Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7


Anbefalte innlegg

QT utviklere kan da fint forflytte seg til andre plattformer. Satser ikke Ubuntu på QT?

 

Utviklere som vil fortsette å jobbe mot Nokia vil få den fordelen at de kan bruke kunnskapen fra mobilutvikling for utvikling av Windows programmer også. Windows 8 vil ha knallhard satsing på Silverlight som utviklingsplattform.

 

Og telefonutviklere virker å være glad for at antallet plattformer reduseres.

 

http://business.financialpost.com/2011/02/11/nokia-microsoft-deal-a-boon-for-app-developers/

 

 

Tror du at Nokia utviklere er interessert i å flytte til WP7 bare fordi Nokia gjør det? QT utviklere vil migrere til Android, IOS eller webOS. Samtlige av disse har større marked for programmene deres enn med WP7, selv Symbian vil være større i mange år. Etter at Nokia har tullet bort tilliten skal det litt til å overbevise utviklerne om å fortsette å støtte Nokia.

 

I Nokias favør så må det sies at Microsoft er flinkere å ta vare på utviklerne sine enn Nokia. ;)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes tablet'en fra HP ser fin ut, men de mobiltelefonene hadde jeg ikke tatt imot om jeg så fikk dem gratis. Eller jo, jeg hadde tatt imot, og så gitt dem i gave til noen andre:)

 

Slik tilstanden var nå, hadde ikke Nokia mye valg. Hjelper ikke med Symbian og MeeGo når ingen kjøper telefonene. Fuck utviklerne, når de ser røde tall overalt og må begynne å gi folk sparken. Jeg vil anta at Nokia har tenkt jævlig godt igjennom. Nytte/kost analyser har vel blitt gjort, og et valg ble tatt. Resten vil tiden vise.

 

Noen idealister tenker vel sine tanker, men in the Business World, er det pengene som har det siste ordet. HP skal ut med WebOS for å tjene mest mulig penger da de eier OS'et.

Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig rart MeeGo ikke selger da :roll:

 

Kan ikke akkurat si at designet på Pre3 så altfor ille ut heller:

http://4.bp.blogspot.com/_3L9gwgRbWjc/TVL5_X5GzcI/AAAAAAAAC1s/J-pbPZoW9fE/s1600/palmhpprepress24g78h05.jpg

... men liker ikke valget med tastatur i profilbildet.

 

Selv liker jeg at det er en del valgfrihet når det kommer til mobilOS, det eneste jeg synes er synd er at de ikke er kompatible med hverandre. Om alle skal starte å produsere sine egne OS og ikke være kompatible med hverandre kan det bli rot med å programmere til alle.

 

Når det gjelder programvare som er utviklet i Qt, vil de som f.eks har Android, WP7, iPhone, etc. kunne laste ned Qt-biblioteket for å få støtte for programmene.

 

Android er forsåvidt åpent, men hvor lett/vanskelig er det om andre mobilOS ønsker kompabilitet med programvare fra Android Market?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Synes tablet'en fra HP ser fin ut, men de mobiltelefonene hadde jeg ikke tatt imot om jeg så fikk dem gratis. Eller jo, jeg hadde tatt imot, og så gitt dem i gave til noen andre:)

 

Slik tilstanden var nå, hadde ikke Nokia mye valg. Hjelper ikke med Symbian og MeeGo når ingen kjøper telefonene. Fuck utviklerne, når de ser røde tall overalt og må begynne å gi folk sparken. Jeg vil anta at Nokia har tenkt jævlig godt igjennom. Nytte/kost analyser har vel blitt gjort, og et valg ble tatt. Resten vil tiden vise.

 

Noen idealister tenker vel sine tanker, men in the Business World, er det pengene som har det siste ordet. HP skal ut med WebOS for å tjene mest mulig penger da de eier OS'et.

 

Fuck utviklerne? Det er ikke de som fortjener å "fuckes", det er ledelsen i Nokia som skaper røde tall. Utviklerne har ikke så mye de skulle sagt tydeligvis.

 

Nokia planlegger å selge 150 millioner Symbian-telefoner i årene framover og fokusere Symbian for "low-end" produkter. Hvem skal utvikle økosystemet rundt en døende plattform, for ikke å si en plattform uten attraktive telefoner utviklerne er interesserte i? Hvor mye markedsandel kommer WP7 til å få? Analytikere spår 17 millioner solgte enheter i år. Det er en flis i havet.

 

Det er ikke utgitt noen mobiltelefoner med MeeGo enda, så egentlig vet vi ikke hvordan MeeGo ville blitt mottatt i markedet. Men Nokia n9 med MeeGo var lite om hjørnet. Nokia har forhåndsannonsert at de vil satse på WP7, så selv om Nokia N9 blir en suksess så vil Nokia ikke satse bredt nok på MeeGo uansett. Det er helt bakvendt.

