Gå til innhold

Hvor er gud?

Anbefalte innlegg

At ting mirakel skjer i Jesu namn er eit kjennemerke på at vi her har å gjere med bibelens Guds kraft.

Det kan sammenlignes med placebo effekten dette her...

Hva din "gud" er eller hva han heter er helt ubetydelig. Det er hvilken kraft man legger i personifiseringen.

Dette er universelle krefter som funker helt uavhengig av religiøst ståsted og derfor blir det helt feil å ta æren for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kalt det bekreftende bias. Når et «mirakel» har skjedd leter kristne i bibelen og muslimer i koranen etter tekster som støtter at deres gud sto bak. (Det gjelder selvsagt ikke alle kristne/muslimer.) Dette på tross av at vi kan diskutere hvorvidt guden griper inn eller ei, men det er en annen debatt.

Lenke til kommentar

Det er jo plenty av mennesker som har et begrep av gud som inkluderer ganske så spesifikke karakteristikker. Ikke bare det, men de har også en formening om hva gud vil DU skal gjøre og ikke gjøre. Et slikt begrep av gud synes jeg ikke er særlig løst.

Av erfaring har jeg stort sett kun opplevd det motsatte: at moderne religiøse har lagt fra seg idéen om det subjektive vesenet Gud, til fordel for den filosofiske Gud. Jeg mener i hvert fall at dette gir et tryggere grunnlag for tro, noe som i grunn bare skulle mangle siden jeg òg tror på dette.

Lenke til kommentar

Det er jo plenty av mennesker som har et begrep av gud som inkluderer ganske så spesifikke karakteristikker. Ikke bare det, men de har også en formening om hva gud vil DU skal gjøre og ikke gjøre. Et slikt begrep av gud synes jeg ikke er særlig løst.

Av erfaring har jeg stort sett kun opplevd det motsatte: at moderne religiøse har lagt fra seg idéen om det subjektive vesenet Gud, til fordel for den filosofiske Gud. Jeg mener i hvert fall at dette gir et tryggere grunnlag for tro, noe som i grunn bare skulle mangle siden jeg òg tror på dette.

Du er nok enda i stort mindretall min venn...

I størstedelen av verden er det fremdeles dogma og de geistliges tolkning av de heligse skriftene som mates ned til vanlige mennesker som fakta.

Det er fullt mulig at en mer filospofisk aproach til religion er en bedre måte å gjøre det på, og at dette holder på å bli mer populært blandt "moderne religiøse" som du sier - men det er langt fra normen i dagens verden ihvertfall ved mindre du velger å se på bare et lite utvalg av de troene i spesifikke deler av verden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det jeg ofte lurer på er om grunnlaget/årsaken for eksistens i det hele tatt kan defineres i antall. Mulig det trengs for at mennesket skal evne å rasjonalisere seg frem til det, og at religion har hatt sitt og si på dette punktet.

Men det må i det minste være snakk om en mann, eller hankjønn? Kan hvertfall ikke være snakk om noe kvinneskikkelse!!

Lenke til kommentar

Det jeg ofte lurer på er om grunnlaget/årsaken for eksistens i det hele tatt kan defineres i antall. Mulig det trengs for at mennesket skal evne å rasjonalisere seg frem til det, og at religion har hatt sitt og si på dette punktet.

Men det må i det minste være snakk om en mann, eller hankjønn? Kan hvertfall ikke være snakk om noe kvinneskikkelse!!

Nei, fy, slikt er djevelsnakk.

Lenke til kommentar

Nei, fy, slikt er djevelsnakk.

En gud uten penis? nei nå må jeg le godt. Tenke seg til noe så latterlig ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

Du baserer din tro på gud/Gud pga han/henne/det er mer som energi?

OK, dette er seriøst bare BULLSHIT fra din side, uansett hva en sier, blir det bortforklart av sånne som deg. Man skal få tro på hva enn man vil uten at andre skal blande seg inn.

Skulle endret tittelen til "Gabbe bortforklarer din mening om gud".

Lenke til kommentar

OK, dette er seriøst bare BULLSHIT fra din side, uansett hva en sier, blir det bortforklart av sånne som deg. Man skal få tro på hva enn man vil uten at andre skal blande seg inn.

SKal du diskutere eller leke prekestol?

Lenke til kommentar

Lolwut? Går ikke å diskutere med deg.

Lenke til kommentar

Dette er jo et spørsmål og ikke en påstand. Er det ikke lov å spørre om presiseringer? Hvis du synes det er ukomfortabelt å svare på spørsmål rundt den forståelsen du selv har kommet til så er det vel ikke akkurat noe sjakktrekk å presentere den på et åpent forum. Hele poenget med diskusjon er jo som regel at folk får kritisere hverandres oppfatninger (forhåpentligvis i følge med en god forklaring på hvorfor det kritiseres) slik at man i fellesskap kan komme frem til forståelser som er uten hull og mangler. Den beste måten å sjekke om båden din er lekk på er å sette den på vannet og se om vannet pipler inn. Vet du ikke hvor hullene er kan du tross alt ikke tette dem.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ahem, eg stilte deg ett spørsmål som du tydeligvis ikke kan svare på. Da er det vel du som er umulig å diskutere med :roll:

Lenke til kommentar

Ahem, eg stilte deg ett spørsmål som du tydeligvis ikke kan svare på. Da er det vel du som er umulig å diskutere med :roll:

Du spurte meg et spørsmål, du bortforklarte det, du spurte meg et nytt, du bortforklarte det, jeg gadd ikke mer, du fortsetter..

Lenke til kommentar

Den guden som beskrives i bibelen, men jeg tror ikke han vil gjøre noen slags mirakler pga det jeg nevnte tidligere.

Bibelen er skrevet av mennesker, der tror jeg vi kan være helt enige om at det er rom for feil... :p

Hvorfor tror du på den guden da?

Hvorfor ikke en av alle de andre?

Hvis vi er enig i at bibelen er full av feil, hvordan har du ellers opplevd gud?

Hvorfor tro du i det hele tatt at det er en gud?

Bibelen er skrevet av mennesker som har vært fylt med den Hellige Ånd. Man kan derfor si at det er den Hellige Ånd som er forfatteren av Bibelen. Gud sier at han vokter over sit Ord - altså vokter over Bibelen. Han passer på at det ikke kommer med noe som er feil.

Det var ikke Gud som gikk rundt på Jorden. Det var hans eneste sønn, Jesus. Det å være frelst/kristen handler ikke om religion og heller ikke om en bok eller flere bøker. Det å være frelst/kristen er å tro på Jesus Kristus og ta i mot han som sin Herre og Frelser. (og bekjenne det med sin munn - si det ut!)

Det er mange som har opplevd Gud. Uten å ha noen som helst kjennskap til Bibelen.

@Tobben70: Tror du på Gud/Jesus?

Lenke til kommentar

I bibelen leser vi stadig om at de snakker med gud, og at gud innvolverer seg direkte i livet til menneskene der.

Han hjelper dem i kriger, straffer de som ikke følger ham og hjelper dem med andre ting.

Hvis vi ser bort i fra bibelen, hvordan kan vi oppleve gud i dag?

La oss tenke oss at bibelen bare er en bok på lik linje med alle andre bøker.

Hvor er gud i dag? Hvorfor har han sluttet denne direkte kontakten med menneskene?

Hadde vi vist om ham i det hele tatt?

Gud er i himmelen. Jesus er i himmelen. Den Hellig Ånd er her på jorden hos oss. :)

Lenke til kommentar

@Ninjaboy: Det var ikke bortforklaringer. Slik jeg ser det svarer du vagt på spørsmålene og jeg ser ingen grunn til at man ikke skal be om et mer spesifikt svar.

Hva skal jeg si, da? "Gud er en naken mann som ligger på en sky og stirrer på meg"?

Nei, det blir en smule for dumt. For meg er gud ingen mann, men selveste energien. Som jeg sa tidligere.

Lenke til kommentar

@Ninjaboy: Det var ikke bortforklaringer. Slik jeg ser det svarer du vagt på spørsmålene og jeg ser ingen grunn til at man ikke skal be om et mer spesifikt svar.

Hva skal jeg si, da? "Gud er en naken mann som ligger på en sky og stirrer på meg"?

Nei, det blir en smule for dumt. For meg er gud ingen mann, men selveste energien. Som jeg sa tidligere.

Kan jeg få lov til å spørre i hvilken forstand du bruker ordet "energi" her uten at du blir fornærmet?

Det høres nemmelig ut som du bruker den samme vage forståelsen av ordet som man gjerne hører fra krystall healere eller auraterapauter - altså bare et buzzword som ikke kan defineres som noe som helst konkret.

Men hvis du faktisk snakker om energi i korrekt bruk av ordet så er jeg i så fall interessert i å vite hvilken tilstand du mener denne energien er. Energi er noe målbart, så da har kanskje vitenskapen endelig noe å arbeide med i forhold til å kunne bevise guds eksistens?

Spørsmålet slik jeg forstår var hvor grunnlaget for å tro nettopp det er, ikke hva troen gikk ut på.

Slik tolket jeg det også.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Den guden som beskrives i bibelen, men jeg tror ikke han vil gjøre noen slags mirakler pga det jeg nevnte tidligere.

Bibelen er skrevet av mennesker, der tror jeg vi kan være helt enige om at det er rom for feil... :p

Hvorfor tror du på den guden da?

Hvorfor ikke en av alle de andre?

Hvis vi er enig i at bibelen er full av feil, hvordan har du ellers opplevd gud?

Hvorfor tro du i det hele tatt at det er en gud?

Bibelen er skrevet av mennesker som har vært fylt med den Hellige Ånd. Man kan derfor si at det er den Hellige Ånd som er forfatteren av Bibelen. Gud sier at han vokter over sit Ord - altså vokter over Bibelen. Han passer på at det ikke kommer med noe som er feil.

Det var ikke Gud som gikk rundt på Jorden. Det var hans eneste sønn, Jesus. Det å være frelst/kristen handler ikke om religion og heller ikke om en bok eller flere bøker. Det å være frelst/kristen er å tro på Jesus Kristus og ta i mot han som sin Herre og Frelser. (og bekjenne det med sin munn - si det ut!)

Det er mange som har opplevd Gud. Uten å ha noen som helst kjennskap til Bibelen.

@Tobben70: Tror du på Gud/Jesus?

Nei, jeg tror ikke.

Har hatt en kristen oppvekst, og trodde frem til jeg var 13-14 år.

Men etterhvert når jeg begynte å tenke selv, og ikke minst lære om vitenskap og motsetningene i bibelen, fant jeg fort ut at det ikke var noe å tro på.

Jeg opplevde aldri gud. Det er jo ingen tegn til ham!

Hvordan opplever du gud?

Hvordan vet du at det er gud du opplever?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...