Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en slår seg av - hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg installerte Battlefield Bad Company 2 i dag, og satte meg ned for å spille med et par kompiser.

Etter en stund (4-5 min) inne i spillet, slår bare PCen seg av. Skjønner ikke hva det kan komme av. Tenkte kanskje maskinen ble for varm, men jeg lastet ned RealTemp og ifølge oversikten der ligger temperaturen på rundt 65-70 grader ingame.

Jeg lastet ned nye drivere til skjermkortet (ATI), men det hjalp lite. Jeg trodde først det funket, for etter å ha lastet ned driverne kunne jeg spille en del lengre, men den slo seg til slutt av igjen.

Jeg hadde et lignende problem med Starcraft 2, men da førs bare skjermen helt. Så masse striper over skjermen, og måtte reboote vha. power knappen. Nå derimot slår PCen seg av, som sagt.

Noen som har peiling på hva det kan være, og hvordan jeg kan fikse problemet? Sykt irriterende :(

Edit: Jeg så ikke at det var lagd en lignende topic før jeg postet dette. Frustrasjonen gjorde vel at jeg var litt ivrig. Link

Edit 2: Var så ivrig at jeg glemte å inkludere hvilken PC jeg sitter på: Asus G73JH I5-450M (laptop).

Endret av pokerfjes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså den temperaturen du snakker om, 65-70 grader, er det på skjermkort, CPU eller hva??

Jeg vet at en del brukere har hatt problemer med den modellen av G73, men de har stort sett fikset det med en BIOS oppdatering. Sjekk hvilken BIOS versjon du har og har du ikke den siste, last ned siste BIOS fra Asus support.

OBS, regner med at du vet hvordan BIOS oppdateres.

Lenke til kommentar

Jeg innstalerte HWiNFO og fikk registrert at temperaturen på GPU nådde så mye som 103 grader etter bare 2-3 min ingame. Jeg søkte hjelp på et Asus forum hvor mange hadde hatt dette problemet, og de sier at det eneste som hjelper er å få lagt ny kjølepasta.

Å oppdatere BIOS skulle vist funke i enkelte tilfeller også, men 103 grader er vel litt mye er det ikke? Oppdatering av BIOS er jeg ikke helt stødig på i utgangspunktet. Hørte rykter om at hvis man ikke visste hva man gjorde, kunne ting fort gå til helvete..

Lenke til kommentar

103 grader på GPU er altfor mye ja. Legge på ny kjølepasta, tja, mulig det vil hjelpe men det er ikke bare å gjøre det på en laptop.

Som sagt så kan det hjelpe med en BIOS oppdatering, den siste skal hvis ha med viften på nettopp skjermkortet å gjøre. Er du ikke helt hypp på å gjøre det selv, kan vel en kompis hjelpe deg litt. Dessuten hvis man bruker EZ-Flash er det lite som kan gå galt.

Kort fortalt så laster du ned BIOS fra Asus Support, pakker ut filen men Winzip eller Winrar, kopierer så BIOS filen til en USB minnestikke. Slå av PCen, sett USB stikken i en USB port, start så PCen, og når du har Asus logoen eller hva nå som vises hos deg, trykker du Alt+F2 da skal EZ-Flash starte etter en liten stund. Bruk så Tab tasten eller pil tatser for å finne USB stikken med BIOS filen på. Mener å huske den ender .rom eller noe slikt. Resten gjør stort sett EZ-Flash for deg.

Lenke til kommentar

Ok, takker. Skal se hva jeg får til senere. Om dette mot all formodning skulle senke temperaturen med 30-40 grader, blir jeg en utrolig happy camper. Hvis ikke ringer jeg MPX imorgen og hører hva de kan gjøre. Har jo fortsatt garantien, tross alt.

Lenke til kommentar

Prøvde å oppdatere BIOS i går kveld før jeg la meg. Jeg lastet ned filen fra

http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=8je5Ot4HBnKOdT81.

BIOS211

To change threshold of the "Fan Full Run" setting for VGA device

Formaterte UBS brikken til FAT32, reboota PCen og fikk inn i BIOS. Men jeg finner ikke minnebrikken.

Tok et par bilder med mobilen, her er hva jeg ser:

bios1i.jpg

bios2d.jpg

Noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...