Shorty94 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Halo. I min pc står det et ATI-Radeon 4870X2 skjermkort. I det siste har temperaturen steget drastisk og jeg må kjøre viftehastigheten på rundt 60% hele tiden for at det ikke skal gå varmt, men alikevell liger temperaturen på rundt 85-90C0. Som tittelen antyder har jeg sett på et annet skjermkort: Sapphire HD6870. Det jeg lurer på er om det er verdt og bytte til et nytt kort, og om dette er det rette? Jeg leter etter noe med ca 1GB og noe som er støyvennlig. Jeg spiller veldig mye og trenger et kort som kan kjøre neste generasjons spill som Crysis2, TDU2 OSV. Dersom forslag om andre kort forekommer er de hjertelig velkommen. !OBS! forslagene kan ikke gå høyere en 1700 kr på grunn av dårlig pengebeholdning. Mvh Thomas Michelsen Endret 11. februar 2011 av Shorty94 Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Har 6870 selv og er knallfornøyd. Om det holder til Crysis 2 kommer vel mer an på følgende: - om CryEngine 3 er like dårlig optimalisert som CryEngine 2 var - hvilke krav du stiller til detaljer - hvilken skjermoppløsning du kjører på Jeg vet med meg selv at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe ett til for CFX, sånn at settings kan være maxed de neste par årene. Kjører da på 1920x1200. Men i den prisklassen du nevner er 6870 eller GTX 560 de absolutt beste alternativene. Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Hvordan er støynivået til kortet? Endret 11. februar 2011 av Shorty94 Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Vifteprofilen min idler på 25%, og det hører jeg ikke med mindre jeg bøyer meg ned under bordet. Alt etter det er merkbar susing, men blir ikke direkte plagsomt før man bikker ~60% eller deromkring. Dette gitt at det ikke er noen annen lyd fra rommet. Til tross for at jeg synes en xbox 360 lager både høyere og skarpere lyd er jeg ikke overbegeistra for standardviftene AMD kommer med. Skal sies at standard vifteprofil idler på 0% (inntil kortet når 45°C eller deromkring), og ALDRI går så høyt som 60% fan speed, selv under full load. Før jeg klokka/justerte vifteprofil spant vifta rett over 50% speed og kortet holdt rundt 75°C etter 20min Furmark. Edit: hadde visst glemt et ord Endret 11. februar 2011 av gaasart Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Ok tusen takk for hjelpen, setter virkelig pris på det. selv holder jeg på og bli gal av lyden fra kortet mitt Kjører nå på 60% og da ligger kortet på 50Co. Dette blir nok et kjøp imorgen tenker jeg Lenke til kommentar
Merko Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Ok tusen takk for hjelpen, setter virkelig pris på det. selv holder jeg på og bli gal av lyden fra kortet mitt Kjører nå på 60% og da ligger kortet på 50Co. Dette blir nok et kjøp imorgen tenker jeg Har du tilgang til trykkluft? Kortet ditt er nok garantert full av støv. Du kan også skru av kjøleribba så renske den helt for støv (går ikke alltid med trykkluft om det sitter godt fast). Bare pass på alle skruene (er en del små skruer). Har selv et 4870x2 som var full av støv. Sank med godt over 40 grader etter rensen Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 De i butikken anbefalte meg også å sjekke kortet for noen uker siden så jeg gjorde og som du sier var det en haug med støv der. Men når jeg fjerner dekselet til ribben er det nesten ikke noe støv der Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Da har jeg kjøpt det, men det har oppstått et problem når jeg skal starte pcen med det nye skjermkortet i får ikke skjermen singnaler. jeg vet at kortet funker fordi viften går rundt. Jeg kjører kortet med 8gb ram, Asus p5q motherboard og en en psu med 650W. Så jeg aner ikke hva problemet er Hovedkortet piper først 1 gang så 2-3 ganger også 1 gang. HJELP!!!!! #EDIT# begge 6-pinskablene er koblet til og det sitter skikkelig nede i hovedkortet Endret 12. februar 2011 av Shorty94 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Hovedkortet piper først 1 gang så 2-3 ganger også 1 gang. Da slår du opp i manualen for ditt hovedkort og leser der hva det betyr. Føler forøvrig for å nevne: Hvorfor i alle dager kjøpe nytt skjermkort fordi det gamle plutselig har blitt varmere? Fjern støv, skift kjølepasta og vips så hadde du hatt samme temperaturer som tidligere. Endret 12. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 sjekket dette med de pipene nå, og det står at det betyr at det ikke er noe video/skjermkort i pcen, men jeg har det jo koblet til Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 sjekket dette med de pipene nå, og det står at det betyr at det ikke er noe video/skjermkort i pcen, men jeg har det jo koblet til Prøvd å bytte til 4870-kortet igjen? Funker det? Har du andre ekspansjonsspor du kan plugge 6870 i? Kan jo eventuelt prøve å oppdatere til siste bios, om du ikke har gjort det allerede. Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 sjekket dette med de pipene nå, og det står at det betyr at det ikke er noe video/skjermkort i pcen, men jeg har det jo koblet til Prøvd å bytte til 4870-kortet igjen? Funker det? Har du andre ekspansjonsspor du kan plugge 6870 i? Kan jo eventuelt prøve å oppdatere til siste bios, om du ikke har gjort det allerede. Ja kjører pcen med 4870 kortet og har prøvd 6870 i begge spor. Er litt usikker på hvordan jeg skal oppdatere bios Lenke til kommentar
Shorty94 Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) Jeg leverte skjermkortet mitt på mandag, og torsdag ringte meg opp igjen og sa at det ikke var noe galt med det så de ba meg om og ta med pcen opp. I dag for jeg en telefon om at en bios update på hovedkortet hadde gått gale og at de måtte ha bios cden, den hadde jeg ikke. Når jeg var oppe på amiento for å forhandle fram en deal, viste det seg at de som fikser/ setter sammen pcen reagerte på at jeg byttet skjermkort i og med det gamle er bedre. så vi forhandlet oss fram til følgende Nytt hovedkort - gratis i og med de drepte det siste Ny prosessor - Innbytte av Sapphire 6870 Hd kortet Ny Ram 4gb - 499 Pris for arbeidet - ca 780 kr Samlet pris 1300 kr, men ikke nytt grafikkort fordi det viste seg at det ikke var nødvendig Endret 18. februar 2011 av Shorty94 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå