Mannen med ljåen Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Hei! Jeg skal ha en ekstra TV på soverommet på hytta, og ønsker å gjenbruke mest mulig av det gamle søppelet jeg eier, i stedet for å kjøpe dyr flatskjerm. Jeg bruker Riks-TV. Dekoderen heter Sagem, og har to SCART, component og analog lydutgang. Jeg har to skjermer. Den ene er en TV, og den andre er en PC-skjerm. Jeg har to forslag, da jeg ennå ikke har bestemt hvilken jeg vil bruke. Forslag 1: Dekoder sin SCART-utgang ---> ---> ---> videospiller ---> coax ---> TV. (TVen har kun COAX, så videospilleren må omforme. Men videospilleren har ikke SCART, kun composite. Mono. :!: ) Dette har jeg testet, men det oppnås ikke kontakt mellom videospiller og SAGEM-boksen. Skyldes det SCART-til-composite-adapteren? Funker de bare en vei?Den har fulgt med et kamera eller en spillkonsoll eller noe, så den kan kanskje kun omforme fra composite til scart, og ikke motsatt vei? Forslag 2: ---> ---> ---> Gammel PC-skjerm Vil noen av disse virke? Som sagt virket ikke forslag 1, og jeg lurer på om SCART-adapteren kun funker en vei. Jeg har googlet litt, og funnet denne: Vil denne funke den veien som jeg trenger at den skal funke? Jeg tror det, men jeg er også interessert i forslag 2. Beklager å bruke tusen bilder, men jeg vet ikke helt hva alt heter. Endret 11. februar 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Eksperimenterer litt videre med en moderne flatskjerm og DVD-spiller her hjemme. Jeg koblet DVD-spillerens component-utgang til component-til-vga-kabelen, og satte vga-kabelen i flatskjermen. Nå burde det virke... Men det gjør det ikke. Er slike kabler humbug? Jeg vet at DVD-spilleren er satt til å bruke component, og at flatskjermen er i orden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 SCART adapteren i forslag 1 er antagelig enveis.Det vanlige er den du viser i siste bilde. Forslag 2 vil ikke virke. Det er mange som går ut fra at siden det finnes kabler med riktige plugger i begge ender, så burde det fungere. Men det er ikke tilfelle. Dette er spesialkabler med svært begrenset bruksområde. VGA kontakten på en skjerm kan ikke bruke komponent signaler. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 Kan du fortelle meg hva dustekabelen er ment å brukes til? Er den kanskje enveis, den også? Skal teste en annen SCART-adapter så snart jeg finner den. Jeg vet den er her en plass... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Tror den er for projektor, hvor man kan velge signaltype på VGA inngangen. Fant denne ved et kjapt søk på en nettbutikk: The cable is specifically designed to connect a component video source ( DVD, Sat/Cable Box, AV Receiver, etc. ) to a projector / HDTV with a VGA input. No returns if you want to use it with a computer, repeat, no returns! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Min nesten nye Samsung flatskjerm tok i hvert fall ikke hintet, og viste ikke noe bilde da jeg brukte en slik Component > VGA lurekabel. Men på den positive siden: Jeg har gjenopplivet en håpløst utdatert VHS-spiller og CRT-TV fra åtti- eller nittitallet. De er nå koblet til en Riks-TV-dekoder via SCART-adapteren som nevnt tidligere. Jeg fant nemlig omsider en slik i roteskuffen. Jeg har ikke testet den med TV-sendinger grunnet mangel på antenne, men det MÅ jo virke. Jeg fikk i hvert fall sett menyene på Sagem-dekoderen i farger. Ved neste hyttebesøk vil jeg legge opp et mer permanent antennesystem. Foreløpig henger antennen i annen etasje, og ledningen henger ned til bakkenivå uten å være spikret til veggen. Meget midlertidig, altså. Jeg har et spørsmål om hvordan dette skal kobles, men oppretter heller en egen tråd for det grunnet emnetittel. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1299907 Endret 23. februar 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå