Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7


Anbefalte innlegg

Det er da ingen OS som støtter QT. Det er QT som portes slik at det kan kjøre på alle OS.

Ja, men den biten må Microsoft ta seg av, og det vil de ikke.

 

Angående MeeGo-enheten som skal komme på markedet i året er jeg temmelig sikker på at det blir en tablet.

Det tviler jeg på. Vet ikke om du så pressekonferansen live men Elop sa indirekte at en MeeGo-tablet vil være en dårlig ide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen tro på wm7 etter å ha sett hva som kommer fra ms og nokia nå. Tror vi enten vil se en gigaflopp uten sidestykke, eller at Nokia trekker seg ut (med et snev av ære igjen), og satser på Android. Eller så vil kanskje MS kjøpe hele Nokia, og flagge telefonene med windowslogo.

Merkelig at ikke symbian klarer å lage et ok os med et brukervennli ui? Hvem er det egentlig som jobber der?

Ser noen er mer positiv enn andre her i tråden, men å si at designet til Nokia er så flott, er for meg en gåte. Nokia er vel de som pr i dag lager de desidert kjedeligste telefonene, designmessig. Og kvaliteten er vel heller ingenting å skryte av...

Lenke til kommentar

Har ingen tro på wm7 etter å ha sett hva som kommer fra ms og nokia nå. Tror vi enten vil se en gigaflopp uten sidestykke, eller at Nokia trekker seg ut (med et snev av ære igjen), og satser på Android. Eller så vil kanskje MS kjøpe hele Nokia, og flagge telefonene med windowslogo.

Merkelig at ikke symbian klarer å lage et ok os med et brukervennli ui? Hvem er det egentlig som jobber der?

Ser noen er mer positiv enn andre her i tråden, men å si at designet til Nokia er så flott, er for meg en gåte. Nokia er vel de som pr i dag lager de desidert kjedeligste telefonene, designmessig. Og kvaliteten er vel heller ingenting å skryte av...

 

Og hva er det vi egentlig har sett? Og hvorfor mister Nokia sin ære med å gå sammen med MS? MS trengte en et stort merke i Europa og Nokia sliter med USA, jeg tror de fleste skjønner tegningen. I tillegg kan vi også si at WP7 er i start fasen, og vi kan faen med ikke måle suksess på et nytt Os som har vært ute i 3/4 måneder!

 

Ønsker også å påpeke at Andorid ble lansert Oktober 2008, ikke før Q4 2010 kunne de ta possisjonen fra Nokia som verdens mest selgende Smartphone plattform.

 

Med denne nyheten kan vi forvente 3-4 nye OEM's med WP7 telefoner i år(?). Snakker om Nokia, Huawei, Asus og kanskje Sony-Ericosn.

Lenke til kommentar

 

Liker ikke de diverse nyheter som dukker opp angående satsing på MeeGo rundt omkring. Dette var noe mange spekulerte i med en gang MS-sjefen trådte inn i Nokia.

Oppskriften på suksess?

  1. WP7 sliter med å tiltrekke brukere og produsenter.
  2. Se etter muligheter, Nokia sliter og sitter på et meget viktig konkurrerende produkt (to fluer i en smekk).
  3. Sørger for at en innen ledelsen tar over som sjef for Nokia.
  4. Skryter av at de skal få Nokia på rett vei for å bygge opp forventninger.
  5. La det gå litt tid.
  6. Få en (eller vent på en) analytiker til å mene at et WP7-Nokia-samarbeid til å være den beste løsningen og at MeeGo er håpløst.
  7. Sørge for at dette får grei publisitet.
  8. Gå ut med at de har inngått samarbeid.
  9. Vise usikkerhet om MeeGo og Symbian (antar at dette vil gå utover MeeGo over lengre tid grunnet dette er viktig for Linux, og analytiker ga en indikasjon på at dette ikke var noe å satse på)
  10. Promotere og få ut så mye nyheter som mulig om samarbeider, og vise en form for eksklusivitet blant Nokia sine produkter.

