Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tannrem til snøfreser

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kanskje ikke akkurat riktig forum, men prøver likevel: Snøfreseren min mistet trekket på hjulene ved forrige bruk, det bare skriker som i en slakk vifterem når jeg prøver. Demonterte dekselet over remhuset, og ser at det er en tannrem som trekker clutchen, og denne er helt utslitt (tannløs). Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt ny tannrem som passer? Som har godt utvalg i tannremmer både mht bredde, lengde og tannavstand? Har ingen importør eller forhandler jeg kan handle hos, alt er konkurs/borte, og freseren har det kjente merket "Snow Thrower" fra indre Mongolia eller noe deromkring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tenkte på det, har også et par snøfreserforhandlere av kjente merker i nærheten, så er kanskje så heldig at de har en som kan brukes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for tips, supert! Håper at det er såpass av tennene igjen på den gamle remmen at det er mulig å måle tannavstanden. Har ikke tatt ut den gamle remmen enda, det var -19,7*C i dag tidlig, inne i garasjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har fått plukket ut den gamle remmen nå, og vært innom div steder for å finne ny. Både FK, et par bilrekvisitaforretninger og et snøfreserverksted er besøkt, men har ikke funnet noe som passer. Det viser seg at de aller fleste andre snøfresere har kilerem, og ikke tannrem, på drivhjulene. Skal lete litt mer på lenkene fra Inge Rognmo når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter måling av lengde, bredde og tann-"pitch", samt antall tenner og det at jeg klarte å tyde tanntypen fra teksten som var igjen på den, fant jeg remmen igjen i Gates' web-katalog. Det viser seg at denne remmen kun leveres i USA, den er ikke nevnt i sortimentet for andre regioner på Gates' sider. Fant den på flere nettbutikker i USA, den kostet ca 15 USD, men billigste fraktalternativ var over 150 USD.

I første omgang forsøker jeg å sette på en tannet kilerem med samme lengde, stramme den godt, og se hvor lenge det holder. Hvis jeg må ha en ny, får jeg sende den til bekjente i USA, og få de til å legge den i posten til meg.

Edit: Fant tilsvarende på lenken til joka, en ikke-original i Australia, som koster AUD 20 + AUD 50 i frakt. Vurderer den som alternativ.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Der var det litt mer akseptable priser! I mellomtiden har jeg bygget om strammemekanismen fra fjærstramming til justerbar mekanisk stramming (ala registerrem), satt på den nesten tannløse remmen andre veien (ikke vrengt, men slik at den drar andre veien, slik at den siden av tennene som ikke er helt borte får tak) og stammet den så hardt jeg turte. Nå har jeg frest en times tid, og det funker fint. Hvor lenge gjenstår å se, men nå vet jeg hvor jeg finner en som passer, og hvordan jeg kan få den sendt hit for en grei pris. Takk til alle som har kommet med tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...