Gå til innhold

Kortjungel!.... hvilket kort?

preje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit - skal ha nytt skjermkort, men det er jo så mye der ute.

Hvilket av disse to for eksempel er det lurest å legge penga i, og hvorfor?

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

eller

ASUS Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Takker for svar! :)

Uten at jeg skal trekke noen konklusjoner så mener jeg at 5850 kortet er bedre, har erfaring med 5870. Kommer vel helt an på hva du skal bruke skjermkortet til? :)

Lenke til kommentar

OJ!!!!! Her var det skikkelig trafikk :dontgetit:

Takker EnokseN for svar ;)

Hva jeg skal bruke skjermkortet til ja..... jeg er jo ingen "gamer", men jeg ønsker ikke at skjermkortet skal være noen flaskehals i oppsettet. Når jeg bygde maskina for et år siden var det flere som sa at til bildebehandling, som jeg holder på med litt på hobbybasis, holder nesten alle skjermkort. Jeg fikk opplyst at til og med Radeon HD 4550 skulle duge. Og det gjorde for så vidt det, men jeg har hele tiden syntes at det går litt tregt. Nå ønsker jeg en oppgradering på dette området. Og i Windows 7 sin "ytelsestest" av maskinvaren, er det skjermkortet som kommer klart dårligst ut. Havner faktisk på 4,6 mens cpu ligger på 7,5, og RAM på 7,8.

Men det jeg lurer på - tallene 5850 og 6850 - er det ikke slik at det høyeste tallet indikerer et nyere kort, og automatisk burde det være bedre spesifikasjoner enn det med lavere tall? :dontgetit:

Prismessig er 5850 dyrere, noe som igjen skulle tilsi at det er det beste kortet, hvis du skjønner.

Hjelp ønskes - gjerne fra flere der ute. :new_woot:

Endret av preje
Lenke til kommentar

Når AMD fikk ut 68** og 69** fikk de også en ny struktur/akitektur på grafikkortene. Så 68** serien byttet ut 58** hvis jeg ikke tar helt feil. Så 6850 byttet ut for 5850 osv. Men 58**-kortene har litt mer ytelse enn det tilsvarende 68**-kortet.

Om jeg har forstått alt riktig :p Syns det var litt vanskelig å henge med når AMD fikk ut nye kort.

Lenke til kommentar

Kan Photoshop og lignende benytte seg av GPU aksellerasjon på AMD/ATI kort? Om ikke så ser jeg ikke hvordan denne oppgraderingen skal kunne hjelpe deg med bildebehandlingen.

Hmmmm.... godt spørsmål :ohmy:

Noen andre som vet noe om det tro? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Kan Photoshop og lignende benytte seg av GPU aksellerasjon på AMD/ATI kort? Om ikke så ser jeg ikke hvordan denne oppgraderingen skal kunne hjelpe deg med bildebehandlingen.

Ja, i følge sidene til Adobe så støtter Photoshop GPU aksellerasjon på AMD/ATI kort :)

Her er info om det

Om Jeg skulle ha tatt det valget så hadde jeg tatt HD 5850 kortet, for det er bedre enn HD 6850. Så kan tenke med at den skal være bedre til Photoshop :)

Endret av EnokseN
Lenke til kommentar

Viktig huskeregel, AMD sine Radeon er ikke like bra som ATi sine Radeon.

68xx byttet ut 57xx og 69xx er arvtagerne til 58xx.

Men men, her i huset finnes ikke AMD, her er det ATi som gjelder, AMD kan gå hjem med navnet sitt :p

Jeg visste ikke at det var forskjeller på AMD og ATI :ohmy:

Så da må man passe på her også at man kjøper "riktig" da? :hmm:

Endret av preje
Lenke til kommentar

Litt spøk den der, AMD kastet ATi navnet med 6xxx serien, men hos enkelte tviholder vi på det gamle og mest riktige navnet.

Tross alt, ATi har vært mer suksessrikt enn AMD på flere fronter, men om du ser på ytelses tester mellom 5870 og 6870 så vil du skjønne "huskeregelen" :p

Lenke til kommentar

Ja, i følge sidene til Adobe så støtter Photoshop GPU aksellerasjon på AMD/ATI kort :)

Her er info om det

Om Jeg skulle ha tatt det valget så hadde jeg tatt HD 5850 kortet, for det er bedre enn HD 6850. Så kan tenke med at den skal være bedre til Photoshop :)

Hvordan kommer du fram til det? Det er akkurat sånt jeg vil vite. Jeg trodde at høyere tall automatisk betydde nyere og bedre kort?

Lenke til kommentar

Gjør nok ikke det. Det er mye tull når det gjelder modellnumrering av skjermkort. Ofte hender det også at gamle modeller får et modellnummer som ser bedre ut uten at noe på kortet blir forandra.

Eneste måten å finne ut slikt er egentlig å se på tester av kortet, og se hvor godt de kommer ut i forhold til andre kort.

Lenke til kommentar

Her er info om det

Hvordan kommer du fram til det? Det er akkurat sånt jeg vil vite. Jeg trodde at høyere tall automatisk betydde nyere og bedre kort?

Sånn som jeg trur det så betyr det første tallet serien og det andre tallet under serien, og resten av tallene er vel for å kunne spesifisere kortene. Dette er bare ett skudd i blinde. Kanksje jeg har rett :)

Lenke til kommentar

bildebehandling er sånn merkelig greie, hvor veldig få egentlig vet hvor flaskehalsen ligger men folk gladelig bruker to månedslønner på en pc, og den neste månedslønna på en skjerm. Istedetfor bil kjøper de seg kamera, men spør man hvor flaskehalsen ligger er det ingen som har peil :)

Lenke til kommentar

Litt spøk den der, AMD kastet ATi navnet med 6xxx serien, men hos enkelte tviholder vi på det gamle og mest riktige navnet.

Tross alt, ATi har vært mer suksessrikt enn AMD på flere fronter, men om du ser på ytelses tester mellom 5870 og 6870 så vil du skjønne "huskeregelen" :p

Bare for å skli enda lenger unna tema så har vel kortene vært amd-brandede helt siden 4-serien :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...