Gå til innhold

Hva blir billigst? (Fra utlandet.)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal kjøpe ny gitarforsterker, og denne kommer til å bli litt dyr, så jeg har funnet ut at det blir billigst å kjøpe fra utlandet. Prisen på forsterkeren er rundt 10K.

Det jeg lurer på hva som blir billigst av er:

Bestille fra USA: Gratis frakt, men toll og moms kommer i tilleg. Hvor mye er dette?

Jeg skal til England i påsken, til noen venner, så jeg kan bestille den hjem til de. Og hente den der. Men jeg skal fly, så hvordan skal jeg gjøre dette? Burde jeg sende den i posten eller sende den med flyet?

Takk for alle svar :)

Endret av DevilFish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle varer over 1000kr må du betale et gebyr på 120kr på for å fortolle via Posten (uansett hvilket sendefirma du bruker.

Å så kommer mva (merverdiavgift) på 25% av prisen. Altså hvis den koster 10K der, så vil du få ei regning på 2500kr + (minst 120 kr). Hvis denne veier mer enn 2-5-10-15-20 kg kommer dette i tillegg. Dette kan du blandt annet finne litt om på Posten.no sine nettsider eller søk etter toll på google :)

Du vil nok ikke spare så mye på å kjøpe ting over 5000kr fra utlandet over internett :) 1

Ville heller kjøpt den i england (pass på at input er samme som i norge) å send den som 1 ekstra kolli. Men som igjen blir maks 10 eller 20 kg. Alt etter hva flyselskapet godtar. Norwegian tar 20kg per kolli, altså bagasje bag. :)

Det blir MYE billigere enn Posten. Dessuten behandles den sikkert ikke noe verre x)Tror du slipper både toll og mva hvis du kjøper den der og tar den med deg via flyet.

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar

Tusen takk for langt å bra svar! :)

Hvis jeg kjøper den i England, betale rjeg jo engelsk moms, så da slipper jeg vel moms i Norge.

Du snakket om kolli.. Er dette noe jeg kan kjøpe, sånn at jeg kan sende det i tilleg til de kiloene jeg har som bagasje?

Lenke til kommentar

Å så kommer mva (merverdiavgift) på 25% av prisen. Altså hvis den koster 10K der, så vil du få ei regning på 2500kr + (minst 120 kr). Hvis denne veier mer enn 2-5-10-15-20 kg kommer dette i tillegg.

Tror du slipper både toll og mva hvis du kjøper den der og tar den med deg via flyet.

1) Moms påvirkes ikke av vekt.

2) Moms betales på alle varer med vareverdi over NOK 200,- (ved forsendelse til Norge). Porto/forsikring kommer i tillegg i beregningsgrunnalget.

3) Du slipper ikke moms ved å frakte varen selv (grense på 6000,- når du har vært ute av landet minst 24 timer. Dette er en totalgranse - det vil si verdien av alt du har kjøpt ute [også sprit/røykkvoten]. En enkeltvare som koster mer enn 6000 kan ikke "deles", det vil si at hele vareverdien inngår i beregning av moms.

4) beregning av vareverdi skjer etter tolletatens valutakurser på det tidspunkt varen fortolles (altså ikke kurs den dagen varen ble kjøpt og betalt).

5) Det er ikke toll eller særavgifter på elekronikk.

Lenke til kommentar

3) Du slipper ikke moms ved å frakte varen selv (grense på 6000,- når du har vært ute av landet minst 24 timer. Dette er en totalgranse - det vil si verdien av alt du har kjøpt ute [også sprit/røykkvoten]. En enkeltvare som koster mer enn 6000 kan ikke "deles", det vil si at hele vareverdien inngår i beregning av moms.

Betyr at hvis jeg er i utlandet mindre enn 24 timer, så slipper jeg moms?

Men hva blir billigst da? Kjøpe den i USA for 6000,- + moms eller i England for 7000,- + moms + kolli. ?

Lenke til kommentar

Mente at fortollingsbegyret er priset etter vekta. Ikke mva.

Tror den er billigst å kjøpe i england.

Kolli er antall bagasje. Det bestiller du når du kjøper flybilletten. Du kan også snakke med flyselskapet ditt på flyplassen på tur hjem å fortelle at du har har en ekstra kolli.

Du får momsfri dersom du kjører til Sverige å handler og kjører hjem igjen samme dag (altså på under 24 timer) men regner med du skal være lenger siden du skal til England :)

Men dette bør du sjekke ut ettersom jeg er litt usikker på om du slipper moms om du handler i utlandet å selv bringer det tilbake. http://www.dinside.no/28464/tjen-paa-toll eller http://www.toll.no. Men kjenner flere som har vært utvekslingselev i Englang å hatt med masse ting uten ekstra toll og moms på det, slik som den andre personen her mener. Ikke stol blindt på oss :p

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...