 

 

 

Du tamarin tror kanskje også at månelandingen aldri fant sted? Makan til paranoid kommentar skal man lete lenge etter..

 

Hva er poenget med å komme med slike hånete innlegg? Jeg tviler ikke på at månelandingen fant sted, og er nok mange som tviler på at månelandingen fant sted som ikke er av oppfatningen min angående Nokia-MS-saken, så hva har det med denne saken å gjøre?

 

Det å være kritisk er mer fornuftig enn å svelge alt som blir skrevet som god fisk.

 

Om du skal motsi noen på internett så bør du heller komme med noen motargumenter enn type 'du mener noe annet enn meg, du tar feil og er dum'-holdningen din. Mye av det jeg skriver ned er jo kun et hendelsesforløp på hva som har skjedd. Ikke tror jeg at alt har skjedd som skrevet, men synes det er litt mange tilfeldigheter ute å går i dette tilfellet.

 

Det er ikke første gangen et stort selskap bruker mye penger, tid og ressurser for å finne metoder for å øke sine andeler, sørge for at konkurrenter ikke får for mye utbredelse, komme inn på nye marked, osv. I dette tilfellet så hadde nok WM/WP vært historie om ikke noe hadde skjedd, MS begynner å slite på mobilmarkedet og to veldig store konkurrenter (Google med Android Linux og Apple med iPhoneOS) spiser opp det meste som er av brukermassen.

 

Det ironiske er at innlegget ditt kan minne om innlegg som ble rettet mot meg og andre når vi ble skeptiske til MeeGo sin fremtid når en tidligere MS-ansatt fra en nokså høy stilling ansatt for ikke så veldig lenge siden (og hadde sikkert meget god lønn) trådte inn i et økonomisk fallende selskap. Deretter en slik avtale. Nå ble dette plutselig litt mer reelt.

 

EDIT: Lest en del om dette i dag, og fokus mot Qt ser også ut til å bli kraftig redusert. MS ønsker heller ikke å bruke Qt som utviklingsplattform for WP mest sannsynlig da dette kan føre til at de blir kryssplattform (altså ønsker heller å basere seg på lock-in, som flere ser ut til å gjøre her). Så langt kan jeg heller ikke si at noe jeg har lest har ført til særlig mindre spekulasjoner i at det har ligget noe mer bak enn en plutselig avtale.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Sakens kjerne er at Nokia sliter med salget, og Microsoft vil inn i smarttelefon markedet.

Mitt første møte med en mobiltelefon var Nokia. Har hatt alle mulige slags telefoner, med symbian, wm5, wm6 og nå iOS. Wm5 og 6 var helt håpløst, men jeg vegrer meg ikke for å prøve.

Søstera mi har en trophy. Hun digger telefonen. Hun har en us hotmail konto så hun klarer å laste ned alle gratis Apps. Veldig vakker UI. Skal selv få over straks marketplace åpner i Norge, og det kommer en fin telefon. Ihvertfall for å teste det ut.

Microsoft er ikke helt høl i huet heller. Windows 7, silverlight, Office, X-Box og sikkert mye mye mer på server siden.

Har Windows 7 på stasjonære, iPhone 4 og en MacBook Pro.

Skjønner ikke de som er såå innmari fanboys at det er enten det de liker, eller ingenting.

Lenke til kommentar

Sakens kjerne er at Nokia sliter med salget, og Microsoft vil inn i smarttelefon markedet.

Mitt første møte med en mobiltelefon var Nokia. Har hatt alle mulige slags telefoner, med symbian, wm5, wm6 og nå iOS. Wm5 og 6 var helt håpløst, men jeg vegrer meg ikke for å prøve.

Søstera mi har en trophy. Hun digger telefonen. Hun har en us hotmail konto så hun klarer å laste ned alle gratis Apps. Veldig vakker UI. Skal selv få over straks marketplace åpner i Norge, og det kommer en fin telefon. Ihvertfall for å teste det ut.

Microsoft er ikke helt høl i huet heller. Windows 7, silverlight, Office, X-Box og sikkert mye mye mer på server siden.

Har Windows 7 på stasjonære, iPhone 4 og en MacBook Pro.

Skjønner ikke de som er såå innmari fanboys at det er enten det de liker, eller ingenting.

At MS leverer god programvare er sikkert og visst. Har selv Xbox 360, Vista Ultimate på en maskin, Windows 7 Professional dual-boot med Ubuntu laptop-en, og noe Windows-programvare fra MS (ikke noe piratvare her heller), og er fornøyd med alt.

 

Det er heller ikke det at Nokia og MS går inn i avtale jeg missliker. Jeg er svært skeptisk til hva som kan skje med Qt og MeeGo.

 

Jeg har lest en del av metodene MS har benyttet seg av for å øke sine andeler, og en del av dem synes jeg er fullstendig umoralske og feige ovenfor konkurrentene, derfor stiller jeg meg meget skeptisk når MS inngår avtaler, spesielt med selskaper som er innenfor fri programvare (hvem er det som plutselig sitter på patentene til Novell nå forresten?).

 

Jeg er veldig for konkurranse, og hadde håpet WP7 hadde gjort det bedre. Selv er jeg ikke noen fan av hverken Android (som jeg har) eller iPhone (dama sin, som jeg har lekt meg med nok til å vite hvordan den fungerer), og kommer til å gi WP7 en sjanse. Er allikevel viktig at den er kompatibel med både Windows, Mac OS og Linux. Så allikevel frem til MeeGo, og var også nysgjerrig på hva Nokia kunne få til med Symbian (som sagt, alt kan forbedres).

 

Det som jeg ikke helt forstår er hvorfor Nokia ser ut til å stenge andre plattformer for mobil ute. De fleste andre selskaper gir valg om enten Android eller WP7. En ting er at det er allerede flere som leverer mobiler med WP7, og det faller her veldig ned på hvem som leverer beste hardware (Nokia har allikevel fått lov til å endre litt på programvaren som kan påvirke et valg utover hardware).

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ser den, og med ett tettere samarbeid med MS, samt litt friere tøyler, vil nok Nokia gjøre en bedre jobb. MS må allikevel være litt forsiktige da de kan hisse på seg et par produsenter ved å gi utvalgte utvidet avtale.

 

Likte bare ikke at det var Nokia. Synes det var litt rart i og med at de for ikke lenge siden hadde bestemt seg for å endre strategi og gå for fri programvare.

 

Skulle heller sett en slik avtale mellom HTC og Microsoft. HTC har tidligere levert svært gode mobiler med WM, og om MS hadde vært litt tidligere ute tror jeg nok også en mer helhjertet satsing på WP kunne funnet sted.

 

WP er også litt i samme fase som Symbian. WM ble ikke sett på som særlig tilpasset dagens mobiler, og vil trenge mye av den samme overbevisningen som nyere utgaver av Symbian må ha for å ikke virke utdatert. Med mye mediaoppstyr og et navn som skiller seg ut (WM/WP) vil nok dette bli lettere for WP enn Symbian. Det er nok lagt opp til mye oppmerksomhet rundt dette, så burde ikke være noe problem sånn sett.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ser den, og med ett tettere samarbeid med MS, samt litt friere tøyler, vil nok Nokia gjøre en bedre jobb. MS må allikevel være litt forsiktige da de kan hisse på seg et par produsenter ved å gi utvalgte utvidet avtale.

 

Enten så er de andre så lunkne til wp7 at de gir F i det eller så har MS tenkt og selv stå for både software og HW for wp7, med den low end strategien så er jo Nokia ett perfekt valg.

 

Det gikk da hardnakkede rykter om at MS ville kjøpe HTC, men HTC er vel en bagatell mot Nokia.

