Cxz Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Hei, Vi har over en lengre tidsperiode hatt problemer med nettet. Vi har Internett fra Telenor og en hastighet på 2/0,4 Mbit/s. Når jeg spiller på PC-en er pingen helt normal og brukbar så fremst jeg er alene på nettverket. Så snart noen begynner med normal nettaktivitet, for eksempel som å laste inn en Youtube-film, hopper pingen i korte tidsperioder opp til 300-800. Det er ca. fire PC-er som er i bruk på samme tidspunkt på nettverket, der én av dem er PC-en til en leieboer. Ruteren vi har er Speedtouch 780WLT. Jeg har lest litt om en funksjon som heter QOS (Quality of Service) som jeg fant interessant, men det ser ut til at ruteren vår ikke har den funksjonen. Bør ikke pingen bli stabil hvis jeg setter opp hvilke nettaktivitetsområder som skal prioriteres? En annen ruter som Telenor tilbyr er ZyXEL P2602HWT. Denne har QOS-funksjonen. Hva bør jeg gjøre for å løse problemet? Vil et ruter-bytte kunne fungere? Problemet er svært irriterende, og spilling er rett og slett nytteløst. Endret 12. februar 2011 av Rotteh Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Litt tilleggsinformasjon: Nå har jeg snakket med Telenor. Jeg har forsøkt å nullstille ruteren - uten at det har hjulpet, i tillegg til at jeg har forsøkt med kabel - uten at det har hjulpet. Pingen er like jævlig. Selv om jeg er alene på nettverket, er pingen ekstremt ustabil. Telenor sender meg ruteren jeg pratet om i førsteposten til uken, så kanskje det hjelper, selv om jeg tviler. Helvete satan sier jeg bare. Endret 12. februar 2011 av Rotteh Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 19. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2011 Nå har jeg mottatt og satt opp det nye modemet. Problemet er der fremdeles. Forsøker å se om QoS-funksjonen kanskje kan hjelpe, men jeg aner ikke hva slags trafikk jeg skal prioritere for muligens å få en stabil ping. Noen som vet? WAN Managed Bandwidth : 477 kbps Traffic priority will be automatically assigned by 1. Ethernet Priority 2. IP Precedence 3. Packet Length VoIP From LAN 5 2 VoIP_WLAN From WLAN 5 3 AH From LAN 3 4 AH_WLAN From WLAN 3 5 ESP From LAN 3 6 ESP_WLAN From WLAN 3 7 HTTP From LAN 3 8 HTTP_WLAN From WLAN 3 9 HTTP-Proxy From LAN 3 10 HTTP_PROXY_WLAN From WLAN 3 11 HTTPS From LAN 3 12 HTTPS_WLAN From WLAN 3 13 Telnet From LAN 3 14 Telnet_WLAN From WLAN 3 15 SSH From LAN 4 16 SSH_WLAN From WLAN 4 17 DNS From LAN 4 18 DNS_WLAN From WLAN 4 19 ICMP From LAN 4 20 ICMP_WLAN From WLAN 4 21 IKE From LAN 4 22 IKE_WLAN From WLAN 4 23 RTSP From LAN 4 24 RTSP_WLAN From WLAN 4 25 DSCP From LAN 2 26 DSCP_WLAN From WLAN 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Det er jo ikke rart du opplever ping problemer. Med 4 maskiner på en så liten linje så skal det ikke mye til for at all tilgjengelig båndbredde blir brukt opp, som medfører at det tar lang tid for å sende/motta pakker og følgelig høy ping. Endret 21. februar 2011 av Uderzo Lenke til kommentar
Calondriel Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Be Telenor fikse det. Vanlige grunner for høy ping er: - Bruk av trådløst - Fubar ruter - Flere brukere/torrents i bakgrunnen Siden det ikke er noen av de over, må problemet ligge hos Telenor. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Be Telenor fikse det. Vanlige grunner for høy ping er: - Bruk av trådløst - Fubar ruter - Flere brukere/torrents i bakgrunnen Siden det ikke er noen av de over, må problemet ligge hos Telenor. Det er jo nøyaktig de grunnene til at TS har problemer. Har du overhodet lest det første innlegget? Hvordan kan Telenor fikse problemet, når problemet er at 4 personer streamer, surfer og spiller på en gang? Det er ikke Telenor det er noe i veien med, det er antall brukere på en relativt svak linje (2/o,4 Mbit). QoS skal derimot kunne prioritere spill slik at spilleren ikke får høy ping. Jeg har