Keiseren av Grønland Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg har en logo som er tegnet i Photosho. Den er stilisert i svart, og har ganske skarpe kanter, men ikke helt perfekte. Den er laget i 1000px bred oppløsning, og jeg lurer på om det er mulig å konvertere den til vektor? Finnes det et slags verktøy som leser kantene på tegningen, og fyller det med vektorgrafikk? Jeg vil gjerne ha muligheten til å blåse opp logoen på t-skjorter og den slags, og selv om det ville gått med jpg-filen jeg har, ville resultatene sannsynligvis blitt bedre med en ordentlig vektor. Jeg kan ikke bruke illustrator, så må ha en så enkel løsning som mulig, men gode resultater. Jeg vet ikke hvordan det fungerer med kantugjevning, men logoen er såpass skarp at de eneste kantene som er synlig, er pixlene selv Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Hvorfor kan du ikke bruke illustrator? Om du har det men ikke vil bruke det fordi det er tidskrevende så har illustrator en innebygd måte å trace sånt på. Om ikke så vet jeg ikke helt, ser ut til at inkscape har samme mulighetene (Open source / gratis konkurent til illustrator). http://inkscape-forum.andreas-s.net/topic/108667 <- I en av de første postene står det en mini guide til hvordan du gjør dette. Om filen er helt svart i høy oppløsning så skal det være null stress å trace det automatisk. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Hei Gaarulf. Jeg har illustrator, men jeg kan det bare ikke. Rent faglig så mangler jeg kompetanse i dette programmet. Jeg har prøvd et par ganger, men merker jo at tankegangen i Photoshop, ikke gjelder i Illustrator. Men kan du forklare meg hvor denne autotracingen ligger i Illustrator? I tillegg prøvde jeg nettopp en side jeg nylig oppdaget, kalt Vectormagic.com, og jeg lurer på om resultatet her ble akseptabelt: http://vectormagic.com/online/wizard?id=4570493&k=qDLRM17inb3XriJkTqspsXfFz1HuJIBE&p=v Samtidig så vil jeg jo ha muligheten til å redigere filen, med enkle grep som å lage forskjellige fargeversjoner. Er det mulig å behandle vektor i photoshop på denne måten? Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Når du har markert bildet i illustrator skal det være en "livetrace" knapp relativt midt på toppdelen av skjermen. MP læreren min laget en videoleksjon om akkuratt dette for en evighet siden, og om du bare fokuserer på selve tracinga (ca 1:15 og utover) så slipper du å se på mye rart. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Hei, jeg kan hjelpe deg med å vektorisere logoen. Har jobbet med MAC og Illustrator siden 1986. Har vektorisert flere tusen logoer i min tidligere jobb. Jobber med hele CS-pakka daglig som grafisk designer og fotograf. Autotrace i illustrator. Åpne jpg-, tiff-, psd-fila i illustator og marker den. I menyen ligger trace-funksjonen (i allefall i CS3, CS4 og 5). Du kan velge mellom "simple-trace" eller 10 andre presets. Alle logoer burde bli laget i VEKTOR, da kan du skalere den ubegrenset opp og ned. Endret 11. februar 2011 av JKKLstudio Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Det var kjempenyttig tips. Fint å høre fra en som kan. Men jeg oppdaget at jeg faktisk har avinstallert Illustrator, fordi det ble lite brukt. Samtidig syns jeg virkelig at vectormagic gjorde en god jobb. Har dere hørt om denne siden før? Gikk til og med an å korrigere små feil med et pixelprikkeverktøy, så skjønte programmet resten. Dette var så interessant nettsted, at jeg tror det representerer framtiden for redigering. Her har du altså en side for en veldig spesifikk men samtidig avansert designfunksjon, som gjør jobben for deg. Helt gratis, lett å bruke, kjapp responstid. Et sant eksempel på "cloudbased computing". Når det er sagt, kunne du tatt en titt på jobben jeg har gjort på den siden, her: http://vectormagic.com/online/wizard?id=4570493&k=qDLRM17inb3XriJkTqspsXfFz1HuJIBE&p=v - og svare på om resultatet ville blitt bedre i Illustrator? Forresten: her kan du se at kanten ikke er helt sylskaper på vektorfilen heller, men er bortimot hundre ganger bedre enn pikselversjonen. - Edit igjen: Oppdaget at du kun får to gratis forsøk på denne siden. Derfor må jeg nok lære meg metoden i Illustrator gitt. Kan man forresten bruke vektorgrafikk i webdesign? Det er jo vanvittig liten plass filen tar i forhold til JPG, og hvis den i tillegg får bedre kanter, hadde det jo vært alt å vinne. Endret 11. februar 2011 av Ramius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå