Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en PC nr 2 (Acer5920) (som jeg bruker til backup og media) som plutselig ikke vil fungere. Litt sånn småkrise pga bilder og dokumenter

Ved oppstart går den rett til "Feilgjenoppretting for Windows" med kun 2 valg

->Start oppstartsreparasjonsverktøyet (anbefales)

->Start Windows på vanlig måte

-Om jeg prøver på vanlig måte går den til blåskjerm med beskjed om at windows har funnet en feil og vil slå av pc for å forhindre at den ødelegges

-Om jeg starter oppstartsreparasjonsverktøyet får jeg 5 valg

->Startup repair (Startup repair cannot repair this computer automatically)

#Details

Problem event name: Startup Repair V2

Problem Signature 01: System Disk

02: 6.0.6000.16386.0.0.0.0

03: 0

04: 65537

05: Unknown

06: Corrupt Volume

07: 0

08: 1

09: Chkdsk

10: 31

OS version: 6.0.6000.2.0.0.256.1

Local ID: 1033

->System restore

#To perform an offline system restore you must specify which win installation you would like to restore. For example, if the installation located in "C:\Windows" should be restored, enter the following command: "rstrui.exe /OFFLINE:C:\Windows"

->Windows complete PC restore

#An internal error occured. The file directory is not a reparse point (0x80071126)

->Windows memory diagnostic tool

# Came up with nothing when I tried it

->Command prompt

#Tried a few commands with the following results (Starts with X:)

C: = The file or directory is corrupted and unreadable

D: = The file or directory is corrupted and unreadable

rstrui... -> "The system restore wizard is already running. This program will now exit.

#System Restore Wizard -> REstore system files and settings = No restore Points have neen created on your computer's system disk. To create a restore point, open "System protection"

#System protection -> System restore = Your computer is running in a limited diagnostic state. If you use system restore in this limited state, you cannot undo the restore operation

(Men får ikke gjort noe utenom å trykke "Cancel")

Ved oppstart funker både F2 og F12.

Håper noen har peiling og gidder å se på denne røra.

På forhånd takk

Endret av dogwonder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en korrupt sektor (eller flere) på disken.

Jeg ville ikke brukt tid på å få den til å boote. Bare plukk ut disken og koble den til en annen PC, enten internt eller med USB adapter.

Så kan du plukke ut filene hvis disken er lesbar. Og ellers kjøre diagnose etc.

Lenke til kommentar

Heisann, da har jeg tatt ut HDD og satt inn i et eksternkabinett, koblet til osv. Problemet er at når HDD kommer opp på den andre maskinen som Lokal Disk (E:) og Lokal Disk (G:) og jeg prøver å åpne/utforske/scanne/dele eller hva som helst komer følgende opp: "Stedet er ikke tilgjengelig -> E:\ er ikke tilgjengelig. -> Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses."

Betyr dette at jeg er buttfuc**d dersom jeg ikke leverer den inn til eksperter?

Lenke til kommentar

Kjør MBRlister som du finner i Hårek's signature og vedlegg resultatene. Det for å se om partitioner er de som man kunne forvente på disken.

Done, men siden det ikke var noe valg for hvilke partisjoner som skulle "scannes" så vet jeg ikke om det er rett eller ikke da?

Den ødelagte disken fra en Acer 5920 er koblet til damas 5920 og MBR er kjørt fra den.

BPB0list.txt

BPB1list.txt

MBRlist.txt

Zero0list.txt

Zero1list.txt

Lenke til kommentar

Ser ut som MBRlister fikk problemer her, det ser ikke riktig ut.

Kan du legge ut et skjermbilde fra Diskbehandling (med samme oppsett som da du kjørte MBRlister).

Håper det var dette du mente...?

Kjørte forresten en TestDisk for å sjekke om den fant noe på diskene, og den fant alle filnavn på foto og dokumenter på begge diskene mine.

post-37214-0-71651400-1297880265_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja, litt usikker. Diskene er svært like. Diskbehandling ser en viss forskjell, mens MBRlister sier de er helt like.