 

Jeg er sikker på at de få MeeGo-telefonene Nokia vil komme med vil være i klasse med n900. Overprisete utviklermodeller. Har en n900 selv, og det er ikke en telefon, det er en lommepc med simkort og Maemo 5.

 

HP's webOS er på mange måter parallellen til MeeGo, men der gjennomføringen er forskjellig. HP invisterer masse R&D i ett "eget" OS (også Linux-basert) istedenfor å kjøpe ferdigvare fra Google eller Microsoft, forskjellen er at HP materialiserer satsingen i ekte produkter. Jeg synes de nye HP telefonene ser lovende ut jeg. Fysisk tastatur er konge. :)

Lenke til kommentar

Selv liker jeg at det er en del valgfrihet når det kommer til mobilOS, det eneste jeg synes er synd er at de ikke er kompatible med hverandre. Om alle skal starte å produsere sine egne OS og ikke være kompatible med hverandre kan det bli rot med å programmere til alle.

 

Når det gjelder programvare som er utviklet i Qt, vil de som f.eks har Android, WP7, iPhone, etc. kunne laste ned Qt-biblioteket for å få støtte for programmene.

 

Android er forsåvidt åpent, men hvor lett/vanskelig er det om andre mobilOS ønsker kompabilitet med programvare fra Android Market?

 

Android på MeeGo:

http://androidcommunity.com/myriad-alien-dalvik-promises-android-apps-on-meego-with-more-oses-to-come-20110208/

 

QT på Android:

http://android-developers.blogspot.com/2009/09/now-available-android-16-ndk.html

 

QT vil ikke komme til WP7, iallefall vil ikke Nokia gjøre noe for å gjennomføre det.

Lenke til kommentar

Nokia planlegger å selge 150 millioner Symbian-telefoner i årene framover og fokusere Symbian for "low-end" produkter. Hvem skal utvikle økosystemet rundt en døende plattform, for ikke å si en plattform uten attraktive telefoner utviklerne er interesserte i? Hvor mye markedsandel kommer WP7 til å få? Analytikere spår 17 millioner solgte enheter i år. Det er en flis i havet.

 

La oss se litt i kulen...

Jo, altså hvis MS lanserer WP7 i Østeuropa, Norden, Afrika og Asia, så vill de få solgt mer enn 17 Milioner. Jeg tror WP7 kommer til å stjele marked fra både iOS og Android...

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke vist til gode resultater før i dette segmentet, så det vil i så fall være noe nytt om de klarer det denne gangen.

 

Er det rart? De har jo ikke hatt ett produkt som har vært konkurransedyktig før WP7 kom nå. Og WP7 har nå trossalt bare vært ute i ett par tre måneder.

Så med andre ord, veien framover er åpen?

 

Jeg sier ikke at WP7 ikke er har mulighet, men som Vic Gundotra fra Google twittret før annonseringen "Two turkeys doesn't make an eagle", så summerer det opp situasjonen veldig bra. Nokia og Microsoft er to elefanter som har tråkket i orkestergraven mer enn ett par ganger før og nå skal de jobbe sammen.

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke vist til gode resultater før i dette segmentet, så det vil i så fall være noe nytt om de klarer det denne gangen.

 

Er det rart? De har jo ikke hatt ett produkt som har vært konkurransedyktig før WP7 kom nå. Og WP7 har nå trossalt bare vært ute i ett par tre måneder.

Så med andre ord, veien framover er åpen?

 

Jeg sier ikke at WP7 ikke er har mulighet, men som Vic Gundotra fra Google twittret før annonseringen "Two turkeys doesn't make an eagle", så summerer det opp situasjonen veldig bra. Nokia og Microsoft er to elefanter som har tråkket i orkestergraven mer enn ett par ganger før og nå skal de jobbe sammen.

Det at Vic følte for å kommentere dette er kun et bevis (i min bok) på at de føler seg truet. Nå har jeg tro på at Andorid kommer til å forbli innen for mobilmarkedet, men det betyr ikke at WP7 ikke kommer til å bli en trussel for dem.

 

Selv er jeg klar for WP7 og håper på en Nordisk lansering ASAP.

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke vist til gode resultater før i dette segmentet, så det vil i så fall være noe nytt om de klarer det denne gangen.

 

Er det rart? De har jo ikke hatt ett produkt som har vært konkurransedyktig før WP7 kom nå. Og WP7 har nå trossalt bare vært ute i ett par tre måneder.

Så med andre ord, veien framover er åpen?

