Gå til innhold

Hva er mest lønnsomt ?

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er mest lønnsomt ?

Først forteller jeg litt om min økonomi. Jeg er kun 23 år gammel. Jeg har 1,305 million kr i aksjer og et boligverdi 1,3 millioner verdi, hel lån pluss 1,2 million kr i fellesgjeld men min 20 kvm hybel dekker dette (5947 kr husleie). Summen blir 2,3 million kr. Altså om 10 år, men hvis og bare hvis boligpris stiger 5% per år, da har jeg 4 millioner i husverdi pga husleie er nedbetalt med halvparten, og 5-10 millioner i aksjeformue i formue. Jeg tjener ca 20-30% stigning per år, er flink med aksjer selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt problemer med å forstå alt du skriver. Du kunne gjerne formulert deg litt tydeligere.

Du har 1,3 mill i aksjer

Du har en bolig verdt 1,3 mill - hel lån? Betyr dette at du har 100% lån på disse 1,3?

Du har en 20kvm hybel som dekker den månedlige husleien (som da inkluderer renter og avdrag på fellesgjelden på 1.2)?

Hvilken sum er det som blir 2,3 milloner?

Du sier også at du regner med å ha 20-30% avkastning på aksjene dine de neste 10 årene, at du regner med at dine 1,3 mill er blitt 10 mill?

Mitt råd er at du først trenger en reality-check på egne akjseferdigheter. Hvis du kan garantere 25% verdiøkning på en aksjeportefølje hvert år de 10 neste årene burde du ta opp et enormt lån og putte alt i den porteføljen. Ikke gjør det.

Bolig er vel tradisjonelt sett tryggere, mindre risiko. Har du annen inntekt, eller planer om å skaffe deg etter studier eller lignende?

Iom. at det er umulig å si sikkert hvordan boligpriser eller aksjemarkedet utvikler seg 10 år frem i tid, går det ikke an å svare på. Men man trenger alltid et sted å bo.

Endret av Ekko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, da kjøper jeg leilighet midt i sentrum og leier den ut.

Jeg har 1,3 millioner i aksjer, 1,050 millioner i lån, min husleie er på 5947 kr per mnd, jeg får 5500 kr i månedsinntekt fra den hybelen, min leilighet pluss hybel blir 2,3 millioner inkludert 1,2 millioner fellesgjeld.

Jeg selv, alene, klarer minst 15% per år på aksjer men jeg vet selv at det er ikke alltid garanti, jeg har opplevd EN gang at min portefølge falt med 30% på 2 måneder. Så senere, jeg puttet ca 100.000 kr i fond og resten 170.000 kr i aksjer, men skal sette av 70.000 til fondet.

Lenke til kommentar

Jeg har 1,3 millioner i aksjer, 1,050 millioner i lån, min husleie er på 5947 kr per mnd, jeg får 5500 kr i månedsinntekt fra den hybelen, min leilighet pluss hybel blir 2,3 millioner inkludert 1,2 millioner fellesgjeld.

Du sauser listen din ganske mye sammen. Er leiligheten din verd 2,3 mill før eller etter lån og fellesgjeld? Det er umulig å vite om nettoverdien på bolig og lån er 2,3 mill, 1,1 mill (bolig minus fellesgjeld) eller 50 000 (bolig minus fellesgjeld og lån).

Jeg selv, alene, klarer minst 15% per år på aksjer men jeg vet selv at det er ikke alltid garanti, jeg har opplevd EN gang at min portefølge falt med 30% på 2 måneder. Så senere, jeg puttet ca 100.000 kr i fond og resten 170.000 kr i aksjer, men skal sette av 70.000 til fondet.

Du er for ung til å ha særlig lang historikk i aksjemarkedet, så sannsynligheten for at du bare har hatt flaks med tidspunkt for kjøp er ganske stor. I så fall vil din fremtidige avkastning bli mye lavere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...