TheRocky Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei. Jeg lurer på hva man må ha i snitt for å bli Advokat ? Akkurat nå går jeg i 9. klasse og har 4,7 i snitt. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Du finner tallene for de forskjellige opptakene på samordnaopptak.no det er jus du skal se etter, men generelt er kravet over 5. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Så du vet det, snittet du har på ungdomsskolen er kun betydelig for opptaket til VGS. Ikke mer. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Så det har ikke noe si hvilke snitt jeg får i Ungdomskolen? Er det bare bare snittet i VG SOM TELLER? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Karakterene du får med deg fra ungdomsskolen har ingen betydning utover opptaket til videregående. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Så det har ikke noe si hvilke snitt jeg får i Ungdomskolen? Er det bare bare snittet i VG SOM TELLER? Riktig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Men det å gjøre det godt på ungdomsskolen legger grunnlaget for arbeidsdisiplinen din på VGS, så indirekte så teller det. Men det er ingen som ser på kortet ditt for ungdomsskolen etter at du er ferdig på vgs. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Har det noe å si på hvilke VGs snittet kommer ? Er snittet fra akademik skolen mer vært en annen VGs? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Ingenting, i hvert fall ikke når det gjelder opptak til Uni/høyskole. En arbeidsgiver derimot kan finne på å gjøre en subjektiv vurdering av det... Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Sist jeg sjekka var inntakskravet for Oslo 5.6, og du må ha bedre enn to i norsk.. dvs du må ha 3 i norsk. Inntakskravet for Tromsø f ex er betydelig lavere enn Oslo. Da kanskje du kommer inn med 4.7.. Det beste hadde nok vært om du klarte å skjerpe deg litt. Er jo karakterene på videregående du må jobbe på. 9nde klasse betyr jo ikke en dritt. Ps. Jeg sitter og leser til JUR1000 nå hihi Endret 14. februar 2011 av Ideal Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 5,6? Nesten umulig å komme inn da 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jus er ganske vanskelig ja. Men du kan titte på Tromsø, hvis du er åpen for å flytte litt Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det er ikke en gang i nærheten av å være riktig å si at man må ha 5,6 i snitt. Rettsvitenskap - Jus (høst 2010) er på 52 poeng for primærkvoten og 58,4 for ordinærkvoten. Hvis man da søker rett fra videregående og har maks antall realgfagspoeng. Ja, da trenger man ca. 4.8 i snitt. Et høyt snitt, men altså ikke i nærheten av så høyt som 5,6. 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Godt å høre at det ikke var så høyt, men jeg håpet at TS hadde sjekket hva samordna faktisk opplyser om, jeg orker ikke sjekke denslags for hver gang folk spør om slikt. hehe Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg sjekket hva som stod på samordna, men jeg fant ikke noe. Hvilke under katogri skal jeg sjekke meg inn på ? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Se på primærvitnemålskvoten du, det er antagelig der du hører hjemme. Hvis du søker om opptak rett etter VGS uten å ta opp noen fag. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Syntes dere det er bra med advokat? Burde jeg bli det? Er det slik at det blir ikke noe fritid til overs? Vil ikke bruke 6 år av livet på en yrke som jeg ikke kommer til å like. Hva syntes dere? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 5,6? Nesten umulig å komme inn da Ikke så lett som det der, kun de aller aller flinkeste av de igjen får bli advokater. De andre får bare en juridisk embetsmanneksamen og kan få jobb i nav og UDI. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Greia er at hvis du har dårlig selvdisiplin mtp karakterer og lekser i ungdomsskolen, drar du det med deg til videregående også. Har du ikke hvert eneste år sagt "Ah, nytt år, nå skal jeg forbedre ALLE karakterene mine", for så å ha akkurat samme på slutten av året igjen? Dårlige studievaner er veldig vanskelig å gjøre noe med uten å jobbe bevisst med det. Tenk på at det er resten av ditt voksne liv du forbereder, ikke å være mest mulig kul eller populær i de 3 årene du går på skolen. 1 Lenke til kommentar
redsox Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Om det er bra er veldig individuelt. Hvis du liker den slags arbeid så må du bare kjøre på! Men, du blir ikke advokat etter utdanningen, du blir en jurist. Som jurist kan du prøve å få stilling som advokatfullmektig(som er vanskelig - du trenger gode karakterer), for å så bli advokat etter noen år. Men det er lenge til du trenger å tenke på dette... Gjør det bra nå, så har du alle muligheter åpne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå