Simen1 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 En Intel Atom er marginalt bedre på begge felter, men har til gjengjeld et utall svakheter som jeg har addressert tidligere. Fikset igjen. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Nå begynner du å bli useriøs, Simen1. Intel Atom har ingenting med liten skjerm, lite tastatur og liten pekeflate å gjøre. Det er det størrelsen på minibærbare som setter grensen for. Og ikke bring opp argumentet om at du personlig ikke bruker pekeflaten, siden det er det utrolig mange som tross alt gjør. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Intel Atom har i hvert fall mye med liten skjerm å gjøre. Intel setter krav til produsentene i handelsavtalen om å kjøpe prosessorene. Ett av kravene er at skjermstørrelsen skal være maksimalt 11,6 tommer. (Tidligere var det 10,1") Og mange av de andre begrensningene du har snakket om kommer av Atom-prosessoren og begrensninger og avtaler Intel har gjort for å segmentere disse maskinene fra f.eks C3i-serien, Pentium Dual Core-serien og Celeron. Og 13-tommere behøver slett ikke koste så mye som 5-8 tusenlapper nå som Brazos er på banen. Brazos-maskiner har fått veiledende priser i USA helt ned til 199$. Jeg regner det derfor som sannsynlig at vi ser Brazos-maskiner i området 2000-5000 kr her på berget. 1 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 jeg trur de billigste maskinene vill starte ved 2800. 2000 blir en drømme pris. det er det de aller billigste atom maskinene koster, og disse kommer med w7 starter og 1GB ram. men det er lov å håpe =) Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Det som er enda mer populært blant studenter enn netbooks, er nettopp CULV-maskiner med Acer Aspire Timeline og Asus U35Jc / UL30Vt i front. Dette er ikke store og klossete maskiner som du beskriver, men 13" som har nesten like god batteritid og som man lett kan ta med seg i en hånd. De koster fra 5000 til 8000 kroner (bevis her). Altså synes jeg at du overdriver både med tanke på pris og med tanke på portabilitet. En minibærbar er marginalt bedre på begge felter, men har til gjengjeld et utall svakheter som jeg har addressert tidligere. Som student bruker du etter all sannsynlighet den bærbare mest, så hvorfor skal den få så lite prioritert i økonomien? Jeg har vanskelig for å tro at 13" maskiner har større markedsandeler enn såkalte minibærbare blant studenter, uten at jeg har noen konkrete tall på akkurat det. Kan hende du har det? Disse maskinene har vært usaklig dyre i flere år nå, ofte dyrere enn en like godt utstyrt 15", så det er ikke mange studenter som vil ta seg råd til det. De som legger litt penger i en bærbar som en desktop-erstatter går som oftest for 15". Men 13" er jo midt i blinken for Brazos, og nettopp en del av markedet den siktes på. AMD har ikke har de samme kunstige begrensningene som Intel har hatt med Atom, og vi kan dermed få spennende maskiner som ikke trenger å lide av det Atom-maskiner lider av i dag. Brazos vil gi bedre grafikkytelse og batteritid og samtidig ta mindre plass og koste mindre enn maskinen du likner til for 5200 kr. (Men det er tross alt dobbelt så mye som en gjennomsnittlig minibærbar koster, altså en helt annen prisklasse, ikke bare en marginal forskjell som du sier.) Prisen siterer jeg jo direkte fra deg, så jeg ser ikke hvordan den kan være overdrevet. At man ikke skal betale 5000-8000 for feks. en 13" er jo nettopp fordi man kan få det billigere, og i tillegg få en bedre maskin på enkelt punkter. Brazos vil være mer enn kraftig nok for de fleste student-oppgaver jeg kan tenke meg. Kanskje utenom simulering eller bildebehandling/redigering o.l., men da er jo en stasjonær totalt overlegen, og vi er tilbake til kombinasjonen stasjonær + bærbar som beste alternativ. Edit: Skriveleif Endret 15. februar 2011 av pro_odeh Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Jeg håper at Zacate fører til en tidlig død for Atom og alle dens forferdelige assosiasjoner til blodutnyttelse av forbrukerne. Sjelden har så mange blitt lurt av markedsføringsspøkelset. Alvorlig kunstige begrensninger som 1-2GB minne, 945 chipsett *grøss*. Jeg er glad dette kapittelet er over og tenker *bedre sent enn aldri* ift. AMD. Det forundrer meg ikke om Intel nå snart utfører et navneskifte på Atom (kutter bruken av navnet helt) for å begrave de fleste negative assosiasjoner det merkenavnet har ført til gjennom siste 3 år. Endret 15. februar 2011 av Theo343 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Theo343: Med tanke over hvor liten makt de som vet noe som helst har på datamarkedet, så har Intel ingen grunn til å begrave navnet. Ingen vil bry seg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Det vil gjenspeile seg i hvilke produkter man anbefaler videre. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg håper at Zacate fører til en tidlig død for Atom og alle dens forferdelige assosiasjoner til blodutnyttelse av forbrukerne. Sjelden har så mange blitt lurt av markedsføringsspøkelset. Alvorlig kunstige begrensninger som 1-2GB minne, 945 chipsett *grøss*. Jeg er glad dette kapittelet er over og tenker *bedre sent enn aldri* ift. AMD. Det forundrer meg ikke om Intel nå snart utfører et navneskifte på Atom (kutter bruken av navnet helt) for å begrave de fleste negative assosiasjoner det merkenavnet har ført til gjennom siste 3 år. Enig. Håper å ber at vi får se 10.1 Zacate maskiner som regelrett dreper hele markedet til Atom. 4GB DDR3, W7P (ikke starter), samme eller bedre batteritid. 1080p playback via HDMI. Og til nogenlunde samme pris. Ser vi det er det kroken på døra for "handelsavtalen" til Intel. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) W7P er jo ganske fordyrende i seg selv så da hadde jeg nøyet meg med W7HP eller aller helst kunne kjøpe maskinen uten OS eller velge OS med maskinen. Endret 16. februar 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Noe nytt om tilgjengelighet? Og ikke minst pris? Kjøpte nettopp en GX660 og er veldig fornøyd, tar gjerne en ny MSI da jeg har lyst på en som er lett i farte rundt med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå