 5 i snitt fra vgs for å komme inn på juss-studier. Deretter trenger du en A i snitt fra studiene for å få jobb som advokatfullmektig ved et advokatselskap. Deretter må du oppfylle en rekke krav (antall saker i retten osv.) som advokatfullmektig før du kan smykke deg med tittelen advokat.

Lenke til kommentar

Ser på samordnaopptak at i 2010 var det mulig å komme inn med 34.8 i ordinær poenggrense ved høgskolen i Molde.

Det er derfor litt viktig å være klar over kva du snakker om her.

Når du snakker om snittet for å bli advokat så er det ikkje eit bestemt snitt for å komme inn sidan dette varierer med kor gode karakterar dei som søker har. Dersom det eit år er få med gode karakterer som søker så er det lettare å få plass om du har dårlige karakterer.

Det formelle kravet for å studere jus er ståkarakter frå vidaregåande, det er berre at høgskulen tar inn dei best kvalifiserte søkerane. Men dersom du finner ein høgskule som har ein ledig studieplass så kan du spasere rett inn om du har bestått vidaregåande.

For å bli advokat (ikkje berre studere så må du bestå eksamenane, kor vanskelig eller enkelt det er å få ståkarakter har eg ingen kunskap om).

Det neste er då kva som finnes av jobber dersom du er utdanna advokat med berre 2'ere på vitnemålet. Mange vil nok helst ha ein meir kompetent advokat en dette, men direkte umogleg å få jobb er det ikkje. Sjølve tittelen advokat kan være godt nok for at nokon ansetter ein dårleg advokat.

Slik er det med dei fleste utdanningane, det er forskjell på minimumskravet på å få studere og bestå ei utdanning og på kva potensielle arbeidsgivere krever av ein ansatt for å ansette vedkommande.

Det at arbeidsgivere krever toppkarakterer i alle fag er vel også ei myte, det viktigaste er at studiane er bestått. I mange tilfeller vil du også kunne få jobb utan å vise til karakterane i det heile tatt, spesielt stemmer dette dersom du har relevant jobberfaring og ein god attest frå den foregåande arbeidsgivaren.

Forskjellen på ein advokat, ingeniør, pilot eller lege med topp karakterar på vitnemålet kontra berre akkurat ståkarakter er om vedkommande kan jobbe sjølvstendig utan hjelp eller ikkje.

Du vil uansett være kvalifisert etter minimumskravet så lenge du har bestått utdanninga di.

Lenke til kommentar

Slutt å feilinformer, man kan ikke bli advokat etter endt utdanning fra høyskolen i Molde. De tidligere postene står fortsatt. Dvs toppkarakter fra videregående og jusstudiene gjør at du kan kvalifisere deg til en jobb som til slutt kan gi deg en advokatbevilgning.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Hva er det slags vås du kommer med, The Avatar? For det første kan man ikke bli advokat (eller jurist) etter noe studie i Molde. De har et årsstudium (det kreves 5 års studier for å bli jurist, og dette årsstudiet kan uansett ikke innpasses i noe rettsvitenskapsstudie på universitetene), og en bachelor i juss og administrasjon. Denne kan helles ikke brukes for å bli jurist.

For det andre så er det da ingen som ser på vgs-snittet ditt når du har et vitnemål fra jusstudiet på universitetet. Det er også en kjensgjerning at jusssmiljøet er særdeles karakterfokusert. En kan definitivt bli advokat med middels og dårlige karakterer på universitetet, men en må nå en gang konkurrere seg til en fullmektigjobb. Som nyutdannet med dårlige karakterer får man seg nok ikke jobb som fullmektig, men man kan oppveie for manglende karakterer med arbeidserfaring og gode skussmål fra senere jobber. Det sagt, har en veldig dårlige karakterer på jusstudiet er det nok fordi en rett og slett ikke er flink, og at en kanskje mangler det som trengs for å bli advokat.

Det siste avsnittet ditt er jo bare vås.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Noen som veit hvilke linje man må velge på videregående for å bli advokat?

Du må ha studiekompetanse. Vil vell anbefale å gå studiespesialisering om du har tenkt deg å gå der. Idrett er vell også en mulighet for får vell full studiekompetanse der også.

Du kan også gå praktiske linjer som byggfag osv, og ta påbygg etterpå. Mulighetene er mange, men karakterene må som sagt vere gode.

Lenke til kommentar

Aha, takk for svar :) Er det noe krav for å komme inn i allmenn, studiespesialisering? Hvor mye må man ha i snitt for å komme inn der?

Det kommer helt ut på hvilken skole du søker til ;)

Jeg bor på en forholdsvis liten plass og på skolen jeg gikk kom alle inn på studiespess. Vi var jo bare 18 i klassa. Er du i en større by har du jo såklart større muligheter med mange skoler.

Siden du spørr i denne tråden så regner jeg med du ikke er en 2er elev, så du bør vell ha gode sjanser.

Jeg kan som sagt ikke uttale meg om hvordan det er i litt større steder.

Eneste kravet for å komme inn på studiespesialisering er vell at du ikke har stryk fra videregående såvidt jeg vet? Vet ikke om det er et krav engang :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...