Gå til innhold

Hvor er gud?

Anbefalte innlegg

I bibelen leser vi stadig om at de snakker med gud, og at gud innvolverer seg direkte i livet til menneskene der.

Han hjelper dem i kriger, straffer de som ikke følger ham og hjelper dem med andre ting.

Hvis vi ser bort i fra bibelen, hvordan kan vi oppleve gud i dag?

La oss tenke oss at bibelen bare er en bok på lik linje med alle andre bøker.

Hvor er gud i dag? Hvorfor har han sluttet denne direkte kontakten med menneskene?

Hadde vi vist om ham i det hele tatt?

Gud er i himmelen. Jesus er i himmelen. Den Hellig Ånd er her på jorden hos oss. :)

Men spørsmålet er jo hvordan vi opplever gud?

I bibelen var han jo der nesten hele tiden, og innvolverte seg direkte i livene til de som levde på jorden.

Etterhvert som vi blir mer og mer opplyst, blir det mindre og mindre vi hører til gud.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg få lov til å spørre i hvilken forstand du bruker ordet "energi" her uten at du blir fornærmet?

Energi er evna til å utføre eit fysisk arbeid. Sjølv om Gud gjennom sin omnipotens har den evna, synest eg det vert meir presist å seie at Gud har ein energi contra Gud er energi.

For Gud er ikkje ei diffus samling av flyktige ånder. Han er ei åndsmakt, ja, men like fullt er han tre personar (individ) som verkar saman gjennom den same guddomen. Den Heilage Ande er også eit fullverdig individ i denne samanheng, og ikkje utelukkande ei kraft eller ein inspirasjon som det vert hevda av mange.

Lenke til kommentar

Det er mange som har opplevd Gud. Uten å ha noen som helst kjennskap til Bibelen.

Hvem da? Jeg har aldri hørt om noen arkeologiske eller historiske spor på at sivilisasjoner som ikke er berørt av kristendommen har spor av kristendommen i seg.

Faktisk så kan det motsatte bevises:

De som ikke har hatt noen kjennskap til bibelen har opplevd veldig mange andre guder, men ikke den kristne gud.

Lenke til kommentar
@Ninjaboy: Det var ikke bortforklaringer. Slik jeg ser det svarer du vagt på spørsmålene og jeg ser ingen grunn til at man ikke skal be om et mer spesifikt svar.
Hva skal jeg si, da? "Gud er en naken mann som ligger på en sky og stirrer på meg"?Nei, det blir en smule for dumt. For meg er gud ingen mann, men selveste energien. Som jeg sa tidligere.

Spørsmålet slik jeg forstår var hvor grunnlaget for å tro nettopp det er, ikke hva troen gikk ut på.

Lenke til kommentar

Den guden som beskrives i bibelen, men jeg tror ikke han vil gjøre noen slags mirakler pga det jeg nevnte tidligere.

Bibelen er skrevet av mennesker, der tror jeg vi kan være helt enige om at det er rom for feil... :p

Hvorfor tror du på den guden da?

Hvorfor ikke en av alle de andre?

Hvis vi er enig i at bibelen er full av feil, hvordan har du ellers opplevd gud?

Hvorfor tro du i det hele tatt at det er en gud?

Bibelen er skrevet av mennesker som har vært fylt med den Hellige Ånd. Man kan derfor si at det er den Hellige Ånd som er forfatteren av Bibelen. Gud sier at han vokter over sit Ord - altså vokter over Bibelen. Han passer på at det ikke kommer med noe som er feil.

Det var ikke Gud som gikk rundt på Jorden. Det var hans eneste sønn, Jesus. Det å være frelst/kristen handler ikke om religion og heller ikke om en bok eller flere bøker. Det å være frelst/kristen er å tro på Jesus Kristus og ta i mot han som sin Herre og Frelser. (og bekjenne det med sin munn - si det ut!)

Det er mange som har opplevd Gud. Uten å ha noen som helst kjennskap til Bibelen.

@Tobben70: Tror du på Gud/Jesus?

Nei, jeg tror ikke.

Har hatt en kristen oppvekst, og trodde frem til jeg var 13-14 år.

