Gå til innhold

BK: Friskt langs kysten

Larsenio

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et bilde dere må være snille og kritisere for meg. Føler meg litt for fornøyd med resultatet og trenger å komme ned på jorden igjen :!:

... :whistle:

Så morsom jeg ble... Kan dere si noen ord om hva dere syns?

Brukte min kones Pentax K-r.

Samt mitt helmanuelle 55mm f/1.8 nedblendet til rundt f/6.3-8 og ISO 100

1/160 sek lukker for å delvis fryse dråpene/skvettet fra bølga men samtidig få litt bevegelse i bildet.

post-179066-0-15350800-1297454018_thumb.jpg

Jeg har fått mer og mer sansen for å bruke K-r, men skal nå likevel snart kjøpe K5 selv... Savner spesielt TAV-modus, infrarød mottaker foran på kamera og skjerm oppå kameraet. Samt tryggheten om å tørre bruke det ute i dårlig vær... Skal bli godt å få sitt eget igjen etter å ha vært fri for kamera alt for lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Var ett flott bilde dette.

Likte godt at man kan følge bølgen, gjennom bildet fra høyre side hvor den er på topp, og etter vert som den bryter mot venstre.

Sjø sprøyten er også knall.

Steinene var fine og klare, bakgrunnen er ok, blir noe kjedelig som nevnt, om man nu skal pirke.

Noe lyst oppe i venstresiden, men jeg finner det ikke sjenerende.

Trur du skal være godt fornøyd med det bildet :yes:

Og ja gled deg til K-5 fikk det i hus på onsdag, og er ett flott kamera, har jo hatt samme som du tok livet av bare samsung gx-10.

Og iso egenskapene er jo kanon i forhold til gx-10.

Trenger ikke være redd noe over iso 560 lengere:)

Lenke til kommentar

Hei dere og takk for fin kritikk :)

Er vel kanskje litt uenig i at det er for lyst i øvre venstre del, det er iallefall ikke overeksponert på noen måte. Bare litt high-key :)

Bakgrunnen er ... vel ... et fjell, Langøya (Øksnes) og kan ikke se hvordan jeg skulle gjøre den mer spennende? Forslag mottas med takk :)

Ser nærmere etter i LR3 nå og til min forskrekkelse er bildet relativt uskarpt... Trodde jeg var sikker på at det var skarpt, men den gang ei. Det egner seg nok mest som thumbnail/veldig liten forstørrelse. . Jaja, bedre lykke neste gang.

Igjen takk for kritikk!

Lenke til kommentar

Liker landskapet, men ikke formatet på bildet ditt. Jeg ville holdt meg til 3:2 eller 4:3.

En ting jeg la merke til først var at fargen på himmelen ikke ser rett ut. Veldig utvasket rosa, som er litt rart.

Forresten, har sett deg bruke det objektivet før. Er det ikke lettere å bruke et vanlig kit-objektiv? Du slipper jo maset med å manuelt fokusere, og så har du muligheter for å ta litt vidvinkel landskap også. Bare et vennlig forslag :)

Lenke til kommentar

Liker landskapet, men ikke formatet på bildet ditt. Jeg ville holdt meg til 3:2 eller 4:3.

Er enig med deg der - jeg kunne tenkt meg mer himmmel.

En ting jeg la merke til først var at fargen på himmelen ikke ser rett ut. Veldig utvasket rosa, som er litt rart.

Det er nok fordi den blå (og muligens den grønne) fargekanalen er utbrent. Har opplevd det samme på noen bilder der jeg prøvde å redde en utbrent himmel.

Lenke til kommentar

Hei Ingardj:)

Ja jeg har brukt objektivet noen få ganger før,men ikke mye.

Kitobjektivet til K-r er greit nok, men jeg får ikke utbytte av den type fotografering.

Jeg har fått veldig sans for mine gamle manuelle objektiver og utfordringene med å treffe med eksponeringene blir enda større enn ved helautomatiske.

Det er en egen tilfredsstillelse å bruke noe som ble laget 30-40 år siden og ende opp med resultater man får skryt for og oppsparingen på utstyrsfronten blir samtidig mindre :)

De siste 3 fastobjektivene jeg kjøpte (24mm f/3.5, 55mm f/1.8 og 135mm f/2.5) kostet meg totalt 800 kroner. Og jeg har minst like mye glede av disse som man kan ha av optikk med en ekstra null bak...

Har forresten ikke lyst på mer vidvinkel enn 18mm på cropsensor.

Angående bildet,jeg har gjort minimale forandringer av hvitbalansen. Manuell hvitbalanse da bildet ble tatt, brukte en grå stein som kalibreringsgrunnlag og det er mulig det er grunnen til det du nevner.

Jeg bruker generelt for liten tid til å tenke gjennom konsekvensene av croppingen jeg bedriver når jeg leter etter unødvendige elementer, det gyldne snitt osv i redigeringsprosessen. Får ofte litt pes for dette her inne ;p

Takk for kritikken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...