Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7


Anbefalte innlegg

Microsoft klarer nok alltids å få WP7 på noen mobiler i Norge uansett hva Nokia foretar seg. Var det riktig av Nokia å kaste egen forskning og utvikling (R&D) på båten er derimot ett vanskeligere spørsmål.

 

Nå siktet jeg strengt tatt til en lansering av Windows Phone 7 sine tjenester i Norden (ikke bare Norge), da snakker jeg om fullstendige Bing, Marketplace, osv... Dette er noe av det Nokia skulle stå for, hvis du hadde tatt deg bryet om å lese gjennom deres Pressemelding. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MeeGo i løpet av året. WP7 er ikke stadfestet enda men det vil kanskje komme noe tidligst i slutten av året, men jeg er ikke overrasket om det blir noen forsinkelser med tanke på at dette er ett nytt samarbeid og fordi Nokia vil omstille seg svært mye på kort tid.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Er det en ting Microsoft viser ved storsatsingen med Nokia så er det jo at de virkelig legger penger og ressurser på bordet for at Windows Phone 7 skal bli en suksess, de ønsker at Windows Phone 7 skal bli en utfordrer i markedet og et høyst aktuelt mobiloperativsystem. Og det er vell liten tvil om at Microsoft har en markedsposisjon og noen ressurser som kan få dem ganske langt, og et så tett samarbeid med Nokia ser jeg på utelukkende som positivt for Microsoft og Windows Phone 7 sin del.

 

Jeg syntes WP7 har vist mye potensiale fra dag en, først og fremst så er det et utrolig strømlinjeformet operativsystem som ser ut til å flyte som kniv i smør, flere rapporterer at det flyter bedre enn godt optimaliserte iOS og det er liten tvil som at det flyter stort sett bedre enn dagens utgaver av Android OS. Men Microsoft er bare i startfasen, og etter min mening burde de utsatt hele WP7 lanseringen til bedre og bredere lokalisering var på plass, det er litt snaut å lansere et operativsystem som i utgangspunktet kun er optimalisert og fungerer som det skal på det amerikanske markedet og ingen andre steder (da tenker jeg på Bing, UI og Xbox Live osv..) og samtidig så er jo operativsystemet i en såpass tidlig fase at det mangler ting som Copy and Paste, støtte for MP3 ringetoner og et par ting Microsoft selv sier de ønsker å få på plass men da mener jeg at disse tingene burde vært på plass før operativsystemet faktisk kom på markedet i utgangspunktet.. Greit at iOS manglet endel nøkkelfunksjonalitet som har kommet på plass i ettertid, men så var også Apple i en litt annen situasjon når de først kom med iOS i den forstand at smartmobilmarkedet var såpass lite utbredt og populært blant allmennheten at tiltross for at slike ting manglet så gjorde mangelen på skikkelig innovativ konkurranse at det gikk greit uansett, problemet for Microsoft idag er jo at vi alt har iOS og Android OS som er såpass utviklet og har såpass stort fotfeste i markedet allerede at det å komme med et "halv-ferdig" operativsystem nå ikke holder som det gjorde tilbake da Apple kom med første iPhone, markedet har utviklet seg og forandret seg voldsomt siden dengang.

 

 

Men igjen så syntes jeg potensiale så absolutt ligger der, og Microsoft ser ut til å ikke gå i samme fella som Google ved å tillate diverse custom UI og annen tull som har gjort hele Android OS oppdateringen fragmenter hvor du kan sitte med en splitter ny Android telefon helt uten å vite om du faktisk vil motta de neste Android OS oppdateringene på dagen, en uke eller flere måneder etter at Google har lagt dem ut, eller motta dem i det hele tatt? Med Windows Phone 7 så blir det som med iOS hvor oppdateringene rulles ut til samtlige modeller globalt samtidig så alle som ønsker å oppdatere står fritt til å gjøre dette med engang noe som legger opp til et langt bedre og strammere system enn hva Google har klart å rote seg borti med Android OS.

 

Spørsmålet er hvor stort fokus Microsoft har på WP7, hvor mye de kommer til å legge i det, hvor ofte kommer det oppdateringer? Hvor mye utvikling vil vi se? Hvor mye fokus vil det få av utviklere? For det å ha rikelig med applikasjoner til plattformen er nesten like viktig, om ikke viktigere enn hvor godt selve operativsystemet i bunnen og grunn er.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke betenkelig at Nokia-sjefen som fikk dette gjort også sitter på en god del Microsoft-aksjer?

Han har jobbet i en nokså god posisjon hos Microsoft fra Januar 2008 til September 2010 før han ble sjef for Nokia (avdeling: head of the Business Division, responsible for the Microsoft Office line of products, and as a member of the company's senior leadership team), og tror nok ansatte har visse fordeler når det kommer til kjøp/mottagelse av aksje (Microsoft Corporation Employee Stock Plan).

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Vel, Maemo og MeeGo hadde en go vei å gå før det var helt der det burde, og på den tiden hadde Nokia tapt enda mer.

 

Symbian er utdatert i design og brukervennlighet, og klarer ikke konkurrere med de tre store (iOS, Android, WP7).

 

At Nokia gjør dette tror jeg ikke er som en siste krampetrekning som mange andre virker å tro, men heller av den grunn at de ser slaget er tapt for sitt eget OS, det blir for mye å gjøre på for kort tid til at de skal klare å holde ryktet sitt oppe.

 

Hadde de satset fullt ut på Symbian, så på MeeGo, hadde de endt som WM6 tror jeg.

Lenke til kommentar

Fordi aksjemeglere vet alt?

Nei, men man behøver ikke vite alt for å få jævelig mye makt. Og den makten er nå i aksjon, lik det eller ei.

 

Og vi vet alle at mer konkurranse fører til mer innovasjon.

 

Og vi vet alle, eller burde i alle fall vite, at Microsoft hater konkurranse. Du kan se positivt på at de valgte WP7 over Android, men ikke at de valgte det over MeeGo. Ikke som "konkurranseglad" forbruker.

 

Håper for Nokias skyld at dette samarbeidet ikke går samme veien som alle Microsofts tidligere mobile samarbeid.

 

http://www.asymco.com/2011/02/11/in-memoriam-microsofts-previous-strategic-mobile-partners/

Endret av Turtlefence
Lenke til kommentar

Hadde de hatet konkurranse hadde de bare gitt opp og lagt ned, de er underdogs og prøver hardt med innovasjon, gode produkter og flinke partnere.

 

Og faktisk at det jeg har sett av MeeGo, så ligger fortsatt Android Iphone OS langt foran. Hvis Nokia skal kunne konkurrere med disse plattformene er de nødt til å velge windows phone. Windows Phone foreligger i ferdig utgave med velfungerende telefoner, noe du ikke kan si om MeeGo(n900 telles ikke.)

Lenke til kommentar

Hadde de hatet konkurranse hadde de bare gitt opp og lagt ned, de er underdogs og prøver hardt med innovasjon, gode produkter og flinke partnere.

Det er vel ingen store (eller små for den saks skyld) selskaper som er glad i konkurranse? Det er forbrukerne som er glad i konkurranse. Så lenge selskapene har konkurranse må de legge mye tid og ressurser i å levere det beste produktet, og det kan også gi en viss usikkerhet om et selskap ikke klarer å holde tritt med konkurrentene.

 

Trenger vi egentlig å komme med en rekke eksempler på konkurransefiendtlige eksempler fra så og si alle store kommersielle selskaper for å bekrefte dette? Kan sikkert skrive en god liste på MS alene.

Lenke til kommentar

Er det ikke betenkelig at Nokia-sjefen som fikk dette gjort også sitter på en god del Microsoft-aksjer?

Han har jobbet i en nokså god posisjon hos Microsoft fra Januar 2008 til September 2010 før han ble sjef for Nokia (avdeling: head of the Business Division, responsible for the Microsoft Office line of products, and as a member of the company's senior leadership team), og tror nok ansatte har visse fordeler når det kommer til kjøp/mottagelse av aksje (Microsoft Corporation Employee Stock Plan).

Men er det ikke betenkelig at Nokia-sjefen som fikk dette gjort også sitter på en god del Microsoft-aksjer?

Lenke til kommentar

Hadde de hatet konkurranse hadde de bare gitt opp og lagt ned, de er underdogs og prøver hardt med innovasjon, gode produkter og flinke partnere.

De (Microsoft og eller Nokia) er underdogs? Til hvilken verden har jeg forvillet meg?

k4ffux.jpg

 

Må jeg virkelig lage en liste over firmer som har blir shafta på kongelig vis av Microsoft før du skjønner hva jeg prater om?

 

IBM (OS/2)

Apple

MS-DOS

Ericsson

Palm

LG

Motorola

HTC

FAST

Sendo

 

 

THE LIST GOES ON.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_Microsoft_competition_case

 

Og faktisk at det jeg har sett av MeeGo, så ligger fortsatt Android Iphone OS langt foran.

 

Ja, de har hatt noen års forsprang. MeeGo, på den andre siden, er fullstendig åpent og et meget sterkt alternativ. Jeg vet ikke hvor du har sett MeeGo, men der jeg har sett det har det vært en flott platform, og en fantastisk behagelig platform å utvikle til, både rent "filosofisk" og praktisk sett.

 

Hvis Nokia skal kunne konkurrere med disse plattformene er de nødt til å velge windows phone. Windows Phone foreligger i ferdig utgave med velfungerende telefoner, noe du ikke kan si om MeeGo(n900 telles ikke.)

 

Og iOS foreligger vel heller ikke, dersom man ikke teller med iPhone, eller?

Lenke til kommentar

Han har vært åpen om det hele tiden, og Nokia har også forhandlet med Google men Microsoft hadde mest å tilby og er den beste alternativet itillegg til sine egne plattformer.

Så du ser det ikke som betenkelig i det hele tatt at Nokia-sjefen som fikk dette gjort også sitter på en god del Microsoft-aksjer?

Lenke til kommentar

Jeg sier bare hva realitetene er

Og de er, i følge deg:

 

Nokia fikk ett bedre avtale med Microsoft enn det de ville fått med Google.

Tviler på at du har nok innsikt i forhandlingene til å kunne uttale deg om dette, men det er godt mulig, så det vil jeg ikke si noe i mot, men jeg synes det er rart du kommenterer på en mulig avtale mellom Nokia og Google i stedet for å sammenlikne MeeGo med WP7. Google / Microsoft er et typisk falskt dilemma som du presenterer gang på gang.

 

Jeg regner med at Elop kun vil Nokia sitt beste

Hvorfor kan du regne med det? Elop har ikke verdens fineste track record:

 

http://piacentini.blog.br/2011/02/elop-is-after-me/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...