Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blokere porter / Stoppe dhcp server på et interface

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg jobber nå med å fikse et nettverk som består av to sub-nettverk.

Det ene nettverket har et kassasystem med en egen dhcp server, og det andre nettverket er for administrerende og brukere som også har en dhcp server.

Problemet er at på bruker-serveren kjører Small Bussiness Server 2003 (SBS).

Internettilgangen går igjennom brukernettverket, og kassa-serveren må kobles på dette.

Når nettverkene kobles sammen med SBS serveren vil SBS serveren avslutte dhcp tjenesten når han merker at det er en annen dhcp server på nettverket.

http://support.microsoft.com/kb/177610

DET JEG TRENGER :)

Det jeg trenger en måte å stoppe tildelingen fra kasse-nettverket til SBS nettverket.

Kasse nettverket har en server med 2 nettverk interfaces (porter).

Er det noen måte å blokkere det ene interfacet slik at serveren fortsatt gir ut ipadresser, men fortsatt blir tildelt ipadresse fra SBSen?

Til informasjon.

Kasse-nettverket: Windows XP med Squirrel server.

Bruker-nettverket: Windows Small Buisness server 2003 med tilkobling til internett.

Takker, bukker og gir en klem til den eller de som hjelper meg med denne (etterhvert) veldig hårløse situasjonen!

Med vennlig hilsen

Lars Haugan!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DHCP med IP/subnet/gateway basert på mac?

Ja, ganske sikker på at det er det.

Men jeg er ikke sikker, ettersom jeg ikke har konfigurert nettverket og er heller ikke en verdensmenster på dette området.

Kassa-serveren er i hvertfall koblet til det andre nettverket via en Cisco switch, men jeg husker desverre ikke nummeret på den.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke et nettverkskart, men problemet er at jeg er nødt til å kjøre den ene dchp serveren for å få kassasystemet til å fungere. Per i dag er dette et lukket nettverk, men jeg ønsker å koble det på det andre nettverket for å få tilgang til internet.

Jeg kan heller ikke koble dette utenom nettverket med SBS serveren ettersom det er et stort bygg og jeg ikke har muligheten til å kable direkte til modem.

Lenke til kommentar

For å kople sammen to nettverk setter man selvfølgelig en router mellom de. Holder sikkert med en helt vanlig forbrukerutgave. Du setter kabelen fra brukernettverket inn i "internet", setter routeren til å motta tilkopling via DHCP (fra brukernett), skrur av DHCP i routeren (tror du bør skru av trådløst også, sikkerhet vettu), og setter fast ip på routeren til å være noe som sannsynligvis ikke blir gitt av kasseDHCP. Mulig du må dille litt med/sette DNS i router for å få internett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er antagelig grunner til at Squirrel nettverket ikke skal benyttes til "vanlig" bruk. Dette er linux baserte kassepunkter (evt med kredittkorthåndtering) som kanskje ikke fungerer dersom det kommer all mulig annen trafikk på nettet.

Ring systempartner (22185800) og evt hør med dem om dette bør/kan gjøres (de leverer Squirrel).

Alternativet er å strekke kabel (evt trådløst) fra SBS nettet til de punktene/enhetene du vil ha internett til. Det ken hende dette er å foretrekke i lengden.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Meitemark: Jeg har ikke muligheten til å sette en switch i mellom ettersom jeg ikke har mulighten til å kable til den delen av bygget. Vi har 2 switch punkter der det første punktet får internettilgangen og det andre gir har WLC og switch til AP og switch til kablet brukernett.

Derfor er jeg nødt til å motta ip fra Switch punkt 1 der SBS serveren står.

Tiltman:

Meningen er ikke å bruke squirrel nettet til pakketransport til internet.

Jeg skal kun ha serveren på lokalnettet slik at det ikke kræsjer, og jeg kan oppdatere maskinen og slikt uten at hele nettverket kræsjer.

Lenke til kommentar

Du gir ikke mye... forklaring i svaret ditt.

Hvis du skal ha to nettverk sammen, MÅ det nødvendigvis være et fysisk punkt (med mindre du skal komplisere det med trådløst) der du kan kople de sammen. Det er revnende likegyldig om dette skjer fysisk nært SBS'en. Den eneste måten å kople sammen to nettverk på er ved hjelp av en router, en switch har ingenting med saken å si.

Om du kan lage en liten tegning av hvordan du mener dette ser ut, så hadde det vært praktisk.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å lage et så godt kart som mulig.

Dette er ikke noe jeg gjør hver dag så håper det gir litt mer info.

Kasseserveren og kassene er i dag på et eget LAN. Det er lagt opp en kabel til kasseserveren fra det ene patcherommet. Det er muligens mulig å route om trafikken på noen av portene på det adskilte patche rommet, men dette er cisco servere og jeg har ikke veldig mye peiling på disse.

Jeg lurer også på om det kan være muligheter for å sperre enkelte porter for kun 1 interface (nettverksadapter) i squirrel serveren. Det jeg tenker er at jeg kan sørge for at det kun blir tildelt IP til kassene, mens det er blokkert mot resten av nettverket, samtidig som det interfacet får ip-adresse fra SBS serveren.

Eventuelt kjøre en virtuel maskin og kjøre en brannmur på den før maskinen får delt nett fra den. Hva ville dere ha gjort?

Setter utrolig stor pris på at dere prøver å hjelpe meg! :)

post-79215-0-61595000-1297649099_thumb.jpg

Endret av lars91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...