alternativet om å sette opp en liste på 3 typer aktiviteter med prioritet. I dag står listen på routeren slik: 1. Spill 2. Surfing 3. Streaming Dette fungerer bedre enn forrige router uten QoS, men tjenesten er langt i fra perfekt og jeg merker noe forskjell hvis noen f.eks. streamer. Endret 21. februar 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Be Telenor fikse det. Vanlige grunner for høy ping er: - Bruk av trådløst - Fubar ruter - Flere brukere/torrents i bakgrunnen Siden det ikke er noen av de over, må problemet ligge hos Telenor. Det er jo nøyaktig de grunnene til at TS har problemer. Har du overhodet lest det første innlegget? Hvordan kan Telenor fikse problemet, når problemet er at 4 personer streamer, surfer og spiller på en gang? Det er ikke Telenor det er noe i veien med, det er antall brukere på en relativt svak linje (2/o,4 Mbit). QoS skal derimot kunne prioritere spill slik at spilleren ikke får høy ping. Jeg har alternativet om å sette opp en liste på 3 typer aktiviteter med prioritet. I dag står listen på routeren slik: 1. Spill 2. Surfing 3. Streaming Dette fungerer bedre enn forrige router uten QoS, men tjenesten er langt i fra perfekt og jeg merker noe forskjell hvis noen f.eks. streamer. QoS i en slik ruter kommer sannsynligvis ikke til å hjelpe. Anbefaler rett å slett å oppgradere linjen, en 10mbits linje holder til det meste av bruk, priser finner du her: Telepriser.no 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Sjekk hvilken hastighet du kan få. Som nevnt før i posten, så har du en pinglelinje, som fører til at f.eks streaming av video kveler responstiden. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Sjekk hvilken hastighet du kan få. Som nevnt før i posten, så har du en pinglelinje, som fører til at f.eks streaming av video kveler responstiden. Evt kan du teste en av disse: http://www.nextgentel.no/privat/sjekk/ https://myzone.ventelo.no/registration.aspx?action=webregistration/webadslvopiregistration Disse kan stort sett levere raskere linjer enn Telenor så fremt de har eget utstyr i sentralen. 1 Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 19. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2011 (endret) Bumper denne. Problemet er til stede uansett om det er én eller flere som bruker linjen (i motsetning til det jeg skrev i førsteinnlegget). Det er ingen forskjell om jeg er den eneste som er på den - uten noen forstyrrende programmer i bakgrunnen. Problemet er også til stede når kabel brukes: pingen er stabil i rundt fem til ti minutter, og øker deretter plutselig drastisk i noen få sekunder, før den stabiliserer seg igjen. Er det noen direkte tiltak jeg kan gjøre for å finne problemet og for å få bukt med det? Telenor har innrømmet at linjen er for dårlig til å takle hastigheter høyere enn 2 Mbit. Endret 19. juni 2011 av Rotteh Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Bumper denne. Problemet er til stede uansett om det er én eller flere som bruker linjen (i motsetning til det jeg skrev i førsteinnlegget). Det er ingen forskjell om jeg er den eneste som er på den - uten noen forstyrrende programmer i bakgrunnen. Problemet er også til stede når kabel brukes: pingen er stabil i rundt fem til ti minutter, og øker deretter plutselig drastisk i noen få sekunder, før den stabiliserer seg igjen. Er det noen direkte tiltak jeg kan gjøre for å finne problemet og for å få bukt med det? Telenor har innrømmet at linjen er for dårlig til å takle hastigheter høyere enn 2 Mbit. Bytt til en annen leverandør som har eget utstyr i sentralen, selv om Telenor ikke takler mer enn 2mbit så kan det hende andre leverandører kan levere bedre. Sjekk nextgentel eller ventelo. Er ikke stort annet å gjøre, da linjen din er såpass dårlig som den er pr dags dato og da kan man ikke forvente bedre ping eller "stabilitet". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå