Gå til innhold

Ønsket å heve kjøp etter feil tre ganger. Moobi reparerte telefonen og sendte den tilbake.


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Sony Ericsson C902.

 

03.02.09: Kjøpte C902 igjennom Tele2 sin nettbutikk.

 

16.04.2009: Første feil registrerte jeg med den. Meldte den da inn til service. Det var da høyttaleren til musikk som skurret under avspilling av musikk.

 

Da stod denne meldingen som notat på reparasjonen. Byttet del(er) ihht liste, oppgradert software, resatt tlf. Testet OK

 

Fikk mobilen noen dager etter.

 

24.05.2010: Andre gangen jeg merket feil. Da var det skurring i høyttaler, som den forrige gangen, samtidig som dårlig fotolys og dårlig kontakt i lade kontakten.

 

Da kom denne notaten opp på historikken på moobi sine sider: Byttet i ny swap Nytt imei xxxxxxxxxxxxxxx

Fikk da altså en swap.

 

28.01.2011: Oppdaget for tredje gang at mobilen skurret under avspilling av musikk.

dette var jo tredje gangen og inne på nettsidene til moobi stod det følgende:

Dersom din telefon har vært på service, for samme feil minst 2 ganger og fortsatt ikke virker, kan Moobi hjelpe deg å reklamere produktet overfor produsent. Det er viktig at tidligere service kan dokumenteres med kopi av servicerapporter som følger telefonen tilbake fra service. Ring Moobi sin servicetelefon på 815 68 860 (normal takst) så vil du få hjelp til din reklamasjon.

 

Ringte da moobi og sa jeg ville reklamere på service da dette var tredje gang dette hadde skjedd.

 

Da sa de at de skulle sende en boble konvolutt og jeg skulle returnere telefonen.

 

Idag der jeg på historikken på nettsidene til moobi at det er kommet en oppdatering: Demontert og feilsøkt byttet deler ihh. til deleliste.Oppgradert SW+ customized. Testet.

 

Står også dette: Reparasjon ferdig klar for sending.

 

Betyr dette at jeg kommer til å få mobilen igjen selv om dette er tredje gang med samme feil?

Hadde jeg ikke hevingsrett ?

 

Hadde virkelig likt å kunne heve kjøpet nå da garantien gikk ut 03.02.11, litt etter at jeg meldte inn servicen tredje gangen :)

 

Hvilke rettigheter har jeg her ?

 

Kun seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok her du kommer inn i kategorien "to avhjelpsforsøk". Regner med moobi her ser at garantien går ut/er gått ut og kommer til å nekte deg heving/bytting av kjøpet. Deres "forsvar" er "to avhjelpsforsøk", som svært mange butikker tolker som at de "har lov til" 3 reparasjoner. Først en reparasjon når du sender den inn første gangen. Deretter "to avhjelpsforsøk", slik at telefonen må ha samme feil *fire* ganger før du får ny.

 

Ta en snakk med forbrukerrådet du. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at du får heve kjøpet etter andre avhjelpsforsøk,

 

jfr. fkjl. § 30 andre ledd.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Det er heller ikke slik at du ikke kan kreve retting/heving selv om denne "garantien du snakker om, er ute. Selv om det er gitt deg en garanti har du en lovfestet rett til å kreve retting/heving, for en mobil er dette -+4 år, dette jfr. rettspraksis (Rt. 2007 s. 1274 - Mobiltelefondommen) og

 

jfr. fkjl. § 27 andre ledd.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Ring og si at det ikke var retting du ønsket, men heving. Setter de seg på bakbena, be dem vise til "særlige grunner" som må ligge til grunn for flere enn 2 avhjelpsforsøk, jfr fkjl. § 30 andre ledd.

Endret av Antatra
Lenke til kommentar

Men det var jo "reklamer på service" moobi også bruker.

http://moobi.com/maindesign.asp?aid=21158&gid=9854

 

Og når jeg også sa at samme feil hadde skjedd tre ganger, skrev det også med sammen med mobilen:

 

"Sender med kopi av de to forrige servicerapportene, da dette er tredje gangs service"

 

Da er det vel mest logisk å forstå at kunden ikke ønsker reparert enda en gang ?

 

Har ikke de plikt til å rådføre kunden om rettighetene sine ?

Og siden dette er et hevingsgrunnlag skulle vel moobi hørt om kunden ønsket reprasjon eller ikke ?

 

Sendte mail til de men den svarte de ikke på derfor ringte jeg og sa at jeg ville reklamere på service siden denne feilen hadde skjedd tre ganger. Da sa de at de så den hadde vært inne tidligere og at jeg måtte sende inn mobilen til dem.

