Gå til innhold

Nokia satser på Windows Phone 7

Anbefalte innlegg

Du kan gjerne få lov til å prøve WP7 før du uttaler deg.

Er faen ikke interessert. Hvis en produsent har gitt deg dårlige opplevelser gang på gang mister du litt lysten til å prøve igjen. Ikke bare sliter Nokia fordi mange velger Apple, Android, men nå vil de få som faktisk valgte Nokia sannsynligvis velge noe annet, i alle fall til de får nyheter om at WP7 er bra, noe jeg håper det er men ikke har trua på, og uansett vil det ta tid å bygge opp noe troverdig med et så dårlig rykte. Nokia taper på å være et gigantisk selskap som vingler som en korpsfane i storm. Hvor har vi sett dette før, mon tro? Hva skjedde med Commodore?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg til dette. Jeg elsker at verden er mest mulig kompatibel, og at jeg slipper å fikle så altfor mye.

Har hatt de fleste mobilmerker, og liker mye på mange av de modellene jeg har hatt.

Det store nå, er jo Android. Er det så brukervennlig da ? Det er open source sier mange. Men spør man hva som er så bra med det, så blir det stille.

Er det for at alle skal kunne fikle med os systemet ?

Man skal jo ikke like Microsoft og det de har fått til. Det er liksom ikke stuerent det.

Man forsøkte å selge netbooks med Linux innstallert. Open sorce og billigere enn Netbooks med Win installert. Hvordan gikk det ? Næ, folke vil ikke ha fikle ting. De returnerte de som hadde Linux innstallert.

Som en kjent pressemann sa en gang : Jeg vil heller selge potato chips å tjene penger på det, enn å selge micro chips å tape penger på det.

Velkommen Nokia og Microsoft. Dere kommer til å få det til.

Lenke til kommentar

Nokia har tidligere sagt at å bruke f.eks Android er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Hva er dette da? Gå uten bukse? Jeg tror dette blir like vellykket som SonyEriccson...

Nei, etter å ha hatt Windows OS før på HTC mobil, så skal jeg aldri kjøpe en mobil som har det igjen. Ikke om det heter 7, 8 eller 9...

Jeg har en N900 som jeg liker veldig godt pga Maemo, og hadde forventet at Nokia ville bygge opp MeeGo, men nå skrinlegges vel det i forhold til å gi ut Meego telefoner i fremtiden.

QT består nok, da det vil være en viktig plattform for programutvikling (les Apper).

Nei, Nokia blir det neppe på meg igjen etter dette. Kan ikke si at jeg er så begeistret for Android heller, men Apple-produkter skal jeg heller ikke vikle meg inn i.

Lenke til kommentar

Godt å se at Nokia endelig får ut fingeren.

Om valg av platform er riktig har jeg ingen formening om enda, men selv om jeg ikke har testet WP7 føler jeg meg ganske positiv til valget. Forhåpentligvis kan Nokia komme med litt konkurranse på smarttelefon-fronten etter hvert. Jeg gleder meg til å se hvor dette går!

• Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke har fått det med seg ennå men symbian og meego blir ikke lagt ned, men det er snakk om windows phone 7 i tillegg til de andre plattformene.

Har du en referanse, for det er så mange motstridene nyheter. Det jeg leste var at Meego kun skulle brukes som utviklingsplatform, ikke at jeg helt forstår hva de mente med det.

Men det er da ikke gode viber en får når det selskapet som er dårligst på innovasjon(*) (Microsoft) skal redde det selskapet som sliter mest for tiden (Nokia).

(*) Ser man på det Microsoft kommer opp med så er det stort sett til irritasjon og ikke annet. F.eks Office 2007 mot 2003, tror ikke det noen på jobb som ikke banner over menysystemet og klager på at de bruker mer tid på tull etter at vi fikk 2007 rullet ut...

Godt å se at Nokia endelig får ut fingeren.

? Det har jo endret retning 3 ganger de siste få årene. Det er vel på tide at de stikker fingeren i jorden...

Lenke til kommentar
Endelig! Så var det bare Android som mangler.

Jeg synes ikke Android mangler. Meego er i grove trekk det samme som Android og nå skal det få støtte for Android applikasjoner også.

Hovedforskjellen ligger i navnet så de har en PR-jobb å gjøre.

Det stemmer da ikke. Android er bygget opp rundt Java. I Maemo, var det ikke noe problem å f.eks kjøre/utvikle egne python programmer. Regner med at den muligheten også er tilstede i Meego, men i Android er jeg i tvil om det er mulig på samme niva.