Lenke til kommentar

Jaja, da blir det vel Android neste gang.... hadde egentlig håpet at det skulle blitt Symbian neste gang også, og at det kanskje skulle komme en symbian-tablet (Stoor bugfri N8-lignende enhet i Q2 2011 f.eks).

Men om symbian skal havne i billigmarkedet, og de teknoligitunge telefonene deres blir WP baserte, så tror jeg at jeg skifter leverandør neste gang. Desverre for Nokia.

Lenke til kommentar

Ser den, og med ett tettere samarbeid med MS, samt litt friere tøyler, vil nok Nokia gjøre en bedre jobb. MS må allikevel være litt forsiktige da de kan hisse på seg et par produsenter ved å gi utvalgte utvidet avtale.

 

Enten så er de andre så lunkne til wp7 at de gir F i det eller så har MS tenkt og selv stå for både software og HW for wp7, med den low end strategien så er jo Nokia ett perfekt valg.

 

Det gikk da hardnakkede rykter om at MS ville kjøpe HTC, men HTC er vel en bagatell mot Nokia.

Nokia er en perfekt strategisk for MS her. Om de så kun benytter Nokia som en bonde for å få inntog i dagens mobilmarkedet, kjøper Nokia og starter en Apple strategi, eller ønsker å fase ut Qt.

Lenke til kommentar

Ikke faen om at jeg kommer til å kjøpe en mobil med egen xboks live knapp.

 

Nokia skulle fortsatt lagt vekt på QT. MeeGo-mobil er på vei til markedet og Symbian har fortsatt "alt" av utviklere som kan bidra til økosystemet rundt Nokia. Istedenfor må de som gidder å fortsette å støtte Nokia gå over til C# og Silverlight. Hadde denne samarbeidsavtalen inkludert videre satsing på QT (med porting av QT til WP7) så hadde det virket som om Nokia visste hva de holdt på med.

Lenke til kommentar

Nei, etter å ha hatt Windows OS før på HTC mobil, så skal jeg aldri kjøpe en mobil som har det igjen. Ikke om det heter 7, 8 eller 9...

Nei, etter å ha hatt Windows OS för på HTC mobil, så skal jeg aldri kjöpe en HTC igjen.

Begge utsagn blir like dumme.

 

Angående MeeGo-enheten som skal komme på markedet i året er jeg temmelig sikker på at det blir en tablet.

 

Jeg önsker denne endringen velkommen. Nokia har den siste tiden vist at de hverken har klart å gjöre Symbian attraktivt eller komme med reelle alternativer (les MeeGo/Maemo). Det beste hadde kanskje värt å kjöpe opp Palm i fjor, men det ble nå ikke slik.

 

Gleder meg til å se enhetene. Nokia har vist fantastisk design den siste tiden.

Hva har Windows Mobile med HTC å gjøre? Ingenting! At du gikk for HTC (hardware) og Windows Mobile (OS/Software) er ikke diskutabelt engang når Windows Mobile 6.x var en de største floppene innen mobil OS som har eksistert. Det eneste du kan klage på er Microsoft. Selv ikke idag er det noen mobil som kan kjøre Windows Mobile 6.x knirkefritt, men de eksisterer uansett ikke.

Lenke til kommentar

Ellers gikk Nokia aksjen ned -14.22% etter at WP7 nyheten kom.

 

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/shareinformation?Instrument=HEX24311

 

Nokia hadde ikke tapt noe om de gav ut en eneste modell med Android.

Tror det har litt med at Nokia ser ut til å utelukkende gå for WP7.

 

Om Nokia hadde gått for en 'velg mobil - deretter mobil-OS, men WP7 som standard for de som ikke er tekniske nok til å ta et valg'-strategi ville de kommet bedre ut.

 

I dag er det flere som er opptatt av hva slags OS som befinner seg på mobilen enn tidligere, og brukere vil stadig bli mer kompotente til å ta egne valg og også basere valg på grunnlag av mobil-OS.

