Fizzle Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Heisann. Begynte på videregående i fjor, og merket fort at gymmen her er en del tøffere enn på ungdomsskolen. Er 16 år gammel, og trenger å komme meg i bedre form. Jeg gjør det rimelig bra når det kommer til jogging og sportslige øvelser som f.eks basketball, fotball, håndball osv, men jeg sliter en god del når det kommer til styrkeprøven. Jeg har veldig lite styrke i armene, og trenger virkelig å bli litt sterkere. Akkurat nå klarer jeg kanskje 5 - 8 repetisjoner (Opp og ned) med 30 / 35 kg på stanga. Dette tilsvarer karakter 1 eller 2 tror jeg. Man må klare sirka 50 repetisjoner for å få 6. Så hvordan går jeg fram når jeg skal begynne å trene nå? Skal jeg ta f.eks 10 repetisjoner i 3 - 4 sett med lite på stanga, eller så mye jeg klarer på stanga noen få ganger? Er kanskje viktig å nevne at jeg nesten aldri har vært borti benkpress før, har bare gjort det 2 ganger på videregående. Jeg trenger virkelig litt treningstips her, håper på å klare 40 - 50 repetisjoner med 35 på stanga til neste år hvis det er mulig. Hva bør jeg spise? Holde meg unna? Hvor mange sett bør man ta? Hvor lang pause mellom hvert sett? Hvor mange ganger bør jeg trene i uka? Hvis noen kan gi meg litt informasjon og tips ville det vært suuupert!! Takk uansett Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Jeg trodde benkpress var maksimalstyrke? Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Ingen som kan hjelpe meg litt med tips :o Lenke til kommentar
chipseh Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Anbefaler deg å starte med lite på stangen om gangen for heller å ta mange repetisjoner. Siden du nå ca klarer 10 ganger ved 30 kg vil jeg anbefale deg å ta 25 kg 15 repetisjoner 3 ganger med ca 30 sekunders pause mellom hver gang. Men du burde gjøre annet enn bare benkpress Og prøv å tren ca 3 ganger i uka med 1 dags mellomrom f.eks tirsdag, torsdag lørdag. + den dagen hvor dere har gym da Håper dette hjalp? Endret 13. februar 2011 av chipseh Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg vet ikke om jeg klarer det engang faktisk. Tror jeg skal prøve 10x repetisjoner med 20 på stanga i 3 sett. Etter å ha gjort det en liten stund kan jeg sikkert øke litt. Du nevnte at jeg ikke bør trene bare benkpress, hva mer ville vært lurt å trene for meg? Jeg skal begynne å jogge litt, men det var vell noe annet du tenkte på? Lenke til kommentar
chipseh Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg tenkte på noe annet med styrke F.eks om du har vekter så er det forskjellige øvelser hvor du trener biceps og triceps. Om du har hørt om det? Og om det er et treningssenter rett i nærheten så vil jeg anbefale deg å begynne der og spør om en time hvor du kan få hjelp til å skrive et treningsopplegg. Og vist ikke så har du jo armhevninger om du har teknikken til det? Vist ikke har dere sikkert forskjellige apparater på skolen hvor du kan trene styrke. Benkpress er jo som regel for å sjekke hvor mye styrke du har som er skrevet litt lengre oppe av en annen. Du trener jo styrke da også, men ikke like mye som på andre apparater. ^^ Tenkte jeg ikke skulle si noe om kondisjonstrening siden du syntes den er helt grei den er nok ikke det største problemet å trene opp så det regner jeg med du klarer fint alene Lenke til kommentar
HOK Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Mener du at man kun tar benkpress for å teste styrken sin, og at man ikke blir noe særlig sterkere av å ta det? Lenke til kommentar
chipseh Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Nei nei. Du blir jo sterkere, men musklene blir ikke trent like mye som ved andre øvelser. Som oftest så blir det bare brukt til å sjekke hvilken styrke du har. Men du kan selvsagt bruke det til å trene muskler også, da vil jeg anbefale å ikke ta for tungt som skrevet over, men heller flere repetisjoner fordi musklene blir brukt mer da enn om du bare tar så tungt du kan så få ganger du klarer Lenke til kommentar
HOK Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Hvilke andre øvelser mener du da er bedre for å trene bryst, enn benkpress? Du vet det at ved få repetisjoner bygger man styrke, og ved mange repetisjoner bygger man volum? Lenke til kommentar
chipseh Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Har ikke jeg fått høre .. Jeg har fått høre å ta rundt 15 repetisjoner 2-3 ganger fordi det er best for musklene i armene. Og benkpress er jo ikke bare bryst, du trener jo også triceps og litt skuldre. Men da tenker jeg på andre øvelser som trener biceps og triceps spesielt med vekter. Også var det en ting til som jeg har fått anbefalt nå i det siste, men husker ikke hva det het. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Som sagt: Få repitisjoner = Styrke. Mange repetisjoner = Volum Lenke til kommentar
chipseh Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 haha, da er de som jobber som private trenere her i follo (noen av dem) idioter innenfor yrket sitt. Da har de lært meg feil. Da skal jeg til å skrive nytt treningsprogram ^^ Lenke til kommentar
HOK Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte personlige trenere har dårlige kunnskaper rundt styrketrening. Spesielt hvis de ikke driver med dette selv. Men det skal sies at man også finner mange som er veldige flinke. Hadde en tidligere bodybuilder på elixia. Han kunne sakene sine, og lærte en del fra han. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Man finner også mye ut på egenhånd også (desverre?) Er viktig å lytte til kroppen din. Jeg fikk betennelse i skuldre fordi jeg trente for mye i forhold til jobben min som er ganske fysisk krevende. Merket at jeg fikk klikking i ene skuldra når jeg trente arnoldpress, men jeg lot være å lytte til kroppen min så pådro meg heldigvis betennelse i Jula så ble ganske for kvitt den ved å bare la være å belaste den noe særlig og er tilbake i full trening nå Bare sier dette for deg som skal ut i arbeidslivet etterhvert: Å tilpasse treningen etter jobben din er ingen dum ide. Belaster du skuldre mye så vær obs når du trener skuldre osv Endret 19. februar 2011 av MongoMan Lenke til kommentar
nolongeravailable Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) -snip- Endret 26. april 2016 av coyote93 Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Man finner også mye ut på egenhånd også (desverre?) Er viktig å lytte til kroppen din. Jeg fikk betennelse i skuldre fordi jeg trente for mye i forhold til jobben min som er ganske fysisk krevende. Merket at jeg fikk klikking i ene skuldra når jeg trente arnoldpress, men jeg lot være å lytte til kroppen min så pådro meg heldigvis betennelse i Jula så ble ganske for kvitt den ved å bare la være å belaste den noe særlig og er tilbake i full trening nå Bare sier dette for deg som skal ut i arbeidslivet etterhvert: Å tilpasse treningen etter jobben din er ingen dum ide. Belaster du skuldre mye så vær obs når du trener skuldre osv Ang. den klikkingen i skuldrene. Kan du utdype hvordan det var? Føler at jeg har en liten, svak ''klikk'' når jeg trenger skuldre, eller løfter armen strakt oppover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå