yngve0 Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 jeg har behov for å koble sammen en switch på loftet med en switch i stua, og trenger derfor en 8-16 porter Gigabit vifteløs svitsj med SFP / Fibermulighet. Fortrinnsvis ikke så stor, da den må inn i tv-møbelet. Søk på de vannligste nettsjappene gir lite treff, noen med gode forslag? Y Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 HP Procurve 1800-24 HP procurve 1810-24 Dem finnest i 8 porter også men tror ikke dem har mulighet for fiber. Jeg har HP procurve 1800-24 funker veldig bra! http://www.amentio.no/datautstyr/Nettverk/Switch,_1000_Mpbs/HP-ProCurve-Switch-1810G-24---Switch---2-J9450AABB-916477.aspx Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Har et spørsmål, blir en switch som en USB-Hub? Altså, det er bare å koble til en ethernet-kabel i switchen og så får en mange. Er med en gjeng som bruker å sitte og game noen netter i ny og ne. Og da hadde det vært fint om alle fikk bruke kablet nett siden de ikke tar imot trådløst nettverk på Xboxene. Hvis jeg tar feil, hva trenger jeg for at vi skal alle kunne få kablet nett. Har en router på loftet og jeg bruker å strekke en ethernet kabel til ned i kjelleren. Går denne ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597918 Endret 26. februar 2011 av Verbalo Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 En kabel fra routeren til switch så kabler videre til xboxen, så får alle nett. Ville forøvrig heller valgt Denne. Gigabit til samme prisen samt den har større kapasitet. Lenke til kommentar
yngve0 Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 HP Procurve 1800-24 HP procurve 1810-24 Litt klompete og i største laget. Kan jo selvsagt henge den i veggfestet bak på tv'n men ønsker noe mindre. Ser at denne kan gjøre susen, den har i tillegg POE på utgangene, hvilket ikke er noen ulempe, kan da hekte opp en slik under sofaen uten å måtte kable egen strøm. . . Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Jeg skal ha internett til 8 Xboxer, da må vel jeg ha en switch med 9 eller flere porter. For en port går vel med til å tilføre switchen data? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Du "mister" en port til data ja. 2stk 8portere blir nok billigere enn en 16porter (da vurderer jeg ikke annet enn gbit), gjerne lettere plassere i forhold til xboxene samt mindre spagetti. Evnt om routeren er innenfor rekkevidde og har en ledig port kan du koble en xbox i den så siste 7 på 8porteren. Endret 8. mars 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 (endret) Vil bruk av switch også fjerne laggen som er ved trådløst ? Når vi spiller mange på det trådløse nettet lagger det :-/ Endret 12. mars 2011 av Verbalo Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Kabel vil nok fjerne det meste ja. Det var en undersøkelse for ett par dager siden som sa at trådløse nett var 30% tregere. Uansett så er kablet best, man slipper også forstyrrelser. Ikke sats på noe annet enn giga switch. Jeg merket STOR forsjell mellom PCer osv når jeg byttet til dette. Jeg dobblet overføringshastigheten, selv om jeg ikke brukte nær 100 mb overføring. Giga mot fiber så vil du nok ikke merke store forskjellen, det er de tilkoplede enhetene som vil stenge farten. Dessverre så får man vel heller ikke giga routere fra normale leverandører. Slik at farten fra switch mot router vil uansett være maks 100 mb, men ved å kople alle engheter til en gigaswitch, så vil denne jobbe fortere enn ren 10/100 switch. Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Har D-link Switchen over her, det er en gigabit-switch. Men jeg prøvde og laste ned noe på en maskin som var tilkoblet switchen, og da lagget det som fy på den andre som jeg satt og spilte Cod på. :-/ Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Hvor mye av nettlinjen brukte du når du lastet ned? Brukte du mesteparten av den blir det lite igjen til spilling. Og det da dette som er flaskehalsen. Man får jo ikke noe raskere nettlinje av en gigaswitch. Endret 13. mars 2011 av AndersT2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Er det bare eg som blir forvirret av trådtyveriet her? HP Procurve 1800-24 HP procurve 1810-24 Litt klompete og i største laget. Kan jo selvsagt henge den i veggfestet bak på tv'n men ønsker noe mindre. Ser at denne kan gjøre susen, den har i tillegg POE på utgangene, hvilket ikke er noen ulempe, kan da hekte opp en slik under sofaen uten å måtte kable egen strøm. . . Eg har HP 1810G stående i TV-benken og der fungerer den utmerket. Eg har koblet denne opp til en 10/100 switch med management. Den er da koblet til med to kabler og så bruker eg Link Aggregation for å øke hastigheten. Tilkoblet switchen har eg TV-dekoder(Altibox), BR-spiller(for streaming av filmer fra HomeServer), Squeezebox til musikk, SlingPlayer for streaming av TV-signalene eksternt og en Wii. Hastighet er ikke et problem. Husk også på at PoE øker behovet for kjøling. Om switchen er vifteløs og har PoE så betyr dette økt behov for passiv kjøling. Dette har man sjeldent i en TV benk. Endret 13. mars 2011 av nomore Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvor mye av nettlinjen brukte du når du lastet ned? Brukte du mesteparten av den blir det lite igjen til spilling. Og det da dette som er flaskehalsen. Man får jo ikke noe raskere nettlinje av en gigaswitch. Trodde det var slik at alle får like mye data tilført, og at de ikke kan påvirke hverandre.. Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 HP Procurve 1800-24 HP procurve 1810-24 Litt klompete og i største laget. Kan jo selvsagt henge den i veggfestet bak på tv'n men ønsker noe mindre. Ser at denne kan gjøre susen, den har i tillegg POE på utgangene, hvilket ikke er noen ulempe, kan da hekte opp en slik under sofaen uten å måtte kable egen strøm. . . HP procurve 1810/1800 kommer også så 8 porter. Men er ikke sikker på om dem har fiber tilkobling. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 ProCurve 1810G har 8 gigabit porter, men ingen med fiber. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Hvor mye av nettlinjen brukte du når du lastet ned? Brukte du mesteparten av den blir det lite igjen til spilling. Og det da dette som er flaskehalsen. Man får jo ikke noe raskere nettlinje av en gigaswitch. Trodde det var slik at alle får like mye data tilført, og at de ikke kan påvirke hverandre.. Dessverre er det ikke slik. Normalt når man har en gigaswitch, så har man 1 kabel fra router til switchen. Denne har da tilgang til hele nettlinjen. Kjører man kun fra router så kan man begrense nettilgangen tror jeg. Normalt så slåss alle programmene om den samme linjen, og det sterkeste vinner. Det er i hvertfall slik jeg opplever det. Bruker man bittorrent osv, så sett denne til en maks hastighet, slik at andre ting får litt nettlinje også. Min er satt til maks 1 MB, mens jeg med full nedlasting får 1.5. Med de 0.5 hele tiden ledig, så går det meste greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå