Alpha_Male Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Har lyst til å bygge en pc som primært skal brukes til gaming. Er så lenge siden jeg har satt meg inn i datakomponeneter at alt jeg trodde jeg visste er gårsdagens kunnskap, så ble litt overrumplet når jeg begynte å se igjennom prossesorer osv. på komplett sine sider. Uansett har jeg satt av et budsjett på 6-8 k. Ønsket er en PC som klarer å kjøre Shogun 2 og Battlefield 3 (etterhvert) på høye instillinger. Selvfølgelig også andre spill, men disse to er grunnen til at jeg har lyst til å bygge en ny PC. Hadde også vært greit å gå for en socket som produsentene fortsetter å støtte hvis jeg ønsker å oppgradere senere. Har ikke tenkt til å overklokke og lyd er ikke noe problem, så stock vifte på prosessor er helt greit. Budsjett: 6-8 k Har: Kabinett, strømforsyning (Corsair TX650W), dvd leser, skjerm, tastatur, mus og Windows 7 64-bit Trenger: Hovedkort, prosessor, minne, skjermkort og harddisk. Hvis jeg klarer å presse det inn i budsjettet hadde det vært kjekt med en dedikert SSD harddisk til OS og programmer, men er ikke nødvendig. Angående Intel VS Amd har det ingenting å si for meg. Jeg ønsker det som gir best ytelse i forhold til mitt budsjett. Takker for all hjelp! Endret 11. februar 2011 av Alpha_Male Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) 4gb minne 128 gb ssd Gigabyte GTX 560 Ti Amd X6 1100T Asus hovedkort Dette kommer på ca 7500-8000kr med frakt, harddisk til lagring velger du selv da det koster 300-400kr for en brukbar en. Både hovedkort og cpu er relativt dyrt i dette oppsettet, går du f.eks for en Amd X4 970 og et billigere hovedkort sparer du fort 1000kr, men taper litt ytelse. Endret 11. februar 2011 av trra Lenke til kommentar
Alpha_Male Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Mente du 100 kr eller 1000 kr? Hvis det er 100 kr går jeg jo for det beste. Er det 1000 kr er spørsmålet om jeg har behov for den ekstra ytelsen 1000 kr gir. Hvis jeg kan kjøre nye spill på høy kvalitet uansett velger jeg å spare de 1000 kr. Lenke til kommentar
trra Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Mente 1000kr , trykkleif Du kan kutte ut hovedkortet og velge et som koster rundt 700kr istedenfor det i mitt forslag, da sparer du 500kr uten noe merkbart ytelsetap. Lenke til kommentar
Alpha_Male Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Hvor mange GB tar forresten Windows 7 64-bit? Har jeg behov for 128GB SSD hvis jeg sparer 700 kr ved å f.eks. gå for en på 60GB? Endret 11. februar 2011 av Alpha_Male Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 https://prisguiden.no/produkt/110664 Denne prosessoren sparer deg alene for en tusenlapp, uten så stort ytelsestap med unntak av at du ikke får en 6-kjerners prosessor, men 4-kjerners. Ingen gamer-pc som trenger en sekskjerners prosessor uansett. Men mtp at du har såpass budsjett, ville jeg gått for noe Intel basert. Sandy Bridge hovedkorta kommer tilbake i slutten av denne måneden omtrent (som muliggjør et SB opsett), noe som er verdt å vente på. Gigabyte GTX 560 TI Super Overclock er et ypperlig kort til rundt 2250 kroner på komplett. Herlig ytelse. Corsair Vengeance minnebrikker og en SSD disk + lagringsdisk er også å anbefale. Lenke til kommentar
Alpha_Male Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Kommet opp med en liste på prisguide.no nå utifra tips. Harddisker: Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Samsung SpinPoint F3 1TB Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX Prosessor: AMD Phenom II X4 970 Black Edition Hovedkort: ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 Billigste pris er 6501 kr hos NetShop. Er rimelig fornøyd, men er fortsatt litt usikker på om jeg skal velge 4- eller 6-kjerner. Lønner det seg å ha en 6-kjerner framover, eller er det ingen spill som drar nytte av det uansett? Kan også nevnes at jeg jobber litt i Photoshop av og til også. Endret 11. februar 2011 av Alpha_Male Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå