Gå til innhold

Bygge ny gamer PC til 6 - 8 k

Anbefalte innlegg

Har lyst til å bygge en pc som primært skal brukes til gaming. Er så lenge siden jeg har satt meg inn i datakomponeneter at alt jeg trodde jeg visste er gårsdagens kunnskap, så ble litt overrumplet når jeg begynte å se igjennom prossesorer osv. på komplett sine sider. Uansett har jeg satt av et budsjett på 6-8 k. Ønsket er en PC som klarer å kjøre Shogun 2 og Battlefield 3 (etterhvert) på høye instillinger. Selvfølgelig også andre spill, men disse to er grunnen til at jeg har lyst til å bygge en ny PC. Hadde også vært greit å gå for en socket som produsentene fortsetter å støtte hvis jeg ønsker å oppgradere senere. Har ikke tenkt til å overklokke og lyd er ikke noe problem, så stock vifte på prosessor er helt greit.

Budsjett: 6-8 k

Har: Kabinett, strømforsyning (Corsair TX650W), dvd leser, skjerm, tastatur, mus og Windows 7 64-bit

Trenger: Hovedkort, prosessor, minne, skjermkort og harddisk.

Hvis jeg klarer å presse det inn i budsjettet hadde det vært kjekt med en dedikert SSD harddisk til OS og programmer, men er ikke nødvendig. Angående Intel VS Amd har det ingenting å si for meg. Jeg ønsker det som gir best ytelse i forhold til mitt budsjett.

Takker for all hjelp!

Endret av Alpha_Male
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4gb minne

128 gb ssd

Gigabyte GTX 560 Ti

Amd X6 1100T

Asus hovedkort

Dette kommer på ca 7500-8000kr med frakt, harddisk til lagring velger du selv da det koster 300-400kr for en brukbar en. Både hovedkort og cpu er relativt dyrt i dette oppsettet, går du f.eks for en Amd X4 970 og et billigere hovedkort sparer du fort 1000kr, men taper litt ytelse.

Endret av trra
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/produkt/110664

Denne prosessoren sparer deg alene for en tusenlapp, uten så stort ytelsestap med unntak av at du ikke får en 6-kjerners prosessor, men 4-kjerners. Ingen gamer-pc som trenger en sekskjerners prosessor uansett.

Men mtp at du har såpass budsjett, ville jeg gått for noe Intel basert. Sandy Bridge hovedkorta kommer tilbake i slutten av denne måneden omtrent (som muliggjør et SB opsett), noe som er verdt å vente på.

Gigabyte GTX 560 TI Super Overclock er et ypperlig kort til rundt 2250 kroner på komplett. Herlig ytelse. Corsair Vengeance minnebrikker og en SSD disk + lagringsdisk er også å anbefale.

Lenke til kommentar

Kommet opp med en liste på prisguide.no nå utifra tips.

Harddisker:

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Samsung SpinPoint F3 1TB

Skjermkort:

Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Prosessor:

AMD Phenom II X4 970 Black Edition

Hovedkort:

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Billigste pris er 6501 kr hos NetShop. Er rimelig fornøyd, men er fortsatt litt usikker på om jeg skal velge 4- eller 6-kjerner. Lønner det seg å ha en 6-kjerner framover, eller er det ingen spill som drar nytte av det uansett? Kan også nevnes at jeg jobber litt i Photoshop av og til også.

Endret av Alpha_Male
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...