Lenke til kommentar

Det var på høy tid. Har en gammel Nokia Xpressmusic 5800. Lyden er god, skjermen er god, kameraet er godt, men operativsystemet er det verste jeg har trykket på. Selv gamle Windows Mobile fremstår som mye bedre. Det er rett og slett den mest ubrukelige telefonen jeg har brukt. Et par eksempler er utrolig mange undermenyer, at du må dobbeltrykke på menyvalg, at hele systemet er lagt opp for telefoner uten trykkskjerm, og på det kosmetiske er animasjonene amatørmessige og svært hakkete, fargetemaet er amatørmessig og usammenhengene (man kan dog laste ned nye), applikasjonsbutikken er trøblete, treg og ubrukervennlig. Det er også vanskelig å skrive meldinger. Det er rett og slett ikke rart at nokia har mistet markedsandeler. Man kan ikke pynte på gammel teknologi og late som den er ny. På en annen side tror jeg nokia heller burde satse på Android fremfor WinPhone7. Men alt er bedre enn symbian

Lenke til kommentar
Endelig! Så var det bare Android som mangler. Om Nokia satser på både Windows Phone og Andriod, vil de ha ingen problemer med å holde forspranget til Htc og Samsung. De lager tross alt telefoner med god kvalitet og holdbarhet.

Det ligner ikke Nokia å satse alt på en hest. Dette lover ikke bra...

På den annen side, er det nettopp det at Nokia har gjort som de alltid har gjort som har skapt problemer for dem.

Lenke til kommentar

QT består nok, da det vil være en viktig plattform for programutvikling (les Apper).

WP7 støtter ikke Qt. Symbian vil kun brukes på low-end mobiler framover før det fases ut helt. MeeGo får én telefon og så er det full stopp. Qt er død.

Det er da ingen OS som støtter QT. Det er QT som portes slik at det kan kjøre på alle OS. Om de ikke kommer til å porte QT til WP7, eller om det ikke er mulig, så mister de samtlige programmer de har fra Symbian e.l. og må bygge ting opp fra grunnen igjen. Da er de enda mer dødsdømt...

Lenke til kommentar

RIP Trolltech... :/

Nokia har [i dag] spesifikt gått ut og sagt at de IKKE skal bygge Qt oppå Windows Phone 7. Dette betyr at selve kjernen i MeeGo/Symbian-synergien de har beskrevet for framtiden, er forlatt som strategi. Det betyr igjen at de vil kun ha akademisk interesse av å fortsette med utviklingen av MeeGo.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

RIP Trolltech... :/

Nokia har [i dag] spesifikt gått ut og sagt at de IKKE skal bygge Qt oppå Windows Phone 7. Dette betyr at selve kjernen i MeeGo/Symbian-synergien de har beskrevet for framtiden, er forlatt som strategi. Det betyr igjen at de vil kun ha akademisk interesse av å fortsette med utviklingen av MeeGo.

Ser det nå jeg også. Men sånn går det når man kapper av seg hode og ansetter en gammel Microsoft sjef...

Håper at QT blir frigjort fra Nokia nå slik at andre kan utvikle det videre. Det vil ha mye å si for alle som utvikler i det på PC for å lage programmer på tvers av plattformer.

Lenke til kommentar

Nei, etter å ha hatt Windows OS før på HTC mobil, så skal jeg aldri kjøpe en mobil som har det igjen. Ikke om det heter 7, 8 eller 9...

Nei, etter å ha hatt Windows OS för på HTC mobil, så skal jeg aldri kjöpe en HTC igjen.

Begge utsagn blir like dumme.

Angående MeeGo-enheten som skal komme på markedet i året er jeg temmelig sikker på at det blir en tablet.

Jeg önsker denne endringen velkommen. Nokia har den siste tiden vist at de hverken har klart å gjöre Symbian attraktivt eller komme med reelle alternativer (les MeeGo/Maemo). Det beste hadde kanskje värt å kjöpe opp Palm i fjor, men det ble nå ikke slik.

Gleder meg til å se enhetene. Nokia har vist fantastisk design den siste tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke så fjernt det han sier, jeg vil tro MS har lett etter partner på telefoner for og få pushet sitt system, husk at dette muligens ikke bare gjelder topptelefoner, de ønsker helt sikkert og pushe MS-tjenester på ulandslelefonen også, det er der det skjer at nye brukere møter Internett og da vil garantert MS ønske at det er dem og ikke Google som popper opp på mobilen for første gang.

MS kommer nok snart til og kjøpe hele Nokia tenker jeg, det blir neppe vanskelig og overtale aksjeeierne med ett brukbart bud så bra som Nokia har drevet butikken i de siste årene.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

http://www.digi.no/862681/derfor-valgte-nokia-bort-android

Siterer dette:

Spørsmålet er hva dagens leverandører av mobiler med Windows Phone 7 mener om dette. Ingen av dem, altså verken HTC, Samsung, LG eller Dell, har til nå blitt gitt en slik frihet som det Nokia tydeligvis har fått. Ingen av selskapene har så langt kunnet vise til noe stort salg av Windows Phone 7-enheter – LG har til og med uttrykt skuffelse over salget. Samtlige selskaper satser dessuten på flere plattformer, ikke minst Android.

Hvis dette fortsetter og Nokia får langt friere hender enn de andre så vet vi at salget floppet og Nokia er redningsplanken til MS.

Men som nevnt før så kan det være like givende og pushe MS-tjenester på enkle telefoner og Nokia er vel store der.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...