Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, Maemo og MeeGo hadde en go vei å gå før det var helt der det burde, og på den tiden hadde Nokia tapt enda mer.Symbian er utdatert i design og brukervennlighet, og klarer ikke konkurrere med de tre store (iOS, Android, WP7).At Nokia gjør dette tror jeg ikke er som en siste krampetrekning som mange andre virker å tro, men heller av den grunn at de ser slaget er tapt for sitt eget OS, det blir for mye å gjøre på for kort tid til at de skal klare å holde ryktet sitt oppe.Hadde de satset fullt ut på Symbian, så på MeeGo, hadde de endt som WM6 tror jeg.

 

Nokia har brukt mye ressurser på å utvikle Maemo og MeeGo men har aldri fullført noen strategi med satsningen. Maemo ble glemt av Nokia så snart det kom en Maemomobil på markedet. MeeGo ble dyttet til side så snart den første telefonen (N9) begynner å bli klar. Symbian^3 blir skyvet til side året etter det er lansert. QT blir skyvet til side så snart det finnes ett økosystem over flere (Nokia)plattformer det kan brukes i.

 

MeeGo vil fortsatt bli videreutviklet for utforskning av nye produktnisjer, dvs. at MeeGo bare blir en videreføring av det Maemo ente opp som. Det er ett marked for åpne mobilplattformer. Bare at nå er det en liten forskjell her, MeeGo har konkurrenter i sitt segment som Maemo ikke hadde i sin tid.

 

Begynner du å se ett mønster her? Om Microsoft var redningen for Nokia så var det fordi Nokia selv har ført seg opp i den situasjonen de er i. Det har ikke noe med produkter å gjøre, det er bare Nokia som satser alt på en strategi og ombestemmer noen måneder etterpå. Det siste som er i vinden for Nokia er tilfeldigvis å satse på WP7.

 

Nokia lekker ikke bare penger men også talenter som vil se etter andre å lage produkter for. Det er synd å se Nokia miste identiteten sin, men som mange andre påpeker her så vil Nokia sikkert lage noen attraktive WP7 -telefoner med tiden.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Det er da ingen OS som støtter QT. Det er QT som portes slik at det kan kjøre på alle OS.

Ja, men den biten må Microsoft ta seg av, og det vil de ikke.

 

Nei, historisk sett er det Trolltech/Qt som selv må gjøre porteringen. Microsoft driver ikke og porterer andres løsninger, og det gjør ingen andre heller.

Lenke til kommentar

Så du ser det ikke som betenkelig i det hele tatt at Nokia-sjefen som fikk dette gjort også sitter på en god del Microsoft-aksjer?

Bare fordi han slutta hos MS så selger han vel ikke aksjene sine? Tror nok de som sitter på aksje hos MS også vil komme bedre ut av dette samarbeidet enn de som sitter på aksje hos Nokia.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Så du ser det ikke som betenkelig i det hele tatt at Nokia-sjefen som fikk dette gjort også sitter på en god del Microsoft-aksjer?

Bare fordi han slutta hos MS så selger han vel ikke aksjene sine? Tror nok de som sitter på aksje hos MS også vil komme bedre ut av dette samarbeidet enn de som sitter på aksje hos Nokia.

 

Faktisk så selger han aksjene sine, han hadde ikke lov å selge med en gang han sluttet i Microsoft, men med en gang han fikk lov startet han å selge. Når Microsoft og Nokia startet samtaler måtte han stoppe å selge igjen, men han har sagt at han skal fortsette å selge så snart han får lov igjen.

Lenke til kommentar

Det er da ingen OS som støtter QT. Det er QT som portes slik at det kan kjøre på alle OS.

Ja, men den biten må Microsoft ta seg av, og det vil de ikke.

 

Nei, historisk sett er det Trolltech/Qt som selv må gjøre porteringen. Microsoft driver ikke og porterer andres løsninger, og det gjør ingen andre heller.

Du misforstår. Det er bare Microsoft som kan integrere Qt i sitt eget OS, og det er Microsoft som tar avgjørelsen på om det skal gjøres eller ikke.

 

Å ha Qt som en egen pakke man må laste ned separat er en idiotisk ide, men det regner jeg med du skjønte.

Lenke til kommentar

Det er da ingen OS som støtter QT. Det er QT som portes slik at det kan kjøre på alle OS.

Ja, men den biten må Microsoft ta seg av, og det vil de ikke.

 

Nei, historisk sett er det Trolltech/Qt som selv må gjøre porteringen. Microsoft driver ikke og porterer andres løsninger, og det gjør ingen andre heller.

Du misforstår. Det er bare Microsoft som kan integrere Qt i sitt eget OS, og det er Microsoft som tar avgjørelsen på om det skal gjøres eller ikke.

 

Å ha Qt som en egen pakke man må laste ned separat er en idiotisk ide, men det regner jeg med du skjønte.

QT Kan portes og linkes statisk uten at MS må gjøre noe som helst med det. Da vil QT følge med i applikasjonsbinæren. Dette er vanlig praksis og har blitt gjort i gjennom hele IThistorien. QT er bare et grafikkbibliotek på lik linje med alle de andre. Det man trenger er tilgang til nok av operativsystemes grafikkapi'er. Hvis man ikke kan bruke QT C++ biblioteken kan man porte f.eks QML til C#.