Det MBRlister sier passer vel best på Disk1. Partisjon 2 kan jo ikke være type 6 på Disk 0, når Diskbehandling sier det er en NTFS partisjon.

At MBRlister sier at partisjon 3 er en NTFS partisjon, mens Diskbehandling sier den er RAW, kan forklares ut fra at andre strukturer (MFT) er skadet.

Men usikkerheten blir om MBRlister viser rett.

Lenke til kommentar

Du har signalisert at testdisk fant alle filnavn på alle diskene.

Du vil mest sansynlig få alle filene dine, men før det, det er ønske at du hjelper os litt med å forstå og helst forsøke å finne litt mer om problemet.

Som diskbehandling viser, Disk 0, partition D: er totalt ubrukt. Så du har plass for å lagre filene der. Det er i tillegg behov at du tar noe steps for å avlaste partition C:. Den nærmer seg en vanskelig "ledig plass" på den.

Når det gjelder Disk 1, som du har problemer med, og som viser å være en clone, eller en backup eller hva det måtte være av disk 0, ønskes at du forteller litt om hvordan har du fått det til, hva er det du mener at du bruker til backup og media? For at hvis du bruker den slik du bruker den Disk 0, så mister du veldig mye plass, og burde forandre på det. Det vil si at en cloning av windows partition, og restorering av den med en annen partitions stuktur på disken 1 , vil gi deg mye mer plass til backup enn det du har idag.

Og kan det være tilfelle at partition G: på den er like empty som den D: på disk 0?

Er det slik å forstå at alle bilder og media du snakker om er på E:?

Er det Disk 0 og disk 1 en copy av hverandre, eller er det 2 individe fra 2 like (Acer5920) maskiner?

Lenke til kommentar

Disk G: og E: er de to partisjonene fra min gamle Hdd, som da het C: og D:. Etter at jeg tok ut disken og satte den inn i et eksternt kabinett og koblet den til en annen maskin, i dette tilfellet dama sin Acer 5920, ble de renamet til E: og G:. Sikkert fordi hun har C: og D: på sin egen maskin. Så C:&D: er det bare å se bort ifra her.

G: (D: på min maskin)er full av filmer og serier, mens E: (C: på min) har bilder og dokumenter i tillegg til vanlige programmer, så E: er den som er viktigst å redde. Filmer og serier får jeg tak i igjen, men bilder og dokumenter er det værre med.

Disk 0 er med andre ord dama sin, mens Disk 1 er fra min. D: på Disk 0 er tom, mens E: og G: på Disk 1 er ikke tom. Begge diskene har ca 110gb hver med data på.

Sorry for litt rotete svar, men sitter på toget og taster på en iPhone.

Lenke til kommentar

Du har signalisert at testdisk fant alle filnavn på alle diskene.

Du vil mest sansynlig få alle filene dine, men før det, det er ønske at du hjelper os litt med å forstå og helst forsøke å finne litt mer om problemet.

Som diskbehandling viser, Disk 0, partition D: er totalt ubrukt. Så du har plass for å lagre filene der. Det er i tillegg behov at du tar noe steps for å avlaste partition C:. Den nærmer seg en vanskelig "ledig plass" på den.

Når det gjelder Disk 1, som du har problemer med, og som viser å være en clone, eller en backup eller hva det måtte være av disk 0, ønskes at du forteller litt om hvordan har du fått det til, hva er det du mener at du bruker til backup og media? For at hvis du bruker den slik du bruker den Disk 0, så mister du veldig mye plass, og burde forandre på det. Det vil si at en cloning av windows partition, og restorering av den med en annen partitions stuktur på disken 1 , vil gi deg mye mer plass til backup enn det du har idag.

Og kan det være tilfelle at partition G: på den er like empty som den D: på disk 0?

Er det slik å forstå at alle bilder og media du snakker om er på E:?

Er det Disk 0 og disk 1 en copy av hverandre, eller er det 2 individe fra 2 like (Acer5920) maskiner?