Men etterhvert når jeg begynte å tenke selv, og ikke minst lære om vitenskap og motsetningene i bibelen, fant jeg fort ut at det ikke var noe å tro på.

Jeg opplevde aldri gud. Det er jo ingen tegn til ham!

Hvordan opplever du gud?

Hvordan vet du at det er gud du opplever?

Tro handler ikke om vitenskap eller historie. Tro handler om å tro det uten å måtte se eller høre det.

Det er ikke alle som opplever han like sterkt. Men slike ting har også med hvordan din tro og opplæring er.

Men det er tegn til han. Vi ser det i Bibelen, og i vår verden i dag. Han utfører fortsatt mirakler. Det skjer der ute nå.

Jeg opplever Gud gjennom bønnesvar. Når jeg ber får jeg trøst, håp, tro og styrke.

Jeg vet at det er Gud fordi når jeg opplever han, er det i samsvar med det som står om han i Bibelen om han.

Jeg vet at han er god og at det er han som hjelper og svarer.

Hvordan VET jeg at det er Gud jeg opplever? Fordi jeg TROR. Jeg TROR på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd og på Bibelen. Jeg tror så sterkt at jeg VET det når det er Gud, jeg VET utifra det jeg har lest i Bibelen hva som er rett, hva som er Gud. Og Gud er godhet. Når jeg får godhet må det være fra noen som er god, og Gud er god.

Hva tror du på nå?

Når det gjelder bl.a: skapelsen/meningen med livet/etter døden?

Hvordan var du kristen? Statskirken? En annen menighet?

Lenke til kommentar

I bibelen leser vi stadig om at de snakker med gud, og at gud innvolverer seg direkte i livet til menneskene der.

Han hjelper dem i kriger, straffer de som ikke følger ham og hjelper dem med andre ting.

Hvis vi ser bort i fra bibelen, hvordan kan vi oppleve gud i dag?

La oss tenke oss at bibelen bare er en bok på lik linje med alle andre bøker.

Hvor er gud i dag? Hvorfor har han sluttet denne direkte kontakten med menneskene?

Hadde vi vist om ham i det hele tatt?

Gud er i himmelen. Jesus er i himmelen. Den Hellig Ånd er her på jorden hos oss. :)

Men spørsmålet er jo hvordan vi opplever gud?

I bibelen var han jo der nesten hele tiden, og innvolverte seg direkte i livene til de som levde på jorden.

Etterhvert som vi blir mer og mer opplyst, blir det mindre og mindre vi hører til gud.

Hvorfor?

Gud er den samme nå som han alltid har vært.

Fortellingene fra Bibelen handler mye om Guds folk, Israel. I det gamle testamentet hadde ikke menneskene et personlig forhold til Gud på grunn av deres synd. De måtte ofre til Gud. Alt forandret seg når Jesus døde. Når Jesus døde for våre synder og sto opp igjen på den tredje dagen. Når Jesus gikk på jorden gjorde han mange tegn og mirakler. For at folk skulle tro. Jesu er ikke lenger på jorden. Men det betyr ikke at han ikke kan helbrede og gjøre mirakler...

Vi KAN oppleve Gud på samme måte som de kunne i Bibelen. Men ikke om vi sitter her nede og tviler, ikke om vi benekter han. Om du er åpen for Gud, så vil han vise at han er. Han VIL hjelpe deg, og alle. Men det er DEG og alle andre som må velge å tro, og velge å ta i mot han. For om du ikke tar i mot han, om du benekter han. Så stenger du deg for han og hans mirakler. Du kan ikke se viss du ikke vil se.

Lenke til kommentar

Hvem da? Jeg har aldri hørt om noen arkeologiske eller historiske spor på at sivilisasjoner som ikke er berørt av kristendommen har spor av kristendommen i seg.

Faktisk så kan det motsatte bevises:

De som ikke har hatt noen kjennskap til bibelen har opplevd veldig mange andre guder, men ikke den kristne gud.

Jeg kjenner ikke deg, og vet ikke hva du tror. Men det virker som du ikke er en person som tror i det hele tatt.

Du må ha bevis. Ting må stemme med historie og med vitenskap for deg. Du har ikke tro.

Dessverre har jeg ingen konkret historie å komme med om folk som har opplevd Gud (den som du kaller for den kristne Gud, men som jeg kaller for den eneste Gud.) uten å vite om han, men jeg vet jeg har hørt konkrete historier. Du snakker om sivilisasjoner og om historie. Det er mulig jeg har formulert meg på feil måte. Jeg mente å si at det finnes enkeltpersoner som har opplevd Gud uten å ha lært om han. uten å ha visst noe om han. Håper du forstår hva jeg mener. Men dessverre har jeg ingen konkrete historier å komme med nå.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke deg, og vet ikke hva du tror. Men det virker som du ikke er en person som tror i det hele tatt.

Du må ha bevis. Ting må stemme med historie og med vitenskap for deg. Du har ikke tro.

Dessverre har jeg ingen konkret historie å komme med om folk som har opplevd Gud (den som du kaller for den kristne Gud, men som jeg kaller for den eneste Gud.) uten å vite om han, men jeg vet jeg har hørt konkrete historier. Du snakker om sivilisasjoner og om historie. Det er mulig jeg har formulert meg på feil måte. Jeg mente å si at det finnes enkeltpersoner som har opplevd Gud uten å ha lært om han. uten å ha visst noe om han. Håper du forstår hva jeg mener. Men dessverre har jeg ingen konkrete historier å komme med nå.

Hvilke enkeltpersoner har opplevd din gud uten å ha hatt noen kontakt eller kunnskap med kristendommen?

Hvis ikke du kan komme med eksempler, så tar jeg deg ikke seriøst.

Da kan vi konkludere med at ingen mennesker noen sinne har opplevd din gud, uten først å hatt kunskaper om kristendommen.

For eksempel har mennesker levd her i Norge i nesten 10'000 år uten å ha hørt eller opplevd noen ting av din gud.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Tro handler ikke om vitenskap eller historie. Tro handler om å tro det uten å måtte se eller høre det.

Det er ikke alle som opplever han like sterkt. Men slike ting har også med hvordan din tro og opplæring er.

Men det er tegn til han. Vi ser det i Bibelen, og i vår verden i dag. Han utfører fortsatt mirakler. Det skjer der ute nå.

Jeg opplever Gud gjennom bønnesvar. Når jeg ber får jeg trøst, håp, tro og styrke.

Jeg vet at det er Gud fordi når jeg opplever han, er det i samsvar med det som står om han i Bibelen om han.

Hvordan VET jeg at det er Gud jeg opplever? Fordi jeg TROR. Jeg TROR på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd og på Bibelen. Jeg tror så sterkt at jeg VET det når det er Gud, jeg VET utifra det jeg har lest i Bibelen hva som er rett, hva som er Gud. Og Gud er godhet. Når jeg får godhet må det være fra noen som er god, og Gud er god.

Hva tror du på nå?

Jeg er misjonær og prestesønn.

Ble indoktrinert med kristendommen, og at gud og jesus hjalp oss i vanskelige situasjoner og hørte våre bønner.

Men jeg innser vel nå at jeg egentlig aldri har vært kristen. Jeg mener at man ikke kan kalle noen kristne før i 14-15 års alderen. Det er først da du er voksen og reflektert nok til å gjøre deg opp egne meninger og ta egne valg.

Da jeg var kommet i den aldren innså jeg at jeg aldri hadde opplevd gud, hverken reelt eller inni meg.

Hvorfor skulle jeg da tro på det?

Vitenskapen fortalte meg også at bibelen er feil, og da faller jo hele grunnlaget for kristendommen vekk.

Hvis man da ikke "plukker" ut de delene man vil tro på da. Det er jo det som blir gjort i dag.

Men hvordan kan man velge vekk noe av guds ord?

Du sier at han gir bønnesvar og utfører mirakler også i dag.

Dette er bare innbildning og bløff!

Ingen mirakler har tålt å bli gjennomgått av upartiske undersøkelser.

Mirakler finnes ikke..

Når det gjelder bønnesvarene dine kunne det vært interessant å høre mer om de?

Når det gjelder guds godhet har det vært flere tråer her om det. Og den kan i høyeste grad diskuteres.

Jeg sier bare gamletestamentet......

Lenke til kommentar

Hva tror du på nå?

Når det gjelder skapelsen, så vet vi ikke pr. i dag.

Men vi vet hvordan universet har utviklet seg og blitt til.

Vi vet heller ikke hvordan første livet oppstå(men vi nærmer oss en forståelse av det), men vi vet hvordan det har utviklet seg.

Når det gjelder meningen med livet, er min oppfatning at det ikke finnes en høyere mening med livet, men at det som gir mening er hva du gjør ut av livet.

Døden er slutten! Det blir som før du ble født..

Lenke til kommentar

Hvordan VET jeg at det er Gud jeg opplever? Fordi jeg TROR. Jeg TROR på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd og på Bibelen. Jeg tror så sterkt at jeg VET det når det er Gud, jeg VET utifra det jeg har lest i Bibelen hva som er rett, hva som er Gud.

Du vet fordi du tror?

Og Gud er godhet. Når jeg får godhet må det være fra noen som er god, og Gud er god.

Hvis Gud = godhet, er da alle mennesker som utfører gode handlinger Gud?

Men ikke om vi sitter her nede og tviler, ikke om vi benekter han. Om du er åpen for Gud, så vil han vise at han er. Han VIL hjelpe deg, og alle. Men det er DEG og alle andre som må velge å tro, og velge å ta i mot han. For om du ikke tar i mot han, om du benekter han. Så stenger du deg for han og hans mirakler. Du kan ikke se viss du ikke vil se.

Dersom jeg ikke tror på Gud, skjer ikke mirakler med meg?

To personer vet at de kanskje snart blir utsatt for døden, der omstendighetene er slik at enten dør begge eller ingen. Den kristne ber til Gud om hjelp, blir begge reddet da? Hva om han andre er anti-teist og benekter Gud?

Lenke til kommentar

Kan jeg få lov til å spørre i hvilken forstand du bruker ordet "energi" her uten at du blir fornærmet?

Energi er evna til å utføre eit fysisk arbeid. Sjølv om Gud gjennom sin omnipotens har den evna, synest eg det vert meir presist å seie at Gud har ein energi contra Gud er energi.

For Gud er ikkje ei diffus samling av flyktige ånder. Han er ei åndsmakt, ja, men like fullt er han tre personar (individ) som verkar saman gjennom den same guddomen. Den Heilage Ande er også eit fullverdig individ i denne samanheng, og ikkje utelukkande ei kraft eller ein inspirasjon som det vert hevda av mange.

Jeg ser ikke helt hvordan du retter på bruken av et diffust dårlig definert uttrykk ved å legge til flere diffuse dårlig definerte detaljer...

om gud har en energi så er fremdeles det mest åpenbare spørsmålet "hvilken energi?". Snakker vi om kinetisk energi eller varmeenergi her f.eks.? Det er selvfølgleig et helt gyldig svar og si at det vet man ikke - men da lurer jeg i samme slengen på om det faktisk er noen grunnlag for å si at "gud har en energi" i det hele tatt - eller om dette essensiellt sett bare er ren gjettning.

Hvis du synes jeg er teit når jeg spør om hvilken tilstand av erngi energi gud har/er så er det ikke sikkert vi snakker om samme ord i så fall. Jeg forholder meg til den faktiske betyningen, men jeg er fullt klar over at mange folk i dag også bruekr "energi" i diffuse og uspesifiserte former som ikke har noe osm helst med det fysiske fenomenet å gjøre. Jeg bare lurer om hvilken versjon du mener å bruke her.

Og når det gjelder den hellige treenighet (what a can of worms..):

dette er altså tre ånder som også er individer men også er den samme guden samtidig som de er separat, og den hellige ånd er en ånd men også et individ men også en inspirasjon av og til når det trengs.

Gitt at alt dette faktisk er logisk mulig i det hele tatt - hvordan i alle dager vet du alle disse tingene om ting osm du aldri har kunnet opplevd eller testet.

Hvis dette koker ned til at dette bare er noe noen har fotalt det på et eller annet tidspunkt, og du velger å stole på dem uten videre bevis - så er jeg egentlig ikke interessert i å bruke tid på å diskutere hva du mener detaljene i denne "kunnskapen" er.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan VET jeg at det er Gud jeg opplever? Fordi jeg TROR. Jeg TROR på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd og på Bibelen. Jeg tror så sterkt at jeg VET det når det er Gud, jeg VET utifra det jeg har lest i Bibelen hva som er rett, hva som er Gud.

Du vet fordi du tror?

Det er bra det ikke bare er meg som reagerer på dette.

Dette er jo rett og slett hårreisende. I praksis er altså å vite og å tro det samme? Det er bare å tro noe sterkt nok så blir det kunnskap og sikkerhet? Det vil vel nødvendigvis innebære at vi på en eller annen måte kan bøye virkeligheten til vår vilje, bare vi inbiller oss at noe er sant hard nok.

Denne evnen vil jeg gjerne se demonstrert.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Problemet er at mennesker tror alt mulig rart, og et menneske tror så mye at det vet noe, mens et annet menneske tror så mye at det vet det motsatte. Så skal det ikke mye til før troen og skråsikkerheten skaper problemer.

Jeg tror så mye at jeg vet at din gud er falsk.

Jeg tror så mye at jeg vet at du kommer til helvete.

Jeg tror så mye at jeg vet at homofili burde være forbudt.

Jeg trår så mye at jeg vet at...

Jeg tror så mye at jeg ikke vet noen ting lenger!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hva tror du på nå?

Jeg er misjonær og prestesønn.

Ble indoktrinert med kristendommen, og at gud og jesus hjalp oss i vanskelige situasjoner og hørte våre bønner.

Men jeg innser vel nå at jeg egentlig aldri har vært kristen. Jeg mener at man ikke kan kalle noen kristne før i 14-15 års alderen. Det er først da du er voksen og reflektert nok til å gjøre deg opp egne meninger og ta egne valg.

Da jeg var kommet i den aldren innså jeg at jeg aldri hadde opplevd gud, hverken reelt eller inni meg.

Hvorfor skulle jeg da tro på det?

Vitenskapen fortalte meg også at bibelen er feil, og da faller jo hele grunnlaget for kristendommen vekk.

Hvis man da ikke "plukker" ut de delene man vil tro på da. Det er jo det som blir gjort i dag.

Men hvordan kan man velge vekk noe av guds ord?

Du sier at han gir bønnesvar og utfører mirakler også i dag.

Dette er bare innbildning og bløff!

Ingen mirakler har tålt å bli gjennomgått av upartiske undersøkelser.

Mirakler finnes ikke..

Når det gjelder bønnesvarene dine kunne det vært interessant å høre mer om de?

Når det gjelder guds godhet har det vært flere tråer her om det. Og den kan i høyeste grad diskuteres.

Jeg sier bare gamletestamentet......

Det virker for meg som at du ikke har (ikke vil ha) tro i livet ditt.

Du viser det hele tiden: [i"]vitenskap." "upartiske undersøkelser." "historie" "forskere"[/i]

Og som jeg allerede har nevnt: det handler om tro!

Om du ikke vil se, vil du heller aldri se. Dette kan kanskje virke litt strengt/mye, for jeg vet ikke hvor mye du har hørt om djevelen.

Men når du var 14 - 15år sier du at du begynte å tenke. Jeg sier at når du var 14 - 15 år begynte satan å sende deg tanker. Han stilte deg spørsmål som du ikke kunne svare på. Han fortalte deg at "vitenskapen" hadde svarene. Litt etter litt har han lurt deg bort fra Gud. Men det er ikke for sent å komme tilbake til han. Om du åpner deg for han, vil han tilgi deg alle dine synder og han vil ta deg i mot med åpne armer fordi han elsker deg.

Her er en link til hvor du kan få kjøpt en kort, enkel og billig bok: http://nettbutikk.oks.no/produkt.asp?c=439&c2=762&c3=&pid=26874

Denne boken vil ganske enkelt informere deg om hva som skal til får å komme til himmelen.

Jeg anbefaler deg å lese den, den er veldig enkel og informativ.

Mine bønnesvar: Jeg er veldig ung, så jeg har ikke hatt så store problemer i mitt liv. Så bønnene jeg har fått svar på har vært små og dagligdagse.

Jeg er mørkredd, og hver gang jeg blir redd i mørket, ber jeg til Gud om å passe på meg å få meg til å føle meg trygg. Minutter senere er jeg ikke redd lenger.

Når jeg er syk, ber jeg. Og jeg blir frisk. Når jeg er trist og lei, ber jeg om oppmuntring, og jeg får det med en gang.

Som sagt: desse er små ting, men for meg er desse tingene til veldig stor hjelp.

Gud er god!

Gud er den samme, uansett. Han har ikke forandret seg, men det har "reglene/lovene" gjort.

Før Jesus døde for våre synder, var alt annerledes på jorden. Det var bare prestene som kunne snakke til Gud. De gikk bak et forheng i tempelet og formidlet folkets bønner til Gud.

Når Jesus døde på korset, revnet forhenget i tempelet seg i to. Dette betydde at nå kunne alle snakke med Gud, nå kunne alle ha et personlig forhold til Gud. Mange ting har forandret seg etter Jesu død, men ikke Gud. Han var god, er god og vil alltid være god.

Er det noe spesielt i fra gamle testamentet du tenkte på?

Hva/hvor mye vet du om djevelen og hans demoner?

(Har du snakket med dine foreldre om dette i senere tid?)

Lenke til kommentar

Men når du var 14 - 15år sier du at du begynte å tenke. Jeg sier at når du var 14 - 15 år begynte satan å sende deg tanker. Han stilte deg spørsmål som du ikke kunne svare på. Han fortalte deg at "vitenskapen" hadde svarene. Litt etter litt har han lurt deg bort fra Gud. Men det er ikke for sent å komme tilbake til han. Om du åpner deg for han, vil han tilgi deg alle dine synder og han vil ta deg i mot med åpne armer fordi han elsker deg.

Du kan ikke nekte for at vitenskapen har svar på mye rart.

Mine bønnesvar: Jeg er veldig ung, så jeg har ikke hatt så store problemer i mitt liv. Så bønnene jeg har fått svar på har vært små og dagligdagse.

Jeg er mørkredd, og hver gang jeg blir redd i mørket, ber jeg til Gud om å passe på meg å få meg til å føle meg trygg. Minutter senere er jeg ikke redd lenger.

Når jeg er syk, ber jeg. Og jeg blir frisk. Når jeg er trist og lei, ber jeg om oppmuntring, og jeg får det med en gang.

Som sagt: desse er små ting, men for meg er desse tingene til veldig stor hjelp.

Du blir som regel frisk uansett. Tiden leger alle sår. Å si det var Gud vil jeg kalle bekreftende bias. Hva om jeg ber til Tannfeen om å gjøre meg frisk, og så blir jeg frisk?

Gud er den samme, uansett. Han har ikke forandret seg, men det har "reglene/lovene" gjort.

Før Jesus døde for våre synder, var alt annerledes på jorden. Det var bare prestene som kunne snakke til Gud. De gikk bak et forheng i tempelet og formidlet folkets bønner til Gud.

Når Jesus døde på korset, revnet forhenget i tempelet seg i to. Dette betydde at nå kunne alle snakke med Gud, nå kunne alle ha et personlig forhold til Gud. Mange ting har forandret seg etter Jesu død, men ikke Gud. Han var god, er god og vil alltid være god.

Gud har forandret seg jo, dersom du virkelig mener det du skriver. I følge deg har han forandret seg med tiden; før hørte Gud bare på prestene, nå hører han på alle. Er du enig? Og er det ikke Gud som bestemmer reglene?

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Jeg er ikke mindre enn målløs til posten over... (av jackyy)

Satan begynnte å sende deg tanker? satan og hans demoner?

når du er syk så ber du om du blir frisk?

Har du NOE som helst grunnlag for noen som helst av disse påstandene? nei selvfølgelig, alt handler om tro ikke sant?

Jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg skal begynne med å bygge et rasjonellt motargument til en slik post. Jeg mistenker at det er håpløst, for her er vi lang lang over grensen for rasjonell tankegang allerede.

Ser du ikke at om du automatisk attributerer alle gode ting som skjer med deg til gud/jesus og alle negative ting som skjer til djevelen så blir det være en selvoppfyllende profeti?

Kanskje jeg kan få bedre innsikt i din tankegang med følgende hypotetiske spørsmål:

La oss si at du ble alvorlig syk. Nå snakker jeg ikke om et influensavirus. La oss si at du blir diagniosert med type-1 diabetes for eksempel.

Ville du da fremdeles lene deg på tro og be jesus om å bli frisk fremfor å få insulin hos legen?

Hvis ikke - så vil jeg gjerne høre tankene dine bak hvorfor.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Når det gjelder skapelsen, så vet vi ikke pr. i dag.

Men vi vet hvordan universet har utviklet seg og blitt til.

Vi vet heller ikke hvordan første livet oppstå(men vi nærmer oss en forståelse av det), men vi vet hvordan det har utviklet seg.

Når det gjelder meningen med livet, er min oppfatning at det ikke finnes en høyere mening med livet, men at det som gir mening er hva du gjør ut av livet.

Døden er slutten! Det blir som før du ble født..

Du sier "vi".

Jeg mener ikke å virke overlegen eller noe, men jeg er ikke en del av den "vi" som "ikke vet pr. i dag." osv.

Du vet muligens hva jeg mener om resten av sakene men:

Gud den allmektige skapte himmel og jord på syv dager. Han skapte mennesket.

Når det gjelder meningen med livet så har jeg egentlig aldri skjønt hvorfor folk i det hele tatt har lurt på det.

Jeg synes det er et dumt spørsmål, og jeg har aldri følt behov for å stille meg selv det spørsmålet.

Men utfra Bibelen ble vi skapt i Guds bilde. Og for kristne er det veldig viktig å få med seg så mange som mulig til himmelen og evig liv.

Etter døden kommer man til Himmelen eller Helvete. Det er ikke sånn at om man er snill kommer man til himmelen, og om man er slem kommer man til Helvete. Men: om man tror på Jesus Kristus og tar i mot han som herre og frelser kommer man til himmelen. (hvor man vil arve evig liv og ha det godt.) Og om man ikke gjør det, kommer man til Helvete (der man vil brenne og pines i evigheten.)

Jeg vet at det høres veldig strengt ut, men det er sannheten og det er på tide at du spør deg selv:

Vil du til Himmelen eller vil du til Helvete?

Lenke til kommentar

Det virker for meg som at du ikke har (ikke vil ha) tro i livet ditt.

Du viser det hele tiden: [i"]vitenskap." "upartiske undersøkelser." "historie" "forskere"[/i]

Og som jeg allerede har nevnt: det handler om tro!

Uten grunnlag for troen er troen meningsløs. Det handler ikke om tro.

Om du ikke vil se, vil du heller aldri se. Dette kan kanskje virke litt strengt/mye, for jeg vet ikke hvor mye du har hørt om djevelen.

Bevis det eller (ikke bokstavelig talt) dra til helvete.

Når eg var yngre, og på vei til å begynne å tvile, altså eg tvilte mer og mer på tullet, så ba eg til gud om å hjelpe meg når eg var mørkeredd, etter hvert stilte eg også spørsmålet, hvordan kan gud hjerlpe meg, kom fram til at han kunne jo gjøre alt, stilte deretter hvorfor skulle han hjelpe meg? Fordi gud var god, men så kommer vi til spørsmålet, var han god? Leste Bibelen og det passet så absolutt ikke til mitt moralske verdi system. I was finished.

Når du er forskjølet, blir du som regel frisk. Dette er veldig logisk, alle blir det, også de som ikke ber og de som ikke tror. Å be om dette er nyttesløst. Når du er trist og lei ber du om oppmuntring og siden du allerede tror at du får det fra en eller annen usynlig kraft, så får du det fordi du tror det. Men hvorfor tror du det?

Gud er god!

riktig. se her du:

http://www.youtube.com/watch?v=hCovYF51qHE&feature=related

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...