Gå til innhold

[LØST ]Hjelp ny PC til studentbruk etc. (omhandler Acer TimelineX 5820 og Samsung QX510)

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny PC nå og har funnet frem følgende alternativer:

Acer Aspire TimelineX 5820TG

Om det blir denne vurdere jeg å kjøpe mer RAM, da denne.

eller,

HP Pavilion dv6-3142

Hva tror dere om disse to?

Jeg har i dag en HP Pavilion 17" som er tre år og tre måneder gammel. Jeg trenger derfor en ny, som helst er rundt 14" - 15,6". Jeg vil etterhvert også bytte ut HDD-disken med en SSD-disk.

PC'n vil for det meste bli brukt til skolebruk (excel, word, onenote, outlook etc), litt spilling (for det meste Football Manager), musikk, film og streaming over internett (TV2Sumo, Citrix bl.a.)

Jeg vil derfor gjerne ha en pc som er god å skrive på, lett, relativt bra batteritid og som holder ganske lenge (altså at jeg slipper å kjøpe ny pc til sommeren). Eget numerisk tastatur er ikke nødvendig, men et pluss om det er.

Prisen må gjerne holde seg under 10 000 kr.

Endret av VistaX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det ikke greit å montere 2 ekstra GB ram, når det bare koster 350 kr?

Ikke hvis maskinen kun har 2 slots og begge er i bruk. Da må du bytte ut en av eller begge de "gamle" brikkene. Maskinen ser ut til å komme med 2*2GB, gitt at den da ikke har flere ledige slots ville jeg ikke vurdert noe annet enn 1) å beholde RAM slik den er eller 2) bytte til 2*4GB.

Lenke til kommentar

Men er det ikke greit å montere 2 ekstra GB ram, når det bare koster 350 kr?

Ikke hvis maskinen kun har 2 slots og begge er i bruk. Da må du bytte ut en av eller begge de "gamle" brikkene. Maskinen ser ut til å komme med 2*2GB, gitt at den da ikke har flere ledige slots ville jeg ikke vurdert noe annet enn 1) å beholde RAM slik den er eller 2) bytte til 2*4GB.

Hmm, ja ser sånn ut. Vil det ikke være mulig å ha en på 2GB og en på 4GB, totalt 6GB?
Lenke til kommentar

To ulike brikker kvalifiserer ikke til dual channel. Det vil fungere, men du får ikke utnyttet begge kanalene.

Da skjønner jeg. Jeg vil etterhvert kjøpe en SSD-disk, og lurer derfor på om det vil være en stor fordel å ha 8GB fremfor 4GB, eller om dette spiller mindre rolle da?

Men er det noen av dere som har erfaringer med tastaturet på disse TimelineX pc'ene? Har lest noen anmeldelser som sier at tastene noen ganger er vanskelig å treffe ordentlig. Mulig det bare er en tilvenningssak.

Edit: Forresten, er det lett å installere de andre minnebrikkene? (hvis jeg skulle finne ut å kjøpe 2*4GB.

Endret av VistaX
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å treffe tastene på min TimelineX 4820TG.. Er, som på alle tastaturer, en tilvenningssak. Du kan jo eventuelt ta en tur til en el-butikk og kjenne litt på de der. Bare ikke vær for kritisk, for man venner seg fort til tastaturer :)

Angående byttet av minnebrikker er det gjort på 2 min og er veldigveldig enkelt. Skrur bare ut de 5 skruene som holder lokket under og vipper ut de gamle og setter inn de nye. Kan nesten ikke gjøres feil ^^ (Det samme gjelder ett eventuelt bytte med SSD. Samme lokket, men to skruer som fester harddisken)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å treffe tastene på min TimelineX 4820TG.. Er, som på alle tastaturer, en tilvenningssak. Du kan jo eventuelt ta en tur til en el-butikk og kjenne litt på de der. Bare ikke vær for kritisk, for man venner seg fort til tastaturer :)

Angående byttet av minnebrikker er det gjort på 2 min og er veldigveldig enkelt. Skrur bare ut de 5 skruene som holder lokket under og vipper ut de gamle og setter inn de nye. Kan nesten ikke gjøres feil ^^ (Det samme gjelder ett eventuelt bytte med SSD. Samme lokket, men to skruer som fester harddisken)

Takk for svar :) Da går jeg nok for Acer'n ;) Har jo uansett 14 dagers angrerett ved kjøp på internett så om jeg er veldig misfornøyd så leverer jeg den bare tilbake.
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det, så behøver jo ikke trådstarter noe særlig grafikkytelse. Football Manager krever ikke heftig 3d grafikk. Et "kraftig" dedikert grafikkort i kombinasjon med en i7 CPU, så får du et system som vil trekke mye strøm og som resulterer i en varmere maskin med dårligere batteritid.

Jeg ville faktisk anbefalt deg å vurdere noe med i5 og integrert/low end dedikert grafikk. Du nevnte at du ønsket gode taster, og noe du slapp å bytte ut med det nærmeste. Da ville jeg heller vurdert å gått for en maskin som har et annet chassis enn "plastic fantastic" Acer og HP Pavilion.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=600020

Feks denne er fin. En helt annen kvalitetsfølelse enn de som er nevnt, ikke minst med HD+ oppløsning på 1600x900. Vil også påstå at de aller fleste vil merke særs liten forskjell i ytelse på en i5 kontra i7 på en bærbar (med mindre man har en i7 quad)

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for Acer'n. Den har jo nesten dobbelt så lang levetid på batteriet (i følge mpx.no), 10,5 timer på Acer mot 5,75 på HP.

Dessuten har Acer'n bluetooth 3.0 (ikke veldig viktig, men greit å ha).

Edit: Ser denne testen klager på dårlig skjerm. Er Acer Aspire TimelineX 5820TG av samme type? Og er den "dårlig"?

Edit2: Jeg ser nå at batteriet kommer "ut av pc'n", og dette er jo ikke direkte pent. Noen andre forslag?

Da må vel denne være god nok til mitt bruk?

Endret av VistaX
Lenke til kommentar

Det de sier om området rundt skjermen er sant. Det er en smule irriterende når det er veldig lyst, men det er pirk. Angående batteriet så er det litt så som så.. Det stikker ut, ja, og det ser ikke veldig smart ut om du legger maskina opp ned. Man ser det knapt når maskinen står riktig vei. Det som er positivt med det er jo bedre levetid OG ikke minst at du får heva maskinen så man får luftstrømning under.

Den andre maskinen du linker til er mer lik min, og jeg kan konfirmere at den holder til FM11 og skolebruk :)

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg, så er det ytterst sjeldent jeg ikke har tilgang til stikkontakt, sånn at om det er 8 eller 11 timer spiller liten rolle.

Da er jeg mer interessert i å ha tynnere maskin.

Da tror jeg at jeg går for den med i5 og 6 cellers batteri fremfor i7 og 9 cellers. Billigere er den også, kan jeg heller bruke de pengene jeg sparer på en SSD-disk om en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...