Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Småproblemer med første bil

knutsen92

Anbefalte innlegg

Heihei!

Har da to mer eller mindre problemer med bilen.

Feil nr 1, baklyset på venstre side, den nekter å lyse. (Bremselys og Ryggelys fungerer)

Har da forsøkt å bytte ut pæren, har også testet pæra i ryggelysdelen, og den fungerer.

Må da være noe galt med elektronikken? I så fall, hvordan fikser jeg den?

Feil nr 2, ABS lever sin egen verden. Uansett hvor hardt jeg bremser, så slår den inn.

Har jeg høy fart, bråbremser, så fungerer den.

Men den slå også inn hvis jeg for eksempel kjører i sakte fart, og trykker bremsen fort inn eller sakte inn, så vil den slå inn uansett, og gjør at jeg nesten ikke får stoppet.

Dette er egentlig litt skummelt, da jeg har kommet veldig nær noen biler.

Her regner jeg med det er sensoren som er synderen? I så fall, hvordan fikses den og kan dette gjøres selv enkelt? Eller må man inn i computer delen på bilen og fikse?

Bilen dette gjelder er en Audi A4 1.8 96mod. (Automatgir).

Håper på god tilbakemelding, trenger all hjelp som går ann!

God helg!

- Knutsen92

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Send den inn til verksted, med mindre du har mekanisk kompetanse. Har du ikke råd til vedlikeholds regningen, da har du heller egentlig ikke råd til å ha en bil på veien, så se å få vraket av veien da det er en ustabil kjerre som utgjør en sikkerhetsrisiko.

Lenke til kommentar

Og et tips siden det er første gangsbilen din. Mange slurver med bytte av bremsevæsken, den skal byttes hvert 2.år . Har du ikke papirer eller ikke vet om den er byttet de 2 siste årene må du få det gjort. Bremsevæske trekker til seg fuktighet og vil tilslutt bli så fuktig at den koker, da hjelper det lite selv med nye bremser og verdens beste dekk. Alle verksteder bytter dette, koster mellom 800-1200kr.

Lenke til kommentar

Send den inn til verksted, med mindre du har mekanisk kompetanse. Har du ikke råd til vedlikeholds regningen, da har du heller egentlig ikke råd til å ha en bil på veien, så se å få vraket av veien da det er en ustabil kjerre som utgjør en sikkerhetsrisiko.

Såppas? Godt humøre eller?

For det første kan jeg si det er en fantastisk god bil å kjøre.

For det andre er den langt fra et vrak, da den er helt strøken med et defekt lys og en litt kødden ABS. Fungerer jo helt fint når sikringen fjernes, men ønsker jo så klart en fungerer ABS.

Og til dere andre, så skal jeg vurdere å sende den inn til verksted, penger ikke noe problem da jeg jobber 7-17.00 hver dag.

Og et tips siden det er første gangsbilen din. Mange slurver med bytte av bremsevæsken, den skal byttes hvert 2.år . Har du ikke papirer eller ikke vet om den er byttet de 2 siste årene må du få det gjort. Bremsevæske trekker til seg fuktighet og vil tilslutt bli så fuktig at den koker, da hjelper det lite selv med nye bremser og verdens beste dekk. Alle verksteder bytter dette, koster mellom 800-1200kr.

Bilen har vært på service hver 10 000km.

Gått 245 000.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du har sansynligvis ett eller to hjul som ikke bremser pga ABSen kobler det ut med en gang. På en såpass gammel bil er det sansynligvis bare 3 kanaler på ABSen, som betyr at enten har du ett forhjul som ikke bremser, eller ingen av bakhjulene bremser (slike biler har ofte 4 fysiske kanaler, bare at elektronikken styrer begge kanalene bak under ett (sansynligvis for å hindre bilen i å snurre rundt ved varierende veigrep bak)). Å ikke ha noe bremser bak vil være bedre enn ingen brems på ett av forhjulene, men uansett betyr det at bilen vil være veldig ustabil på enkelte føreforhold under oppbremsin (derav er den livsfarlig på veien). Det vil nok være vesentlig lettere å finne feilen med feilkodeavlesing enn å forsøke å bytte sensorer. Kan likegodt være en krans det er feil med som en sensor.

Å ta ut sikringen på ABSen kan være bedre dersom det er tilfelle hvor det er et forhjul som ikke bremser, men det kan føre til feil bremsefordeling mellom foran og bak som er veldig farlig.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...