Lenke til kommentar

Nei, etter å ha hatt Windows OS før på HTC mobil, så skal jeg aldri kjøpe en mobil som har det igjen. Ikke om det heter 7, 8 eller 9...

Nei, etter å ha hatt Windows OS för på HTC mobil, så skal jeg aldri kjöpe en HTC igjen.

Begge utsagn blir like dumme.

Hva har Windows Mobile med HTC å gjøre? Ingenting! At du gikk for HTC (hardware) og Windows Mobile (OS/Software) er ikke diskutabelt engang når Windows Mobile 6.x var en de største floppene innen mobil OS som har eksistert. Det eneste du kan klage på er Microsoft. Selv ikke idag er det noen mobil som kan kjøre Windows Mobile 6.x knirkefritt, men de eksisterer uansett ikke.

Jeg har ikke hatt noen HTC mobil med WM. Poenget var at å dömme WP7 etter WM er like dumt som å dömme HTC for WM6. De fleste ved at eneste likhet WP7 deler med WM er deler av navnet.

 

Jeg er enig i at WM6 ikke ble noen langvarig suksess. WM som helhet derimot var langt ifra noen flopp og har hatt en enorm positiv virkning på utviklingen det siste tiåret. Det samme kan sies om Symbian. Til felles har de også at de ikke hang med i utviklingen, ble foreldet og deretter lagt död.

 

Ellers gikk Nokia aksjen ned -14.22% etter at WP7 nyheten kom.

Tror det har litt med at Nokia ser ut til å utelukkende gå for WP7.

 

Om Nokia hadde gått for en 'velg mobil - deretter mobil-OS, men WP7 som standard for de som ikke er tekniske nok til å ta et valg'-strategi ville de kommet bedre ut.

Hvis du virkelig tror dette er årsaken til aksjens fall vitner det om lite innsikt i både mobilmarkedet og börs.

Lenke til kommentar

Angående MeeGo-enheten som skal komme på markedet i året er jeg temmelig sikker på at det blir en tablet.

Det tviler jeg på. Vet ikke om du så pressekonferansen live men Elop sa indirekte at en MeeGo-tablet vil være en dårlig ide.

Hm, så mesteparten, men fikk ikke med det. Lurer da på hva som blir brukt til tablets. Windows 8? Ingeting tyder vel på at WP7 skal komme i tablet-utgave, og det er vel snakk om at neste Windows skal bli optimalisert for touch. Andre tanker rundt dette?

 

Om jeg kjøper en nokia nå, kan jeg legge inn w7 på den da når det slippes på de nye tlf?

Oppdatere den på en måte?

Du vil fortsette å få generelle oppdateringer en stund fremover, men å få oppgradere til WP7 er utenkelig.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Ellers gikk Nokia aksjen ned -14.22% etter at WP7 nyheten kom.

Tror det har litt med at Nokia ser ut til å utelukkende gå for WP7.

 

Om Nokia hadde gått for en 'velg mobil - deretter mobil-OS, men WP7 som standard for de som ikke er tekniske nok til å ta et valg'-strategi ville de kommet bedre ut.

Hvis du virkelig tror dette er årsaken til aksjens fall vitner det om lite innsikt i både mobilmarkedet og börs.

Jeg aner svært lite om hva som styrer akjser, derfor jeg skriver "Tror det har litt med"; av den grunn at WM (og WP7 så langt) har solgt svært dårlig, og dermed tror en såpass stor satsing på WP kan føre til at aksje-kjøpere føler Nokia setter alt for mye lit til ett mobil-OS.

 

I steden for å kun skrive at jeg har liten innsikt i mobilmarkedet og børs (som jeg forsåvidt også har), kan du ikke heller være litt mer utdypende når du svarer så jeg faktisk får en begrunnelse? Om noen svarer på mine innlegg så leser jeg hele innlegget uansett hvor langt det er (så lenge vi ikke havner på størrelse type Ringenes Herre-kronologien).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...