 

Jeg sier ikke at WP7 ikke er har mulighet, men som Vic Gundotra fra Google twittret før annonseringen "Two turkeys doesn't make an eagle", så summerer det opp situasjonen veldig bra. Nokia og Microsoft er to elefanter som har tråkket i orkestergraven mer enn ett par ganger før og nå skal de jobbe sammen.

Det at Vic følte for å kommentere dette er kun et bevis (i min bok) på at de føler seg truet. Nå har jeg tro på at Andorid kommer til å forbli innen for mobilmarkedet, men det betyr ikke at WP7 ikke kommer til å bli en trussel for dem.

 

Selv er jeg klar for WP7 og håper på en Nordisk lansering ASAP.

 

Microsoft klarer nok alltids å få WP7 på noen mobiler i Norge uansett hva Nokia foretar seg. Var det riktig av Nokia å kaste egen forskning og utvikling (R&D) på båten er derimot ett vanskeligere spørsmål.

Lenke til kommentar

Microsoft har ikke vist til gode resultater før i dette segmentet, så det vil i så fall være noe nytt om de klarer det denne gangen.

 

Er det rart? De har jo ikke hatt ett produkt som har vært konkurransedyktig før WP7 kom nå. Og WP7 har nå trossalt bare vært ute i ett par tre måneder.

Så med andre ord, veien framover er åpen?

 

Jeg sier ikke at WP7 ikke er har mulighet, men som Vic Gundotra fra Google twittret før annonseringen "Two turkeys doesn't make an eagle", så summerer det opp situasjonen veldig bra. Nokia og Microsoft er to elefanter som har tråkket i orkestergraven mer enn ett par ganger før og nå skal de jobbe sammen.

Det at Vic følte for å kommentere dette er kun et bevis (i min bok) på at de føler seg truet. Nå har jeg tro på at Andorid kommer til å forbli innen for mobilmarkedet, men det betyr ikke at WP7 ikke kommer til å bli en trussel for dem.

 

Selv er jeg klar for WP7 og håper på en Nordisk lansering ASAP.

 

Microsoft klarer nok alltids å få WP7 på noen mobiler i Norge uansett hva Nokia foretar seg. Var det riktig av Nokia å kaste egen forskning og utvikling (R&D) på båten er derimot ett vanskeligere spørsmål.

 

Nei er vel egentlig bare å vente å se...

Men å dømme WP7 nord og ned etter det har vært på markedet i 4 mnd synes jeg er litt drøyt. Joda, begge selskapene har tråkket i salaten mange ganger, som de aller fleste selskap gjør i blandt. Men da er det kanskje bedre å samarbeide med noen som er bedre på det område de er svak i ? Og der er vel kanskje Nokia og MS ett godt eksempel ? :)

Jeg ser iallefall frem til en WP7 mobil fra Nokia.. tror det kan bli ganske bra egentlig :) Håper iallefall det.

Lenke til kommentar

Hvorfor har alle sammen det for seg at WP7 på Nokia skal være så mye bedre enn WP7 fra andre produsenter?

 

Greit nok, Nokia har en særavtale, men de har selv sagt at de ikke kommer til å utnytte seg av dette i noen særlig utstrekt grad.

 

Kan like gjerne spørre seg, hvorfor tror alle at WP7 på Nokia skal bli en flopp ?

Samma greia.. Tror det blir bra jeg.. Nokia er dyktig på hardware og MS på software :)

Lenke til kommentar

Hvorfor har alle sammen det for seg at WP7 på Nokia skal være så mye bedre enn WP7 fra andre produsenter?

 

Greit nok, Nokia har en særavtale, men de har selv sagt at de ikke kommer til å utnytte seg av dette i noen særlig utstrekt grad.

 

Kan like gjerne spørre seg, hvorfor tror alle at WP7 på Nokia skal bli en flopp ?

Samma greia.. Tror det blir bra jeg.. Nokia er dyktig på hardware og MS på software :)

Jeg tror ikke WP7 på Nokia blir en flopp. Uavhengig om WP7 gjør det bra eller ikke, så tror jeg Nokia vil lede an dette markedet. Håper samarbeidet vil få begge selskaper opp på beina. Eneste jeg stiller meg skeptisk til er videre satsing på MeeGo og Qt. Symbian var jo også litt i samme posisjon som WM, og hadde vært spennende å se hva Nokia kunne fått til her.

 

At Nokia lager gode mobiler og MS lager god programvare er ikke å benekte, men i dag er det mange som leverer gode produkter. Apple med iPhone, og HTC, Samsung og en rekke andre med WP og Android.

Lenke til kommentar

 

At Nokia lager gode mobiler og MS lager god programvare er ikke å benekte, men i dag er det mange som leverer gode produkter. Apple med iPhone, og HTC, Samsung og en rekke andre med WP og Android.

