Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7

Anbefalte innlegg

Jeg aner svært lite om hva som styrer akjser, derfor jeg skriver "Tror det har litt med"; av den grunn at WM (og WP7 så langt) har solgt svært dårlig, og dermed tror en såpass stor satsing på WP kan føre til at aksje-kjøpere føler Nokia setter alt for mye lit til ett mobil-OS.

I steden for å kun skrive at jeg har liten innsikt i mobilmarkedet og børs (som jeg forsåvidt også har), kan du ikke heller være litt mer utdypende når du svarer så jeg faktisk får en begrunnelse? Om noen svarer på mine innlegg så leser jeg hele innlegget uansett hvor langt det er (så lenge vi ikke havner på størrelse type Ringenes Herre-kronologien).

Ja, sorry. Noe nonchalant skrevet. Har selv ingen stor innsikt i aksjehandel, men hovedpoenget mitt er at de som sitter på pengene i Nokia og som "styrer" aksjekursen bryr seg mindre om tekniske detaljer, spesifikasjoner, OS, osv.. Enkelt sagt, de er ikke mobilinteresserte som sitter på mobilforum. De bryr seg derimot mer om kortsiktige inntekter, ökt omsetning og ökt overskudd og tildels om langvarig stabilitet. Dagens hendelser, uansett om valget hadde värt Android, WP, eller en velg-selv-lösning, gjör at Nokia den närmeste tiden kommer til å tjene enda mindre penger. Det er også gambling på ganske höyt nivå, og tryggheten for fremtidig inntekter er dermed lavere. Kort sagt, en såpass stor endring i kurs förer til ökt utrygghet og lavere inntekter på kort sikt, og det er primärt slike faktorer som styrer aksjekursen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner svært lite om hva som styrer akjser, derfor jeg skriver "Tror det har litt med"; av den grunn at WM (og WP7 så langt) har solgt svært dårlig, og dermed tror en såpass stor satsing på WP kan føre til at aksje-kjøpere føler Nokia setter alt for mye lit til ett mobil-OS.

I steden for å kun skrive at jeg har liten innsikt i mobilmarkedet og børs (som jeg forsåvidt også har), kan du ikke heller være litt mer utdypende når du svarer så jeg faktisk får en begrunnelse? Om noen svarer på mine innlegg så leser jeg hele innlegget uansett hvor langt det er (så lenge vi ikke havner på størrelse type Ringenes Herre-kronologien).

Ja, sorry. Noe nonchalant skrevet. Har selv ingen stor innsikt i aksjehandel, men hovedpoenget mitt er at de som sitter på pengene i Nokia og som "styrer" aksjekursen bryr seg mindre om tekniske detaljer, spesifikasjoner, OS, osv.. Enkelt sagt, de er ikke mobilinteresserte som sitter på mobilforum. De bryr seg derimot mer om kortsiktige inntekter, ökt omsetning og ökt overskudd og tildels om langvarig stabilitet. Dagens hendelser, uansett om valget hadde värt Android, WP, eller en velg-selv-lösning, gjör at Nokia den närmeste tiden kommer til å tjene enda mindre penger. Det er også gambling på ganske höyt nivå, og tryggheten for fremtidig inntekter er dermed lavere. Kort sagt, en såpass stor endring i kurs förer til ökt utrygghet og lavere inntekter på kort sikt, og det er primärt slike faktorer som styrer aksjekursen.

Jeg tror nok jeg henger meg litt mer opp i tekniske spesifikasjoner enn hva som er realiteten til hva forbrukerne setter seg inn i ved et kjøp. Allikevel, jeg hadde følt større sikkerhet om de hadde satset på en valgfri løsning med ett OS som standard for de som ikke ønsker å velge. I en slik løsning vil de både kunne fremme en løsning, samtidig levere det brukerne ønsker å benytte.

Om jeg hadde hatt aksje i Nokia nå hadde jeg blitt noe mer skeptisk da de setter mye lit i en løsning. Spesielt da denne løsningen ikke gjør det særlig godt hos konkurrentene. Igjen ville jeg tatt Nokia sine eksklusive avtaler med MS i betrakning, samt den PR-en hele avtalen får. Om Nokia klarer å gjøre det HTC gjorde med Android vil nok aksjen stige betraktelig over tid.

Selv mener jeg at gode aksjekjøpere ikke baserer salg på dagligdagse hendelser, men prøver å se potensialet på hva som kan være utfallet, selv om dette kan innebære mer risiko. Selv om WP7 skulle selge dårlig, så ser det ut til at Nokia kommer til å stå for en stor kake av salget, og kan medføre at kursen går opp (kanskje ...).

Det jeg føler hadde vært det beste når det kommer til aksje-eiere, og om det er noe mer bak avtalen mellom Nokia og MS, er at om de hadde holdt det mer skjult ville de kommet bedre ut av det (selv om jeg er imot slik praksiss). La si de hadde sagt at de ønsket å fokusere på WP7 fremfor Android, samtidig som de fortsatt ville fokusere på MeeGo og Symbian, men egentlig sett an markedet og prøvd å fase ut disse systemene til fordel for WP7, så ville nok dette vært en større lettelse for de som har aksje i Nokia da de ville følt de hadde en større sikkerhet.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hvis ikke Nokia er kvalitet, så tyder dette at du snakker deg bort i noe du TYDELIGVIS ikke har NOE erfaring med. Er det noe som ikke er kvalitet her i verden, så er det Sony Ericsson og iPhone..

Med mindre det er Einar Eriksen du sikter til bør du virkelig henvise til personen du siteter til, er tross alt fem sider med innlegg.

Forsåvidt ... både Nokia, SE, HTC, Apple, Samsung, Motorola, osv. leverer kvalitetsmobiler.

Lenke til kommentar

Hm, så mesteparten, men fikk ikke med det. Lurer da på hva som blir brukt til tablets. Windows 8? Ingeting tyder vel på at WP7 skal komme i tablet-utgave, og det er vel snakk om at neste Windows skal bli optimalisert for touch. Andre tanker rundt dette?

Vel, under Q&A snakket både Elop og Balmer kort om at en tablet løsning vil bli mulig som følge av samarbeidet. Vagt, ja, men jeg holder en knapp på en tablet-utgave av WP7. Windows 8 er også mulig men det kommer egentlig helt an på i hvilken grad Microsoft er villig til å endre Windows for å optimalisere det for touch.

Lenke til kommentar

? Det har jo endret retning 3 ganger de siste få årene. Det er vel på tide at de stikker fingeren i jorden...

Regner med at du gjør deg dummere enn du er, men skal gjøre meg selv litt mer presis for sikkerhetens skyld. Nokia har ikke fulgt med på utviklingen, og har gått fra å være gode på smarttelefoner til nykommere. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror dette er den første ordentlig gode avgjørelsen selskapet har tatt på en laaang stund. Javel, de har prøvd mye rart, mye dumt, men dette her er et steg i riktig retning spør du meg. Symbian forkastes på smarttelefoner og dette er noe de burde tenkt på for lenge, lenge siden.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk hyler så jævelig for at Nokia går for WP7. Var innom n97 i et par måneder før jeg fikk omnia 7, og den som mener symbian er business og WP7 er leketøy kan gå å spise en banan. Personlig foretrakk jeg nesten min TyTN II med spg shell fremfor n97.

Største ulempen med WP7 er at man ikke kan koble til nett med skjult SSID. Hvis det kan kalles en ulempe da, siden det er et bevisst valg bassert på sikkerhet, og egentlig ganske lurt om man setter seg inn i begrunnelsen. Men irriterende enn så lenge.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk hyler så jævelig for at Nokia går for WP7.

Største ulempen med WP7 er at man ikke kan koble til nett med skjult SSID. Hvis det kan kalles en ulempe da, siden det er et bevisst valg bassert på sikkerhet, og egentlig ganske lurt om man setter seg inn i begrunnelsen. Men irriterende enn så lenge.

Sånne "små" ulemper som det der blir gigantiske ulemper når bare EN bedrift kan fikse de for deg (og de vil ikke). Kan garantere deg det er flere "små" problemer som vil dukke opp.

Open Source ville fikset det.

Smartphone-Nokiaer med Windows OS vil jeg mest sannsynlig aldri kjøre pga ideologiske årsaker, men jeg har også relativt dårlige (praktiske) erfaringer med Windows Mobile som sementerer min absolutte NOPE.JPG-holdning. Dersom dette kommer ut og det går veldig bra og alle elsker det så kommer jeg selvfølgelig til å prøve det og skaffe det om det er bra. Dette tror jeg er usannsynlig.