Lenke til kommentar

Googlet det rett etter jeg spurte ( :whistle: ) og fant ut det samme. Det virker som om maemo har blitt godt mottatt på N900. Ville det ikke da vært mer naturlig å satse stort på meego i stedet for WinPh7? Jeg tror aldri jeg kommer til å kjøpe en telefon med windows phone. Jeg sitter med inntrykket av at den plattformen er produsert mest fordi folk skal tenke at det er det eneste som passer med windows på pc-en, og integrering med Live og slikt tull er uinteressant.

 

Nå blir det muligens litt OT, men hvorfor skal ikke produsenter kunne endre GUI på WinPhone? Og hvorfor velger de å ta bort klipp-og-lim?

 

Kunne heller tenke meg en Nokia-telefon med Android, eller meego, hvis det er alternativet.

Lenke til kommentar

Googlet det rett etter jeg spurte ( :whistle: ) og fant ut det samme. Det virker som om maemo har blitt godt mottatt på N900. Ville det ikke da vært mer naturlig å satse stort på meego i stedet for WinPh7? Jeg tror aldri jeg kommer til å kjøpe en telefon med windows phone. Jeg sitter med inntrykket av at den plattformen er produsert mest fordi folk skal tenke at det er det eneste som passer med windows på pc-en, og integrering med Live og slikt tull er uinteressant.

 

Nå blir det muligens litt OT, men hvorfor skal ikke produsenter kunne endre GUI på WinPhone? Og hvorfor velger de å ta bort klipp-og-lim?

 

Kunne heller tenke meg en Nokia-telefon med Android, eller meego, hvis det er alternativet.

 

Grunnen til at Nokia ligger etter er jo nettop at de stadig ombestemmer seg. Maemo har jo en lang historie og n900 er en super telefon. Grunnen til at det er mangel på apper er jo at Nokia aldri har stått bak platformen og satset. Spørsmålet er jo hvor lenge blir de hos Microsoft. Kanskje de hopper på noe nytt om et år igjen? Bare for å total ødelegge for seg selv.

 

Jeg har gitt opp Nokia nå etter å ha ventet på en n900 oppfølger.

 

Grunnen til at Microsoft ikke tillater GUI/OS endringer er frykt for at ikke alle enheter kan oppdateres umiddelbart, og at det skal bli en sw fragmentering. Dette fører også til at MS bugger merkevare mens alle som lager HW blir rene OEM'er som sliter med å skille seg ut.

Endret av martiol
Lenke til kommentar

Hmmm. Bra sagt. Men er det ikke det vi vil da? At telefonprodusenter skal produsere mobiler uten OS, slik at en kan velge det man vil selv? Det er ihvertfall det jeg ønsker meg.

Jo det hadde vært fint.

 

Men nå vil disse Nokia-telefonene med 90% sannsynlighet bindes opp mot WP.

 

Så lykke til med draumen. For det er det det er nå.

Lenke til kommentar

Største ulempen med WP7 er at man ikke kan koble til nett med skjult SSID. Hvis det kan kalles en ulempe da, siden det er et bevisst valg bassert på sikkerhet, og egentlig ganske lurt om man setter seg inn i begrunnelsen. Men irriterende enn så lenge.

 

Hvorfor er det lurt?

 

AtW

 

For omfattende til at jeg skriver det her. Er godt beskrevet på webben. Men kort fortalt bidrar det ikke til økt sikkerhet. Den minst tekniske og første forklaringen er ganske enkelt at du med vanlig SSID har ett aksesspunkt som roper ut navnet sitt med en begrenset radius. Med skjult SSID har du mengder av enheter som hele tiden går å roper ut SSID'n til det skjulte nettverket, og prøver å koble seg til. Denne ropingen gjøres i "klar tekst". Hvis du tror en bedrift har et skjult nett er det bare å sette seg utenfor med lapptoppen og vente til folk kommer på jobb. Alle med en mobiltelefon eller PC tilkoblet dette nettet kommer til å avsløre SSID'n...

 

Den dype tekniske forklaringen finnes på internetten...

Lenke til kommentar

Største ulempen med WP7 er at man ikke kan koble til nett med skjult SSID. Hvis det kan kalles en ulempe da, siden det er et bevisst valg bassert på sikkerhet, og egentlig ganske lurt om man setter seg inn i begrunnelsen. Men irriterende enn så lenge.

 

Hvorfor er det lurt?

 

AtW

 

For omfattende til at jeg skriver det her. Er godt beskrevet på webben. Men kort fortalt bidrar det ikke til økt sikkerhet. Den minst tekniske og første forklaringen er ganske enkelt at du med vanlig SSID har ett aksesspunkt som roper ut navnet sitt med en begrenset radius. Med skjult SSID har du mengder av enheter som hele tiden går å roper ut SSID'n til det skjulte nettverket, og prøver å koble seg til. Denne ropingen gjøres i "klar tekst". Hvis du tror en bedrift har et skjult nett er det bare å sette seg utenfor med lapptoppen og vente til folk kommer på jobb. Alle med en mobiltelefon eller PC tilkoblet dette nettet kommer til å avsløre SSID'n...

 

Den dype tekniske forklaringen finnes på internetten...

 

Basert på den forklaringen er det mao ikke ganske lurt. Skjult SSID er ikke som noen sikkerhetsbarriere å regne, det er knapt en sikkerhetsgrusbit på veien. Å miste en slik funksjon for i praksis ingen sikkerhetsgevinst er meningsløst.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...