G: og E: er de to partisjonene på min 320 GB HDD som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Om alt fungerte, før du fikk proplemer med oppstart, og om du ikke prøvdte på en recovery , rett etter oppstart, eller i senere forsøk, (den recovery som er på disk fra Acer), så er det rimelig uventet at begge partitioner er ødelagt.

Siden disken detekteres, og partitions strukturen er lesbart, antar jeg det som et rimelig signal for å forsøke på en analyse.

Du har brukt Testdisk allerede.

Prøve å gå gjennom disken med den partitions analyse du har på den. Søk og notere verdiene du får. Vi kan sammenligne det med det du allerede har.

En sector feil, dvs plassering av bootsector for en partition, kan gi Raw meldning.

Noe annet i tilfelle jeg må hjelpe deg med å manuelt editere på disken:

Jeg vedlegger probe.zip dskprobe, et enkelt og gammelt, men som jeg bruker for lettere rebuildings operationer. Se på bildene og ta backup fra de første 4000 sectorene. Dskprobe kan vi og bruke for provisorisk å fjerne information som er på sector 0, og dermed prøve oss på diverse.

Om det går bra, vi vil kunne legge tilbake information, slik det var. Å legge tilbake slik det var, har ingen annen effect, enn at du kan bruke den recovery funksjon som var på disken. I tillegg kan vi åpne de andre skjulte partitioner og, slik at vi kan kontrollere om de er leselige. Hvis alle partitioner er uleselige (Raw), må vi tenke litt mer.....

Før du vedlegger her det sector00.dsk som du lagret, må du zip den.

Noe annet:

-er den disken du nå har problemer med, clonet på noe tidspunkt? Er den en clone fra noe annet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen

Om alt fungerte, før du fikk proplemer med oppstart, og om du ikke prøvdte på en recovery , rett etter oppstart, eller i senere forsøk, (den recovery som er på disk fra Acer), så er det rimelig uventet at begge partitioner er ødelagt.

Siden disken detekteres, og partitions strukturen er lesbart, antar jeg det som et rimelig signal for å forsøke på en analyse.

Du har brukt Testdisk allerede.

Prøve å gå gjennom disken med den partitions analyse du har på den. Søk og notere verdiene du får. Vi kan sammenligne det med det du allerede har.

En sector feil, dvs plassering av bootsector for en partition, kan gi Raw meldning.

Noe annet i tilfelle jeg må hjelpe deg med å manuelt editere på disken:

Jeg vedlegger probe.zip dskprobe, et enkelt og gammelt, men som jeg bruker for lettere rebuildings operationer. Se på bildene og ta backup fra de første 4000 sectorene. Dskprobe kan vi og bruke for provisorisk å fjerne information som er på sector 0, og dermed prøve oss på diverse.

Om det går bra, vi vil kunne legge tilbake information, slik det var. Å legge tilbake slik det var, har ingen annen effect, enn at du kan bruke den recovery funksjon som var på disken. I tillegg kan vi åpne de andre skjulte partitioner og, slik at vi kan kontrollere om de er leselige. Hvis alle partitioner er uleselige (Raw), må vi tenke litt mer.....

Før du vedlegger her det sector00.dsk som du lagret, må du zip den.

Noe annet:

-er den disken du nå har problemer med, clonet på noe tidspunkt? Er den en clone fra noe annet?

Sorry for treigt svar, men har vært bortreist.

Har kjøpt macbook nå, og da jeg koblet disken til den detekterte macbooken D:, men ikke C:, så jeg må nok bare anta at det er C: som er ødelagt. Alt på D: er i behold.

Får tilgang til PC i morgen, og kan prøve det du har prøvd å forklare meg i morgen så jeg kanskje får reddet bilder og dokumenter i tillegg.

Lenke til kommentar

Sklir litt inn på et bananskall her (tråden er TLDR), men kan det være at FAT-en på C: partisjonen din er messed up? I så fall finnes det programmer som kan fikse ødelagte FAT-er (File Allocation Table). Er en slags index som forteller OS hvor en fil begynner og slutter. Hvis denne indexen er skadet, blir det bare bøll.

Sikkert noen her inne som vet om en boot-cd som inneholder en slik applikasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...