Gå til innhold

Bachelor m/ erfaring vs Mastergrad

BertNaked

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er.

Hva er klokest valg når man skal gå historie/kultur-fag av bachelor eller master?

Nå tenker jeg da på at man tar 3 åring bachelor og får seg 2 års jobberfaring innenfor yrket man ønsker, er bedre enn å ta å bruke de 2 årene på en master istedenfor?

Mer erfaring - høyere lønn og foretrukket i markedet.

Master - enda høyere begynnerlønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt lite info her.

Hvilken jobb tenker du på? Har du sjekket hvilken lønn du kan forvente med hhv master eller bachelor.

Offentlig sektor har ganske strenge regler for uttelling pga ansiennitet.

Om det ikke er krav/ettespørres master vil erfaring kunne slå positivt ut i forhold til hvor attraktiv en er som arbeidssøker, særlig innenfor samme bedrift. Master er da ofte noe som er ønsket, men igjen det avhenger av yrke.

Lenke til kommentar

Arkiv med mål å jobbe i statlig arkiv (riksarkivet). Er vel fokus med tanke på meg. :)

Har lest meg fram til at riksarkivet mulig ansettet folk med høyere utdanning (master?), men vil da master komme framfor en med noen år erfaring og bachelor?

Og jeg finner ikke ut hvor man har disse lønnsoversiktene / ratene.

Endret av Sower
Lenke til kommentar

Altså, det jeg har funnet ut hittil er fra et intervju med ei som er i riksarkivet:

Kva for utdanning og kvalifikasjonar er naudsynte for å bli arkivar?

- Det finst arkiv på ulike nivå, og det er veldig ulike krav til bakgrunn og utdanning på dei ulike nivåa. For å arbeide i Riksarkivet må du ha høgare utdanning. Tradisjonelt har dei tilsett folk med master i historie. Ein kan òg bli vurdert med anna fagleg bakgrunn, men ein må ha arkivfag i fagkretsen. I tillegg bør ein ha erfaring frå arbeid i arkiv for å få jobb som arkivar i Riksarkivet.

Det gir vel ikke helt mening at en nyutdannet med Master får en jobbstilling ovenfor en med bachelor i samme utdanning som har 2 års jobberfaring?

Og når du ser på lønningene, så lurer jeg litt på om det går på erfaring eller utdanning.

lønn som arkivleder i lønnstrinn 54 ¿ 62 (f.t kr 425.600 ¿ 490.900) avhengig av utdannelse og erfaring

Hva veier mest. Utdannelse eller erfaring? SIGH!

Endret av Sower
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke mulighet til å sette meg inn i lovverket rundt dette, men;

Du bør ha arkivfaglig utdannelse, altså ikke "vanlig" historie.

Det er vel ikke så fryktelig sannsynlig at du blir arkivleder med det første, så de 429 000 kronene tror jeg blir vanskelig å få de første årene med bachelor.

Om du først skaffer deg en relevant jobb med bachelor vil det helt sikkert være mulig å utdanne seg mens du er i fullt arbeid om det er nødvendig/hensiktsmessig for deg. Om arbeidsgiver ser på deg som en ressurs/har et behov vil det sikkert gå greit.

Om en er pragmatisk vil jeg si at du bare bør ta bachelor graden din og søke jobber mens du samtidig søker på master. På den måten får du det beste av begge verdener.

Du kan:

1. Ta jobben og la det være med det om det synes mest hensiktsmessig

2. Ta jobben og sørge for at arbeidsgiver legger til rette for deg slik at du kan utdanne deg mer mens du er i 100% stilling. Dette kan du nevne for arbeidsgiver på intervju og bør bare telle positivt for deg i forhold til å få stillingen. Finnes også en del fine ordninger for etterutdanning. På denne måten får du erfaringen + utdanning og bør stå sterkere når du søker jobb i riksarkivet.

3. Om du ikke får relevant jobb, ta master. Du vil da i alle fall være kvalifisert for jobb i riksarkivet, men må sikkert ta annen jobb for å få erfaringen.

Det er en del usikkerhetsmomenter her som du sikkert ser. Får jeg jobb, får jeg ikke jobb, kommer jeg inn på master, fullfører jeg master, får jeg en trivelig sjef som er villig til å legge tilrette for mer utdanning osv.

Tror det er vanskelig å si hva de som ansetter kommer til å se etter og hvordan de vekter erfaring vs utdanning, da det avhenger av det behovet de har. Slik jeg ser de klippene du har med i posten over krever de ofte både master og erfaring. Om du ansettes avhenger også av hvilke kvalifikasjoner andre som søker stillingen har.

Jeg ville kanskje tatt en telefon til personalseksjonen lenke. Spørre høflig om de har litt tid og kan forklare hva du lurer på. Ofte veldig imøtekommende personer om du viser genuin interesse. Kanskje de har tips til utdanninger/kvalifikasjoner de har spesielt behov for?

Mye avhenger av deg, men det er klart at kontakter og erfaring er viktig.

Tror ikke jeg kan bidra med mer...

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Du bør ha arkivfaglig utdannelse, altså ikke "vanlig" historie.

De fleste stillingene som utlyses som arkivar krever "master i historie" og helst erfaring fra arkiv. Man kan vel ikke enda ta master i arkivstudiet.

Det er vel ikke så fryktelig sannsynlig at du blir arkivleder med det første, så de 429 000 kronene tror jeg blir vanskelig å få de første årene med bachelor.

Var bare ment som et eksempel, da jeg ikke finner 'arkivar' stillinger ute enda, men de har visstnok de samme kravene i.m.t utdannelse.

Takk for skikkelig til svar på det jeg lurte på. :D

Fikk en god del mer å tenke på, men det ser ut til at de fleste akrivar-stillingene i offentligheten som Euklid nevener krever Mastergrad uansett, så det blir vel noe uungåelig.

Ikke at det er krise, men da blir målet å ta bachelor på kortere tid enn 3 år om mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...