 

Men hvor hardt satser de andre på WP ? når de allerede har en hel mengde resurser på android produkter ?

Om nokia reduserer utviklingen av Symbian og legger mere vekt på WP 7, så bør jo det være bedre, enn f.eks HTC som har både WP7 OG Android å tenke på? Eller om samsung har WP7, Bada OG Android å tenke på?

 

Så kan det være at de produsentene som idag bruker WP7 har gjort halvhjertede forsøk da de allerede er godt inne i Android, og derfor ikke selger noe særlig med WP7 produkter. ?

 

bare en tanke..

Lenke til kommentar

 

At Nokia lager gode mobiler og MS lager god programvare er ikke å benekte, men i dag er det mange som leverer gode produkter. Apple med iPhone, og HTC, Samsung og en rekke andre med WP og Android.

Men hvor hardt satser de andre på WP ? når de allerede har en hel mengde resurser på android produkter ?

Om nokia reduserer utviklingen av Symbian og legger mere vekt på WP 7, så bør jo det være bedre, enn f.eks HTC som har både WP7 OG Android å tenke på? Eller om samsung har WP7, Bada OG Android å tenke på?

 

Så kan det være at de produsentene som idag bruker WP7 har gjort halvhjertede forsøk da de allerede er godt inne i Android, og derfor ikke selger noe særlig med WP7 produkter. ?

 

bare en tanke..

Det er sant, men når det kommer til WP så legges det vel ikke særlig rom for forandringer i programvaren som i f.eks Android der mange produsenter lager eget utseendet, dermed er det vel stort sett maskinvaren det står på angående WP (jeg vet forsåvidt ikke særlig mye om hva som ligger bak produksjonen av en mobiltelefon)? Tror nok markedsføring kommer til å bli en vesentlig faktor for dette samarbeidet.

Lenke til kommentar

 

At Nokia lager gode mobiler og MS lager god programvare er ikke å benekte, men i dag er det mange som leverer gode produkter. Apple med iPhone, og HTC, Samsung og en rekke andre med WP og Android.

Men hvor hardt satser de andre på WP ? når de allerede har en hel mengde resurser på android produkter ?

Om nokia reduserer utviklingen av Symbian og legger mere vekt på WP 7, så bør jo det være bedre, enn f.eks HTC som har både WP7 OG Android å tenke på? Eller om samsung har WP7, Bada OG Android å tenke på?

 

Så kan det være at de produsentene som idag bruker WP7 har gjort halvhjertede forsøk da de allerede er godt inne i Android, og derfor ikke selger noe særlig med WP7 produkter. ?

 

bare en tanke..

Det er sant, men når det kommer til WP så legges det vel ikke særlig rom for forandringer i programvaren som i f.eks Android der mange produsenter lager eget utseendet, dermed er det vel stort sett maskinvaren det står på angående WP (jeg vet forsåvidt ikke særlig mye om hva som ligger bak produksjonen av en mobiltelefon)? Tror nok markedsføring kommer til å bli en vesentlig faktor for dette samarbeidet.

 

Nei det er jo det som er, men når man tenker på at WP7 har vært ute i 4 mnd, så er jo ikke det så veldig lenge. Mener nå å huske at både Android og IOS brukte noe tid på å få på plass funksjoner, drive feilretting og slikt den første tiden.

Men så kan det jo være halvhjertede forsøk med hvilken hardware som er brukt.. jeg for min del har godt kamera som ett spesifikk krav når jeg handler telefon.. Derfor sitter jeg med N8 idag.. :)

 

Men tiden vil vise hva som skjer, håper de kommer med en WP7 telefon nå snart som overbeviser iallefall :)

Lenke til kommentar

Nei det er jo det som er, men når man tenker på at WP7 har vært ute i 4 mnd, så er jo ikke det så veldig lenge. Mener nå å huske at både Android og IOS brukte noe tid på å få på plass funksjoner, drive feilretting og slikt den første tiden.

Men så kan det jo være halvhjertede forsøk med hvilken hardware som er brukt.. jeg for min del har godt kamera som ett spesifikk krav når jeg handler telefon.. Derfor sitter jeg med N8 idag.. :)

 

Men tiden vil vise hva som skjer, håper de kommer med en WP7 telefon nå snart som overbeviser iallefall :)

Tror nok MS ser på denne satsingen som ekstremt viktig, så vil anta det.

 

WP7 er forsåvidt et nytt mobilOS, og som vanlig har disse mangler ved lansering. Det gjelder WP7 på samme måte som iPhone og Android. Nå har WP7 vært ute en liten periode, og jeg tror MS vil sørge for at disse manglene vil være rettet når første Nokia med WP dukker opp på markedet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...