 

Og hvem ønsker å ha mobilen reparert hvis de har krav på å få pengene tilbake eller ny mobil ?

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet. Du har ikke gitt de beskjed om at du ønsker å heve kjøpet. Du har bare konstatert at det er tredje gangs service, uten å skrive noe om hva du ønsker som en følge av det. Hva du har sagt på telefonen i forkant, er uansett irrelevant. Det er den skriftlige feilbeskrivelsen som teller.

 

Ettersom jeg selv jobber som selger, og da også tar mot gjenstander til service, så vet jeg at noen vil ha tilbake akkurat samme tingen. For noen er det vanskelig å lære seg nye duppeditter (godt voksne folk), og noen vil helst ha tilbake sin egen ting da det ikke finnes alternativer de har lyst på.

 

I tillegg er det rimeligst for verksted/importør å reparere så lenge telefonen ikke er ansett som totalskadet. Så lenge kunden ikke ber om et spesifikt alternativ, så tror jeg verkstedet har rett til å velge rimeligste avhjelpsforsøk. Ideelt sett burde de ringt deg og spurt om du ikke helst vil heve kjøpet, men jeg vet ærlig talt ikke om de har plikt til å gjøre det. De har heller ikke plikt til å lese opp alle rettighetene du har på telefon (det hadde tatt uforholdsmessig lang tid). Akkurat det er det din egen plikt å undersøke, og de står på hjemmesiden deres ettersom du siterer fra den. Dermed har de faktisk informert deg om det, men du har i deres øyne valgt å ikke benytte den.

 

Du har rett på å få hevet kjøpet, men du må selv be om det da du ikke har plikt til å godta heving av kjøp. Det er mulig du kan kreve din rett nå i etterkant, men det blir nok vanskelig da telefonen allerede er reparert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ser på skjermbile jeg har lastet opp under her har jeg markert to steder.

 

Både der de bruker reklamer på service. Hvis jeg skulle hatt service hadde jeg sagt at jeg skulle bestille service.

 

En annen ting står det at man må kunne dokumentere tildligere service med serviceraportene, og det gjorde jeg og la de med sammen med mobilen og skrev følgende:

 

"Sender med kopi av de to forrige servicerapportene, da dette er e tredjegangs service med samme feil."

 

Hvis de ikke tolket dette som at man ikke ønsket å få den reparert en gang til så skjønner jeg ingen ting.

 

post-183038-0-84055500-1297582917_thumb.png

Lenke til kommentar

Ser den, men inne på moobi.no er det to faner. En bestill service og en reklamer på service. Og sendte itillegg med serviceraportene, noe man ikke trenger hvis man ikke skal heve kjøpet og skrev at dette var tredje gang feilen inntraff. Synes det da var dårlig å ikke rådføre seg med kunden ihvertfall. Men skal ringe til dem på mandag.

Lenke til kommentar

Ser den, men inne på moobi.no er det to faner. En bestill service og en reklamer på service. Og sendte itillegg med serviceraportene, noe man ikke trenger hvis man ikke skal heve kjøpet og skrev at dette var tredje gang feilen inntraff. Synes det da var dårlig å ikke rådføre seg med kunden ihvertfall. Men skal ringe til dem på mandag.

At de skiller mellom å bestille service, og å reklamere på service, er at du normalt skal prioriteres i verkstedskøen om en tidligere feil ikke er fikset på forrige reparasjon.

 

Du skrev uansett ingenting om at du ønsket å reklamere på service, men du enkelt og greit bare konstaterte at den hadde vært inne til reparasjon to ganger før. Du skrev heller ingenting om at du ønsket å heve kjøpet. Å tro at et verksted eller importør alltid gir deg mer enn du ber om, er å ha litt for godt syn på denne bransjen.

 

Som sagt, hva du muntlig sa til dem i telefonen har ingenting å si. Det er den skriftlige henvendelsen de retter seg etter. Hver enkelt kundebehandler kan umulig huske hva hver enkelt kunde har sagt, og derfor må den skriftlige henvendelsen legges til grunn.

 

Var jeg deg, ville jeg bare lært av feilen, og tatt i mot telefonen. Hvis den nå fungerer, så har ingen skade skjedd. Hvis feilen fortsatt er der, så vet du nå at du i den skriftlige henvendelsen i klartekst må skrive at du ønsker å heve kjøpet på grunn av (denne gangen) fjerde gang samme feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...