auto82 Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 hei! dette er bare et spørsmål om det er noen som vet med 100% sikkerhet om det er sjåfør av kjøretøy eller den som påroper seg ansvaret for dirigering av kjøretøyet som får skuld i en evt. trafikk uhell. bare lurer, hatt noen diskusjoner det eg mener at sjåfør uansett har ansvar. men ser noen synspunkter som retter mot at dirigent burde tatt på seg skuld. om en som dirigerer et vogntog ut på en vei "rygging" og ting skjer eller om en dirigerer en personbil ut av parkering og dulter borti noen biler.. noen som har et klart svar på det ene eller det andre? helge Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Jeg har dirigert trafikk noen få ganger, både i et lyskryss og på vei. I de tilfellene fungerte jeg enkelt og greit som et lys. Til vanlig, hvis noen kolliderer i et lyskryss skylder man vel ikke på lysene, gjør man vel? Jeg er ikke helt istand til å skjønne hva problemstillingen er her. For eksempel, hvis den som dirigerer skal hjelpe en lastebil som må rygge ut på veien stanser jo vedkommende all annen trafikk, enkelt og greit. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Den som fører et kjøretøy har selvsagt ansvar for kjøretøyet han eller hun fører. Lenke til kommentar
auto82 Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 eg mener jo att sjåfør uansett situasjon har ansvar om det skulle oppstå et uhell som bulk, kresj eller lignende. men det er noen som har komt med påstand om at ,, når man har en annen person som skal hjelpe en sjåfør ut av en "trang" parkering eller lignende, sjåfør følger visningene til den som dirigerer og at det likevel skjer et uhell.. har den som dirigerte da noe ansvar for det som skjedde og må ta delt skuld..? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Høyst tvilsomt, det er jo ingen som kan bevise at sjåføren FAKTISK fulgte anvisningene... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Du som dirigerer er jo sjåførens øyne, sitter det en to åring og leker rett bak hengeren og du står bak der og dirigerer så slipper du neppe unna ansvaret hvis denne blir påkjørt. I ett slikt scenario tror jeg neppe sjåføren blir klandret så lenge han rygget etter anvisning. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Dirigering eller ei, sjåføren fører bilen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Det er alltid føreren sitt ansvar. Dersom føraren ikkje er heilt sikker på at det er klart så skal han/ho ikkje rygge. § 11. Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. [...] Legg merke til at det her står at ein skal forvisse seg om at skade ikkje kan oppstå, dersom du rygger etter anvisning og skade likevel oppstår så har ikkje føreren av kjøyretøyet forvissa seg om at skade ikkje kan oppstå. Men når det er sakt så vil det å ha brukt nokon til å dirigere seg være formildande med tanke på at det då har vært gjort forsøk på å unngå skade. I tillegg, dette er ikkje så veldig relevant men i samme forskrift: [...] 2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører. [...] Ein kan nok kanskje argumentere for at personer med kompetansen som er nemt her som pågrunn av dårlig trafikkdirigering forårsaker ulykke vil kunne holdast ansvarlig, men då tenker vi meir av typen politi som dirigerer lyskryss som er i ustand og som vinker fram to biler slik at dei kjem på kollisjonskurs. Men sjølv då vil det nok være eit tynnt grunnlag sidan det er bilføraren som skal forsikre seg om at det er tryggt å kjøyre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det er alltid føreren sitt ansvar. Dersom føraren ikkje er heilt sikker på at det er klart så skal han/ho ikkje rygge. § 11. Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. [...] Legg merke til at det her står at ein skal forvisse seg om at skade ikkje kan oppstå, dersom du rygger etter anvisning og skade likevel oppstår så har ikkje føreren av kjøyretøyet forvissa seg om at skade ikkje kan oppstå. Merk også at det står eller. Det vil si at man enten skal forvisse seg ved egen inspeksjon om at det ikke kan oppstå skade, eller ha dirigent. Spørsmålet blir strengt tatt om man er ansvarlig for at ens dirigent er kompetent. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå