Gå til innhold

Excel 2010, autoformat er forvirret

cFc

Anbefalte innlegg

Excel 2010 har snappa helt hos meg. Jeg skal bruke excel til statistikk på universitetet. Når jeg skriver inn et tall, si 3.03, så kommer dette opp automatisk som en dato. Greit nok, jeg høyreklikker, format cell, og velger number. Da blir tallet plutselig 40605! Velger jeg tekst så blir tallene originale, men da kan jeg ikke bruke formel på disse cellene til å velge =average eller noen andre regnestykker. Er det mulig å forandre på dette?

På file - option har jeg valgt av Extend data range and formulas, men det hjalp ikke det spor. Velger jeg på forhånd formulas - number på celler jeg skal bruke blir 3.03 automatisk omgjort til 40605, 3.08 til 40758 osv. Bruker jeg komma så går det fint, men jeg vil helst slippe å måtte bruke komma hver gang, samt måtte forhåndinnstille celler hele tiden.

Hvordan blir 3.03 til 40605???

Takker for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du bruker komma istedenfor punktum når du skriver inn desimaltall, endrer det på noe?

EDIT2: Doh----leste ikke det du skrev om komma.

Jeg ville gjette på at grunnen er at når du skriver inn et tall med punktum bilr dette til en dato. Når denne koverteres til tall blir dette dager fra 1900 til den datoen eller noe i den dur.

EDIT1: Denne:

http://www.timeanddate.com/date/durationresult.html?d1=1&m1=1&y1=1900&d2=03&m2=03&y2=2011&ti=on

Sier det er 40604 dager fra 1.1.1900 til 3.3.2011. Neppe tilfeldig.

EDIT3:

Here you go:

http://blogmines.com/blog/2010/03/11/how-to-change-the-decimal-separator-in-excel-2010/

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...