Lenke til kommentar

Konseptbildene lover godt. Nokia kan det med design. Tror det blir en WP7 på meg fra Nokia neste gang, etter å ha hatt iPhone 3G, 3GS og nå 4. Viktig å huske at WP7 bare har vært ute i noen få mnd. Ting vil bli bedre og bedre, så lenge Microsoft og Nokia er committed.

@Turtlefence, du er helt imot Windows pga ideologi, men hvis det blir populært vil du prøve? Ideologisk sett så burde du holde deg til din ideologi uansett om hele verden er i mot deg...

Lenke til kommentar

Hvorfor er det lurt?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes formen på de telefonene er ganske heftig, spesielt pga kurvene på baksiden, men liker også hvordan telefonen ser ut fra forsiden, pga blant annet kurvene på kantene.

Bedre enn mye annet jeg har sett på markedet i det siste, og VELDIG mye bedre enn det halvmerkelige Nokia N8-designet.

Når det gjelder farger, så er jo en av disse svart. Heldigvis, for de to andre var litt voldsomme etter min smak. :p

Lenke til kommentar

Mildt sagt ganske så likt alt det andre som allerede finnes på markedet, men med litt mer glorete farver.

Vel, telefoner idag krever at hele forsiden er dekt av en skjerm. så ja, da er den ganske lik de andre touchtelefonene der ute. Telefonen ser hverken ut som en iphone eller en htc spør du meg.

Nokia lager stort sett alltid hardware i ypperste klasse. Et av probleme til Wp7 er jo at ingen produsenter per i dag har gjort skikkelig satsing på os'et. Android ser ut til å få den beste hardwaren hos LG, samsung og htc. Hardware er med andre ord viktig for at telefonen skal bli en hit. Selvsagt med et godt os... noe nokia har manglet.

Lenke til kommentar

@Turtlefence, du er helt imot Windows pga ideologi, men hvis det blir populært vil du prøve? Ideologisk sett så burde du holde deg til din ideologi uansett om hele verden er i mot deg...

Si det til de som har gått i mot de populære religionene.

Ja, rent ideologisk sett bør ideologi være det som driver meg, men dessverre har vi også en verden rundt oss som vil påvirke det vi gjør.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk hyler så jævelig for at Nokia går for WP7.

Kanskje fordi Nokia ikke bare består av Nokia, men også haugevis av tredjepartsutviklere som har investert i QT-rammeverket som inntil nylig var kjernen i Nokias strategi for å fornye seg. Ikke bare var QT sentral i Nokias strategi, men også MeeGo har vært det som skulle ta over for Symbian. Nokia har kastet ut badevannet med ungen oppi og må begynne forfra å bygge opp ett økosystem rundt produktene sine ved å gå helt over til Microsoftverktøy.

Sjekk ut reaksjonene i kommentarene her på artikkel fra Nokia "Letter to Developers about Today’s News":

http://blogs.forum.nokia.com/blog/nokia-developer-news/2011/02/11/letter-to-developers?sf1066337=1

Utviklere som skriver tredjepartsprogrammer for Nokia er mildt sagt lite begeistret.

På samme tid (in other news) går HP 100% inn for MeeGo alternativet WebOS og kommer ikke bare med en tablet og to mobiler, men putter også mobiloperativsystemet på skrivere og PC'er. Og DET ser lovende ut!

Nokia mangler retning ved å bytte strategi nå. Det er noe konkurrenter som HP vil tjene på, og vil ironisk nok kunne klare det med WebOS som også er ett åpent OS slik som MeeGo.

Kanskje det vil vise seg at det var lurt av Nokia å la Microsoft drive videre programvareutvikling for Nokia, men det er en risikosport og nedgangen på børsen bevitner at så er tilfellet.

Lenke til kommentar

QT utviklere kan da fint forflytte seg til andre plattformer. Satser ikke Ubuntu på QT?

Utviklere som vil fortsette å jobbe mot Nokia vil få den fordelen at de kan bruke kunnskapen fra mobilutvikling for utvikling av Windows programmer også. Windows 8 vil ha knallhard satsing på Silverlight som utviklingsplattform.

Og telefonutviklere virker å være glad for at antallet plattformer reduseres.

http://business.financialpost.com/2011/02/11/nokia-microsoft-deal-a-boon-for-app-developers/

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...