Gå til innhold

Tjener man penger på å kjøpe en hybel?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å regne på det helt rasjonelt. Det er nok i balanse ved en husleie på 9000 kroner ved et hus på 2.5 million ved 20 % egenkapital med 3 % verdiøkning på både hus og leie (per år). Da har jeg brukt en fastrente på 30 år som ikke finnes, men burde eksistert på 5.8 % og et usikkert skattefradrag. Jeg tror bare ikke markedet tenker så rasjonelt at de tar med denne sparingen i nedbetaling jeg nå har tatt med. De ser nok mer på løpende utgifter. Flytende rente ved å kjøpe vs en relativt forutsigbar leie. Det som gir minst kontanter ut vinduet, i løpende utgifter. Jeg tror ikke det at nedbetaling er en sparing er noe som går inn i hodet til noen som kjøper. Trolig kommer det en skikkelig korreksjon (tror jeg), og etterpå tror jeg kanskje det skjer en endring slik at de fleste finansierer med fastrente (som i USA). Det kan ha negative konsekvenser for økonomien om det blir nødvendig å takle høy inflasjon og alle har spekulert i flytende renter. Det burde introduseres gunstig (kunstig lav) fastrente over 30 år for de som kjøper bolig for første gang og oppfyller visse krav, fremfor et skattefradrag for alle. Skattefordelen på renter er dum fordi den bare presser opp prisene, uten at det egentlig blir noen sparing av det. De eneste som tjener er de som har en bolig de kjøpte før dette ble introdusert, som de skal selge nå.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...