Gå til innhold

korte ned på mp3 filer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisan..

Hvis jeg forstår deg rett, så skal du altså dele opp mp3 fila...Det mener jeg bestemt du kan gjøre med virtualdub..Mulig det er andre måter å gjøre det på, men virtualdub kutter/spleiser divx avi filer så den fikser nok biffen med mp3 også..

Lykke til..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-02 14:47, JSS skrev:

Hvorfor ikke sende hele mp3'en?
:roll:

For etr spørsmål.

Når han sier han bare skal sende en liten del så må du vel godta det. Hotmail for eksempel nekter å åpne mailer med vedlegg i vanlig mp3-størrelse. I tillegg gåt det tregt å sende fra oppringt-forbindelse.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-02 14:39, henriksen skrev:

Jeg skal sende en liten utklipp fra ein Mp3 sang og lurer på om hvordan en korter ned på mp3 filer?.

Håper noen kan hjelpe meg.

Begynn med å konvertere mp3en til wav.

Dette kan gjøres slik i Winamp:

Preferences (Ctrl+P)

->Plug-ins

->Output

->Velg Disk Writer (merk deg hva den sto på først!)

->Configure, velg hvor filen skal til (eks c:temp)

->Spill av sangen (mulig du må starte Winamp på nytt først)

->Når du er fedig, husk å sette tilbake Output til originalen, slik at du ikke fyller opp disken med wav-filer etter hvert som du spiller av musikk :smile:

Last ned et lyd-program tilsvarende shareware-programmet GoldWave

GoldWave er lite, enkelt i bruk og gjør alt du trenger.

(Kom over dette på en demo-CD jeg hadde liggende for noen år siden. Det fine i mitt tilfelle var at det lå på CDen ferdig utpakket, og hver gang jeg startet programmet (fra CDen), nullstilte tidsbegrensningen seg :lol:)

Åpne wav-filen i lyd-programmet og slett det du ikke trenger

Lagre som wav når du er ferdig

Komprimer wav-filen til mp3 igjen

For å gjøre dette har du flere valg.

[*]Kanske støtter lyd-programmet du brukte i forrige punkt direkte komprimering til mp3. Se etter info om dette i hjelp-filen..

[*](I Windows XP)Du kan høyretrykke filen, velge Record, deretter Save as, velg Format -> Change, deretter mp3 og velg ønsket kvalitet.

Det dumme her er at WinXP kun støtter komprimering opp til 56kbit/s når det gjelder mp3, og det er lav kvalitet..

[*]Evt følg samme prosedyre som over, men velg Windows Media Audio (.wma), denne kan lages med høyere kvalitet, men pass litt på - ikke alle mp3-spillere støtter dette (Winamp Lite bla). Men mulig de fleste har støtte for disse gjennom Windows Media Player som følger med nyere Windows-versjoner (i hvert fall funker det i Windows XP!)

[*]Nok en mulighet er å bruke en annen encoder som Lame etc, feks søk på Google etter "mp3 encoders"

Når det gjelder Lame, er det et kommandolinjebasert program (men det er enkelt og svært bra!).

(legg wav'en og Lame i samme katalog for enklest bruk)

Gå til Start -> Kjør (Run) -> command, gå til katalogen med filene, skriv

lame navn.wav --alt-preset 128 cbr navn.mp3

Da får du en mp3 med 128kbit/s (med konstant bit rate hvis det sier deg noe :smile:)

Lykke til! :smile:

Black holes are where God devided by zero

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-02-02 18:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-02 18:53, LarsC skrev:

Humh, ikke med MP3-kodet lyd vel?

Etter at du har konvertert mp3'n til wav :smile:

Tenkte på det ekstremt god beskrevet innlegget på post nr. 2 eller 3, men han foreslår at du skal laste ned et program til å kutte den med...

Sound recorder i windows er jo bra til å kutte wav filer :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...